Full version: Himalaynska träd
Hum
Inspirerad av min vistelse vid Himalayas fot i vintras fick jag för mig att för skojs skull och i experimentsyfte beställa fröer till några trädsorter som är vanliga där.. (hittade mycket billiga fröer dessutom)

Nu kom fröerna på posten och jag undrar vad jag skall göra med dom. Det är himalayansk seder (cedrus deodara) och två tallarter (pinus gerardiana och roxburghii om jag minns rätt).

Finns det nån som har erfarenhet av att så och odla seder och tall? Är jag dömd att misslyckas? Råd och tips välkomna.

Pinus gerardianas fröer lär vara en delikatess i vissa delar av världen så blir det inget av odlingen kan jag väl äta upp dem

-jb- laugh.gif
kerstin z5-6
Pinus wallchiana (P. griffithii), blir 10 m och får upp till 20 cm långa blågröna barr. Lättsådd! Jag sådde inne och den grodde inom två veckor.

Andra såråd om ceder o tall är
Blötlägg fröna över natten. Behöver inte stratifieras. Sätt fröna 3/4" (c:a 1,5cm?) djupt i såjord. Håll fuktig men inte blöt. Behöver värme och filtrerat solljus

Blötlägg och eller fila med sandpapper på de största fröna

Det går säkert fint att få dem att gro smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon