lissa
Hej alla.....Nu har jag läst en massa inlägg där det står att man ska nypa av första knoppen för att blomman ska orka blomma bättre.
Jag har aldrig hört något sånt tidigare, och jag frågar mig varför ska man göra så.... hur kommer det sig att den första knoppen ska ta så mycket ork från plantan.....Skulle verkligen behöva lite upplysning om hur det fungerar och om man bara ska göra det med vissa växter....ja egentligen ALLT som har med det att göra tongue.gif tongue.gif
Lady Hamilton
Eftersom det tar "kraft" från blommorna/växterna att blomma så rekommenderar man att man skall ta bort de/den första knopp(en)arna för att växten skall hinna samla mera kraft för kunna orka bilda ännu mera blomanlag. Och växa sig ännu mera kraftig eller buskig innan blomning. Oftast så vill vi ju ha kraftiga och buskiga plantor. Många plantor slutar att växa och bilda nya blommor iockmed (har aldrig skrivit det ordet förut??? ohmy.gif ) att de blommar och man låter blommorna sitta kvar och bilda frö. Därför brukar man även rekommendera att ta bort överblommade blommor för att växten skall fortsätts att bilda nya blommor.
Charlotte_S
Jag vet att man sköter venusflugfällor som vanlig hemmaodlare genom att ta bort blomknopparna, eftersom en planta som är lite stressad men annars mår bra kan dö av att blomma. Det är ju inget som gäller för alla växter, men det säger ju lite om hur mycket energi växter lägger ner i att blomma och sätta frö. Vilka blomningstider den har eller klarar beror ju på vilket klimat och blomningstid den kommer från ursprungligen, men växten har ju sitt eget mål att sprida frö och den vill ju inte blomma i onödan. Då blir det en konflikt med de flesta blomägare där smile.gif
lissa
Oh, så egentligen ska man ta bort dom första blommorna som för att försena blommningen och för att blomman i sig ska bli större och kraftigare???

Dom vissna tar jag alltid bort om jag inte vill ha frön vill säga.. tongue.gif Men det är ju en annan sak tongue.gif
Tack för era svar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon