Full version: Varmbänk
newbie
Hejsan!

För första gången har jag givit mig på att anlägga en varmbänk. Jag byggde den enligt konstens alla regler (fast det blev inte så mycket till vattning på gödseln): hästgödsel, jord ovanpå och isolering så gott det går runtom.

Jag anlade bänken i onsdags förra veckan, vände gödseln i lördags och lade på jord. Men nu är jorden bara 8 grader. blink.gif Hur gör jag för att få upp värmen? Nån som vet?

Puh, jag som sett fram emot att så snart...

//newbie
Tesa
Du kanske skall ta och vattna då för så länge gödseln är torr så brinner den inte..skulle kunna jämföra det med torrjäst...händer ingenting förrän det tillsätts vatten..
newbie
Tack! Jag är lite rädd att jorden blir fuktig och kall, men jag testar med det.
Katti med torpet
Vattna inte med iskallt vatten.
Kosta på dig lite varmare vatten även om du då måste vattna med kanna.
newbie
Nu har den stackars varmbänken fått riktigt varmt vatten. Jag hoppasdet hjälper, ska ut och mäta temperaturen imorgon igen.

Tack för tipsen. rolleyes.gif
Tesa
Det kan nog ta några dagar innan det tar fart...mikrolivet "skall bli varma i kläderna"...för det är dom som sätter fart på festen..bakterierna och svamparna...men nu har dom ju allafall fått nåt att "dricka" så nu borde det snart bli livat.. tongue.gif
josohl
Hur går det?
Jag har samma problem... Provade förra året med varmbänk som aldrig blev riktigt bra. Har i år byggt ut den (dubbel storlek, 2x1,2 meter - mycket gödsel blev det) och satt igång senare på våren (för nu snart 2 veckor sen). Men det händer inte mycket. Det är i och för sig stabilt omkring 10 grader i varmbänken även om det är 3-4 grader ute, men inga 50-60 grader som det talas om i beskrivningarna.
I gödselstacken i stallet rycker det retsamt mycket och är jättevarmt om man gräver lite...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon