Full version: Himalaynska trd
Hum
Inspirerad av min vistelse vid Himalayas fot i vintras fick jag fr mig att fr skojs skull och i experimentsyfte bestlla frer till ngra trdsorter som r vanliga dr.. (hittade mycket billiga frer dessutom)

Nu kom frerna p posten och jag undrar vad jag skall gra med dom. Det r himalayansk seder (cedrus deodara) och tv tallarter (pinus gerardiana och roxburghii om jag minns rtt).

Finns det nn som har erfarenhet av att s och odla seder och tall? r jag dmd att misslyckas? Rd och tips vlkomna.

Pinus gerardianas frer lr vara en delikatess i vissa delar av vrlden s blir det inget av odlingen kan jag vl ta upp dem

-jb- laugh.gif
kerstin z5-6
Pinus wallchiana (P. griffithii), blir 10 m och fr upp till 20 cm lnga blgrna barr. Lttsdd! Jag sdde inne och den grodde inom tv veckor.

Andra srd om ceder o tall r
Bltlgg frna ver natten. Behver inte stratifieras. Stt frna 3/4" (c:a 1,5cm?) djupt i sjord. Hll fuktig men inte blt. Behver vrme och filtrerat solljus

Bltlgg och eller fila med sandpapper p de strsta frna

Det gr skert fint att f dem att gro smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon