Idag har jag premiärsått i grönsakslandet ... ja, lite fusk då, grönsakslandet är en murbruksbalja med koskit som står i växthuset.
Har sått Pak Choi, Tatsoi och Kailaan (Kinesisk broccoli). Lite trångt får det väl bli ... man kan ju äta det man måste gallra bort dessutom.
I princip all snö är borta nu så jag kan återgå till drivbänksbygget och hoppas på massor av goda gröna blad om inte allt för länge.
Har ni odlat asiatiska bladgrönsaker ? Vilka isåfall sorter, vilka blir bra och mindre bra ... alla tips och råd är välkomna. De flesta sorter rekomenderas att sås i slutet på sommaren för bästa skörd men det borde funka bra nu med tycker jag, tillräckligt med värme i växthuset och inte allt för många soltimmar som jag förstått att dom inte gillar.
Med utvecklingstider om 45-60 dagar borde det finnas en hel del att äta framåt mitten på maj.
Många (inklusive jag) har haft problem med Pak Choi, främst pga att den inte gillar långa ljusa nätter. Så man måste verkligen så tidigt, eller kanske ännu hellre sent, t ex i slutet av juli. Den är också känslig för torka, om den å andra sidan har optimala förhållanden så växer den mycket fort.
Mizunakål växte bra, men jag tyckte inte att den blev så god. På trädgårdsmässan i Älvsjö fick jag smaka på mizunakål hos kolonniodlarsällskapet (eller vad dom nu hette), och den var mycket mildare och godare. Antagligen beror det på hur man sköter om den.
Var bor du KURT ? Jag tänker på antalet soltimmar och sådär.
Sådd väldigt tidigt på våren eller i slutet av juli (eller ännu senare) är det som normalt rekomenderas så där är vi helt överens.
Ja ja, det är väl bara att vänta och se vad som händer men jag blir så FRUKTANSVÄRT otålig när jag väl sått nåt ...
Imorrn ska jag vara ledig och bygga drivbänkar hela dan !!! Där ska sås lite blandade as.grönsaker så man har lite att skörda innan man kan så de "vanliga" grönsakerna.
anna_rispan
17-03-2007, 12:38
Det kliar i fingrarna. Men det kanske är väldigt för tidigt att så redan nu. I en låda på balkongen?? Kan det funka om jag bygger nåt slags plasttält som jag kan fästa över hela lådan? Eller ska jag vänta? Eller ska jag låta bli??
Balkongen ligger i västerläge o är indragen så än så länge kommer det bara lite lite sol en stund på kvällen. Det kanske inte värmer tillräcklig då?
Nån som har några förslag?
// Anna zon3-4
Åsa, mälardalen zon 2
17-03-2007, 14:45
Pak choi varianter, tatsoi, kyona/mizuna brukar funka bra vid rätt tidpunkter = vår el. höst. I år testar jag även Pink Lettucy som Runåbergs har, jag har sått lite såna frön bland primörerna i växthuset.
Det går bra att så i en balkonglåda, gärna en man drar in mot väggen där det är lite varmare med en fiberduk över. Ingenting kommer att gro förren jordtemperaturen blir tillräckligt hög. Om det kommer en kallperiod efter att det kommit upp små plantor lägger man på några fiberdukar till.
anna_rispan
17-03-2007, 18:04
Då provar jag. Det är fröpåsen Oriental salladini från Runåbergs fröer så jag vet inte vad det är i. Men jag har inget skriande behov av lådan till något annat så då kör jag.
Bra tips med fler fiberdukar bara.
Tack för svar!
Jag sådde samma i år som förra året, lite tidigare bara. Pak Choi, Tatsoi och Kailaan. Sådde för drygt en vecka sen och idag har jag sett de första fina gröna groddarna av Pak Choi och Kailaan.
Hoppas på några varma sköna soliga veckor nu så kommer det nog att ta sig bra.
Jag har byggt en odlingstunnel inne i växthuset så det blir lite extra varmt och skyddat.
[attachment=520:2007_03_...Tunnel_2.jpg]
Preussen
18-03-2007, 10:45
några plantor av självsådd senapskål tittade fram från odlingsbänken. väldigt välkommet.
Karamell
21-03-2007, 10:49
Jag sår mizunakål och dylikt i slutet på säsongen. Man kan ju skörda efterhand som späda blad och de växer snabbt. Augusti- september funkar fint. Man förlänger liksom säsongen i det lilla grönsakslandet
Powerowic
21-03-2007, 18:31
tatsoi, choy sum, mizuna, mitsuba blev väldoigt bra, sådde nån påse förra året med 6 olika allt kom upp uton den japanska persiljan, kan tillägga att den vanliga persiljan inte blev så bra heller
CITAT (Powerowic @ 21-03-2007, 18:31)

tatsoi, choy sum, mizuna, mitsuba blev väldoigt bra, sådde nån påse förra året med 6 olika allt kom upp uton den japanska persiljan, kan tillägga att den vanliga persiljan inte blev så bra heller
När sådde du ?? Höst eller vår ? Berätta gärna mer.
Passar på att svara på KURT's årsgamla inlägg.
Förra året sådde jag i April och framförallt Pak Choi'en gick upp i blom mycket tidigt ... innan jag hann äta upp dem. Nu har jag sått lite tidigare och hoppas att dom blir ät-stora innan dagarna blir för långa.
Jonas70
22-03-2007, 09:53
Gurkan, sår du bara de asiatiska i växthuset, eller vad är det du refererar till?
Japp, asiaterna sår jag bara i växthus på våren. Har jag nåt ledigt land i augusti så kan jag ju prova där också.
Powerowic
25-03-2007, 18:34
sådde i pallkragar, tror det var en 400 frön av varje sort och grobarheten var nästintill 100% så det räcker för i år också
Jonas70
26-03-2007, 09:14
Nu i helgen har det varit varmt i växthuset på dagarna, och det har gjort att mina asiatiska har börjat titta upp. Ska bli skoj och se när man kan skörda!
anna_rispan
26-03-2007, 10:07
Jag sådde i en låda på balkongen i helgen. Lådan står mot väggen och får sol på em/kvällen. Ska bli väldigt spännande os e om något kommer upp.
anna_rispan
03-04-2007, 14:15
Nyss var jag ute o vattnade lådan. Det sticker upp små hjärtblad på väg!!! Jippi!! Undrar vad det kan bli??

Spännande är det iallafall.
Jonas70
04-04-2007, 11:40
CITAT (anna_rispan @ 03-04-2007, 15:15)

Nyss var jag ute o vattnade lådan. Det sticker upp små hjärtblad på väg!!! Jippi!! Undrar vad det kan bli??

Spännande är det iallafall.
Troligen blir det det du sått
CITAT (Jonas70 @ 04-04-2007, 12:40)

Troligen blir det det du sått

Oriental salladini som Rispan sådde ... fröpåsen innehåller många olika sorters "asiater"... kanske det som ger upphov till spänningen.
anna_rispan
05-04-2007, 08:36
CITAT (Gurkan @ 04-04-2007, 21:51)

Oriental salladini som Rispan sådde ... fröpåsen innehåller många olika sorters "asiater"... kanske det som ger upphov till spänningen.
Helt rätt Gurkan! Jag vet ju inte vilka frön som är i påsen o inte vilka jag råkade få ner i jorden. Så därför är det verkligen spännande.
Jonas70
05-04-2007, 08:50
Ok, så det var alltså jag som var bra trög då alltså
anna_rispan
06-04-2007, 17:12
CITAT (Jonas70 @ 05-04-2007, 09:50)

Ok, så det var alltså jag som var bra trög då alltså

det är lugnt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.