Heleri
Våra altandynor brukar vara ett populärt tillhåll för småfåglarna tyvärr. Vi är noga med att inte lämna kvar några rester och smulor, men får ändå ovälkmmet besök. Vad kan man sätta upp för att skrämma bort fåglarna? Vill ju att det ska se snyggt ut också eftersom det är på altanen.
Lars-Olof Arvids
Jag vet inte vad du tycker är snyggt, men det sägs att fåglar är rädda för blått. Om du inte delar fåglarnas smak skulle du kunna prova att byta till knallblåa dynor!

Olle
Heleri
Tack för tipset, men vi köpte nya dynor förra året, och de är grå wink.gif blink.gif
Maggan H
Kanske någon form av rovfågelattrapp? Finns en variant (uggla)som har spegelreflexer och som hängs upp vid ingången, där den svänger i vinden och reflekterar ljus/sol effektivt. Det finns även en liten pingla undertill. Skickade efter mina men minns inte var...Sparköp kanske? wink.gif
Bessie
Vet inte om det här kommer att fungera, men i en inredningsaffär hittade jag för ett par år sen julgransprydnader i aluminiumplåt. Mitt vardagsrumsfönster på tredje våningen är utsatt för attack av fåglar som bajsar prick från jättetallarna utanför eller av lulliga sidensvansar när rönnbären jäser på träden (som värst blev det en frontalkrock i veckan), men sedan jag hängde upp en rad blänkande aluminiumsnöflingor i fönstret har jag fått ha det ifred.
anna_rispan
Någon som testat de här tipsen? Finns det fler?

Jag har fått stort besök på balkongen för lämningen är rejäl. Vad är bästa sättet för att hålla fåglarna borta från balkongen? Räcket är lite utanpåliggande o det som är överst på räcket är skapligt brett, kanske 10 cm. Där tycker de väl att det är finfint o sitta.

Jag var lite inne på att köpa nån hängande prydnad om det avkräcker...men då måste vi borra i taket o sambon är inte så pigg på att mecka runt med det. Finns det andra smidiga lösningar?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon