Full version: Plommonträd
Milex
I år ska det planteras plommonträd, två stycken. Det lutar åt Victoria men om någon av er har förslag på annan sort tas det tacksamt emot. Vi har ett krikon som jag hoppas överlevt vintern. Så självfertila eller sorter som pollineras av krikon skulle kunna gå bra. Plommonen ska framförallt ätas som dom är, sen kanske det kan bli lite marmelad, saft och vin.

Har varit bekymrad över att jorddjupet inte ska räcka till. Vi har ju byggt på hälleberget. På berget ligger sprängsten, cirka 40 cm lerjord och överst 25-30 cm matjord.
Nu har jag läst runt, framförallt på Cillas sida, och tror inte att det ska vara något problem med djupet. Bra dränering i botten och tillräcklig diameter på hålet borde lösa det bekymret. Har jag fattat det rätt?

Är det någon vits att försöka hitta äldre/större träd? Sätter de frukt tidigare i såfall?
E-planta ska det vara har jag förstått. Finns det någon plantskola i Göteborg och Bohuslän som är riktigt bra på fruktträd?
Cilla
Jag tror också att djupet klarar sig. Har stenen och jorden dessutom fått sätta sig under några år så är riskerna för luftfickor vid rötterna mindre än de är i början. På nyanlagda jordar får man vara beredd att vattna mer de första åren, men om det är ler som du skriver kanske det inte behövs mer än normalt.

Jag skulle nog inte sätta två Victoria, då blir det så många plommon som mognar exakt samtidigt att man riskerar att storkna.

Äldre träd ger normalt mer frukt tidigare ja. Men om jag fick välja mellan en ung E-planta och en äldre icke E-märkt skulle jag nog välja E-plantan iallafall. Plommon behöver man inte vänta så länge på som med päron och äpple.
Milex
Nä, det har du rätt i två Victoria blir naturligtvis för mycket. Tack för det tipset. Ska kika vidare på andra sorter som mognar på annan tid.
Såg att bl.a. Zetas hade äldre träd men som du skriver hellre en E-planta.

Jorden är nog färdigsutten, den har varit där i tre år. Men vattna får vi säkert göra ändå. Vatten rinner bort från tomten och det blåser mycket här så det blir väldigt torrt stundvis.
Men å andra sidan har vi inget problem med stående vatten rolleyes.gif . Det finns inget ont som inte har något gott med sig .

Är det någon som har något tips på bra plantskola?
Christa
Hej!

Fick idag tips från riksorganisationen för e-plantor på Munkedals plantskola och Nisses växter i Uddevalla.

http://www.eplanta.com Här finns bilder och beskrivning av de sorter som finns som e-planta.

Själv tycker jag experimentalfältets sviskon verkar spännande men det mognar också i September.

Czar mognar tydligen i Augusti men jag vet inte hur det smakar.

Christa
Milex
Tack för tips och länk smile.gif
Czar och Exps sviskon verkar ju vara perfekta. En från mitten av augusti och den andra i slutet av september. Zon 4 istället för zon 3 för Victoria oxå. Troligtivs bättre men tanke på de något dåliga växtförhållandena.

Har sökt på nätet för att hitta bilder av hur träden ser ut som färdigvuxna. Vore roligt att få ett hum om hur det kommer att se ut i trädgården om några år.
Är det någon som har bilder på Czar och sviskonet? Någon som vet hur höga och breda de blir?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon