Carex
Ja precis, ovan kan vi se att många av oss uppenbarligen har råkat ut för en allvarlig och mycket smittsam version av pelargonsjukan, jag har fått reda på att det finns en liknande variant som gör att man blir helt galen i fuchsior. Någon här som har drabbats?
Personligen försöker jag hålla mig borta och har kanske bara dussinet sorter för tillfället och satsar på att bara ha en planta av varje. Nu i helgen ger jag bort massor av sticklingar så jag inte riskerar att ha dubletter! wink.gif
Kajsa
Fuchsior är lika kul, men lite svårare, därför gick jag med i Fuchsiasällskapet för att lära mig lite mer. Beställer lite varje år
och är lycklig över dom som överlever. Testar sedan ett par år
att köpa lite äldre sorter, för att se om dom är mera överlevare.
yenny
Jag tycker mycket om fuchsior... men jag är kanske inte längre galen...
För några år sedan fick jag fnatt när Fuchsiorna kom igång på våren
och köpte upp mej på massor.
Nu är jag mer sansad och köper bara ett 10tal varje vår.
Men inte kan jag vara helt utan de inte wub.gif

En Favorit:
Kajsa
Var det Annabell ? I så fall har jag köpt den i år, vacker biggrin.gif

Här en jag gillar Golden Treasure från 1860, den kan stå i full sol
yenny
Japp.. Annabell är det... den vill jag alltid ha wub.gif
jazza
Gillar både pelargoner och fuschior, och har väl haft ett 25 tal-fuschior och tidigare ett 50 pelargoner. Tyvärr har något hänt denna vinter ingen av dem har överlevt! Så nu blir det att köpa in nya !

Jazza
morellen
försöker bromsa... *s* kan ju räcka med allt annat som man vill ha. Men några har det allt blivit. Vet inte om jag lyckats hålla liv i dem under vintern nu bara...
titti49zon6
Har lyckats dra ned på antalet har fn. 23 st som överlevt vintern och
SKALL inte köpa några fler, även om jag gillar dom skarpt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kristerh
Jag erkänner att jag drabbats av fuchsiaviruset wink.gif laugh.gif
krister
Miamamma
Hej!

Om ni stött på mej tidigare någonstans så kan ni inte ha missat mitt virus.
Jag har värsta sorten. laugh.gif Och jag smittat gladeligen ner alla jag träffar. wub.gif
Förra helgen var det ju mässa och när jag kom hem hade jag med mej 22 nya plantor.En del var ju sorter som jag haft förut men lyckats ta död på. Skam den som ger sej det är bara på´t igen.
Jag hoppas jag ska få hjälp nästa helg så jag kan komma igång med mitt album.Jag har jobbat med mina plantor så det här med dator har kommit in sent i mitt liv. Men kommer jag bara igång så ska ni få se på bilder. laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
Fuchsia-feber är också ett smittsam sjukdom biggrin.gif

Jag har misslyckats flera år med att få dem att överleva vintern, men i år ser det lite bättre ut. Hoppas, hoppas det fortsätter så.

Ett tiotal sticklingar blir det kanske på våren och sen har jag en väninna som är fantast så på hösten har antalet flerdubblats wub.gif
Sådana vänner ska man vara rädd om wub.gif

Det som gör mig beklämd varje sensommar är dock att de är praktfullast då när säsongen börjar ta slut unsure.gif
Ti bee
Jodå, även fast jag ligger lågt just nu. Det är ju sagolikt vackert med fuchsior! smile.gif wub.gif Medelst grop om 50 cm, lövtäcke, plastöverdrag + mer löv, så överlevde de flesta förra året. I år har jag ingen grop tillgänglig, varför de övervintrar mot en vägg med löv - plast - löv. Får se hur många som klarar sig. Efter den här obändiga vintern. huh.gif
Men jag brukar inte lyckas få till dessa enorma frodiga buskar som en del lyckas med. Mina blir fina, men inte fabulösa. rolleyes.gif Vad saknas dem månne?
Carex
har läst att de gillar benmjöl och krukor som inte är överdrivet stora
Susanna
Jag har också drabbats av detta virus, fast alldeles nyligen så jag har inte fler än 8 sorter..... rolleyes.gif
Almdalen
Måste nog erkänna att jag också har denna lust, inte någon last. Jag har ca 25 sorter varav de 9 är nya för i år. De som är äldst i samlingen är Ector`s Nursery, Evensong och Beryl`s Choice som jag haft i sex år. Det alltid ca 8-10 st som ej överlever vintern så jag kan alltid köpa lite nya. biggrin.gif
/Ingegerd
Irene_L
Jag blev drabbad av detta virus på mässan så nu har jag fyra sticklingar här hemma. tongue.gif Vi får se om jag lyckas hålla dom levande, hoppas det.
mvh
Irene
Åsa, mälardalen zon 2
Bara 4 sticklingar!!!! Själv skulle jag inte köpa så mycket fuchsia i år men av någon anledning har jag ändå lyckats köpa 18 sorter (9st på trädgårdsmässan).
Irene_L
Ja jag börjar lite smått!!! sleep.gif Sen vet man aldrig hur det blir. Har redan fullt här hemma med pelargoner och frösådder så jag vågade inte köpa fler. smile.gif
mvh
Irene
morellen
Fullt blir det aldrig - bara mindre gott om plats! wub.gif
Irene_L
CITAT (morellen @ 01-04-2006, 10:25)
Fullt blir det sldrig - bar mindre gott om plats! wub.gif

stämmer precis laugh.gif
Så är det wub.gif
mvh
Irene
Miamamma
Tack morellen!

Det var det bästa jag hört på länge.

Här är väldigt mindre gott om plats nu. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
morellen
nu har jag ändrat stavningen med... så blir det bättre.
Jag har hela skrivbortet fullt med hoyasticklingar just nu *S*
Carex
jag ahr lyckats hålla mig runt fyra sticklingar i år. Ska satsa på de större exemplaren och låta dem växa till sig.smile.gif
Inger GMT
Hej.
Fuchsior är något som jag bara blir mer och mer förtjust i.Som mest tror jag att jag har haft ett sjuttiotal plantor en sommar.
Just nu hoppas jag att så många som möjligt överlevt inte bara vintern utan även en flytt.
Tolv nya finns i mitt inneväxthus. Alla andra finns på väckning i en bastu med växtbelysning. Där är det ca +15 och dom ser ut att komma igång efter några dagar med ljuset tänt ca 13 timmar /dygn.
Jag har även beställt en omgång till från Rockdala och sedan kommer jag säkert att fastna för några i någon plantskola.

Inger

GMT trädgård
Carex
ojdå Inger, du tycks vara riktigt fast! tongue.gif snälla låt oss se bilder på dina fuchsior när de står i sin prakt! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon