Gossen Ruda
Tydligen har nån hund i vinter pinkat på min häck i garageinfarten. Nu skall givetvis alla andra hundar göra detsamma och jag börjar tröttna. Jag kan visserligen stå på pass för att säga till ägarna men jag har annat att göra. En skylt går väl också att sätta upp men finns det inget avskräckningsmedel? Tyvärr vet jag inte om det hjälper helt med skyltar eller tillsägelse, det finns hundägare som är lika egotrippade som vissa kattägare. sad.gif
AnitaO
Det finns nåt som kallas FY-spray (eller liknande) att köpa i zooaffärer.
Har ingen personlig erfarenhet, men det är det enda jag känner till.
pejori
det är nog bara tillsägelser och skyllt som gäller tyvärr smile.gif
om du nu inte kan få tag i vargurin, vill säga smile.gif smile.gif smile.gif
det går dom inte på och pinkar över inte laugh.gif laugh.gif

du kan ju också spaya/spruta ättika på den..det tar bort lukten av pink wub.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 30-03-2006, 13:15)

Hur bra mår häcken av det då? blink.gif Ta ett elstängsel i lämplig höjd och koppla till ett bilbatteri rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (Reserv @ 30-03-2006, 14:21)

Hur bra mår häcken av det då? blink.gif Ta ett elstängsel i lämplig höjd och koppla till ett bilbatteri rolleyes.gif

Hörru din elaking rolleyes.gif
Det är ju inte hundarnas fel att dom har obetänksamma ägare.
Då är det bättre att köra med ett paintball-gevär mot ägarna tongue.gif
Kathy
CITAT (AnitaGg @ 30-03-2006, 13:27)
Då är det bättre att köra med ett paintball-gevär mot ägarna tongue.gif

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Ja, det lär nog vara effektivt. biggrin.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 30-03-2006, 13:21)

ja...den tar inte stryk av ättika..... smile.gif
pejori
CITAT (Scrollan @ 30-03-2006, 13:37)
CITAT (AnitaGg @ 30-03-2006, 13:27)

Då är det bättre att köra med ett paintball-gevär mot ägarna  :P

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif tongue.gif
Ja, det lär nog vara effektivt. biggrin.gif

ja...det är bra om dom inte lyssnar... smile.gif smile.gif
Gossen Ruda
Jaha. Visserligen har det sprungit en varg nedför gatan, men det är över 5 år sen. biggrin.gif

Fy-spray kanske vore nåt. Skall man spruta på häcken, hunden eller ägaren? laugh.gif

Jag har bättre grejer än bilbatteri. Fixade en likriktare till en telefonväxel en gång för att ev grilla sniglar. 48 V och 5 A. Tack för uppmärksamheten, jag får fundera på saken.
Margith
Fy-spray funkar nog tyvärr bara inomhus, så du får nog försöka att träffa ägaren mitt mellan ögonen med det, för att få nån effekt biggrin.gif
Men vad tror ni om Klorin?
Jag brukar tvätta hundgården med Klorin för att få bort lukten och det fungerar utmärkt, men hur påverkar det eventuella växter?
Jag har bekymmer med ANDRAS hundar som kissar på vår brevlåda (skulle vår hund kissa på brevlådan skulle jag vrida öronen av honom!) Vågar jag tvätta av brevlådan med Klorin, eller kommer växterna under att tvär-dö?
Annars Gossen Ruda kan jag rekommendera färsk björn-spillning... om det är lättare att få tag på än varg-urin laugh.gif
Kryddan03
Det finns fyspray/gél för utomhusbruk också.
Men, kan du inte leka lite McGyver? Spela in en riktigt stor hund som skäller argt. Rigga spelare, högtalare och sladdar så att när hunden pinkar sluts strömkretsen med ett dånande hundskall. Kan nog funka på ägaren också... biggrin.gif
Nu är jag humanist så hur man går tillväga rent praktiskt är en annan sak. wink.gif
Kathy
Om det finns lösspringande katter i omgivningen så tror jag att man ska vara försiktig med klorin.
Katter brukar revirmarkera på just klorindoften...tydligen påminner den om katturin på något sätt.
storm
naturen brukar väl ha sin gilla gång,snart kommer regnet och sköljer bort kisset och det blir gödsel det med .Vintern är inte rolig när man ser alla gula pissmarkeringar . Men det är ingen världslig sak,vintern är kort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon