Full version: Arg och förtvivlad
Laci
Jag var hemma en snabbis på lunchen och tog en liten promenad i trädgården för att se om det har börjat växa någonting nu när snön är på väg bort.

Nog hittade jag lökar, men inte i rabatterna utan de låg utspridda över hela gräsmattan och i rabatten fanns det stora hål! Hittade också ett stort hål i min roshäck med nedtrampade kvistar.....

Jag hann inte sätta tillbaka lökarna eftersom jag var tvungen att åka tillbaka till jobbet, och frågan är om det ens är någon idé, rådjuren lär väl komma tillbaka.

Usch, det känns så himla tråkigt att inte få se sina kära blommor få växa upp och blomma. Här har man gått och väntat en hel vinter och så blir de bara rådjursföda.

Usch!
160kvm stort hus
ska jag komma över med hagelbössan? *blink*

Usch va tråkigt för dig... att dom inte kan hålla sig i storskogarna istället...
så man slipper få allt förstört. *suckar*

Lider med dig....
Gurkan
Jag blev tipsad (av nån här ... sorry glömt vem) att sprida ut blodmjöl för att skrämma bort rådjuren. Har inte provat än (vet inte hur mycket rådjur det är här ens) men det ska visst vara ganska effektivt.

Kanske försvinner rådjuern nu när det blir vår och dom kan hitta mat nånannastans men om dom kommer tillbaks tycker jag du ska strö ut blodmjöj i rabatterna, det är ju bra gödning också.
evelina
CITAT (Laci @ 30-03-2006, 13:27)
Jag var hemma en snabbis på lunchen och tog en liten promenad i trädgården för att se om det har börjat växa någonting nu när snön är på väg bort.

Nog hittade jag lökar, men inte i rabatterna utan de låg utspridda över hela gräsmattan och i rabatten fanns det stora hål! Hittade också ett stort hål i min roshäck med nedtrampade kvistar.....

Jag hann inte sätta tillbaka lökarna eftersom jag var tvungen att åka tillbaka till jobbet, och frågan är om det ens är någon idé, rådjuren lär väl komma tillbaka.

Usch, det känns så himla tråkigt att inte få se sina kära blommor få växa upp och blomma. Här har man gått och väntat en hel vinter och så blir de bara rådjursföda.

Usch!

Jag fick ett recept av en här på odla, tror det var Mulle för så gör dem tydligen på odlingarna i Holland.

Jag har gjort i ett par år nu och fungerat kanon bra. Jag har delat med mig och mina vänner är såååå nöjda att få ha kvar sina lökar.

Recept:1/4 tabasco flaska och 1 liter vatten.
Spruta på lökarna och garanterat så äter inga rådjur.
Laci
Tusen tack för alla råd och tips!

Jag har nu spritt 2 kg blodmjöl i trädgården och sprayat tabascovattnet på de ställen där snön är borta.

När jag gick igenom rabatterna så upptäckte jag både avbitna blommor och lökar utspridda på fler ställen.

Det märkliga är att de har tuggat av så många krokusar, någonstans har jag läst att de inte tycker krokusar och påskliljor, men det kanske är fel?

återigen, tack för tipsen!
renate
Det där med tabasco måste jag prova,tack för tipset.
Blodmjöl hjälper inte här,hunden slickar upp det.
Krokus är mums för rådjur.
Snödroppar.påsk och pingstliljor låter dom bli.
Fru fet
Visst är det tråkigt! Jag bor mitt i ett villaområde i en förort till Stockholm (Älvsjö) men det kryllar av rådjur här (och harar..stackars min bambu som sagt var). I höstas provade jag en ny strategi - jag samplanterade allium och tulpanlökar i hopp om att lökdoften är åtminstone lite avskräckande. Det återstår att se. Djuren i villaområdena blir ju riktiga gourmeter, de äter bara rosenknoppar och tulpanknoppar, späda liljor och sådant. Jag provade att odla zuccini i somras men de åt upp varenda blomma. Då hade jag ändå petat ner mängder av pinnar med någon illaluktande smet som hette "rå-väck". Den funkade inte kan jag meddela!
Laci
Idag har de återvänt.... hittade en del lökar på gräsmattan, några avbitna lökar och tre växter som de spottat ut... suck

Nu när snön har försvunnit så är det kanske dags för en ny tabasco-omgång.
Carex
Elstängsel?wink.gif men det finns något trulls som är illaluktande, ska fungera på harar iaf.
Gillan
CITAT (Laci @ 30-03-2006, 14:27)

Usch!

Är du säker på att det är rådjur? Vi har mängder
med dessa söta, men ovälkomna djur här. Men
det cenario som du beskriver har jag inte upplevt.

Här tuggar de helt enkelt av plantorna uppifrån
utan att dra upp dem med rötterna. Däremot gör sorken
ungefär så som du beskriver det wink.gif

Det är i alla fall ifrån mig som " blodmjölet " kommer ifrån.
Tycker det är konstigt om det inte hjälper. Ärligt talat så
känner jag inte heller nån det inte skulle ha hjälpt.

Jag strör det inte i rabatten utan som en tunn
sträng runt om. Hoppas verkligen att du får bukt med
all "ohyra" wink.gif

Ps. Glömde poängtera att det är sannt att hundarna mer
än gärna äter upp blodmjölet. Och det är ju inte så lyckat
förstårs sad.gif wub.gif .ds
AnitaO
Tack för det receptet!! smile.gif
Jag har också bävat för att få besök.

Fast mest rädd är jag att det skulle vara ett rådjur och mumsa när jag släpper ut hundarna.
Då blir det INTE kul kan jag säga .... för rådjuret alltså ohmy.gif rolleyes.gif
Laci
Hej igen!

De förbaskade rådjuren har varit på återbesök. Det har tagit mig flera dagar att smälta detta och orka lägga ut bildbevisen..... De har ätit upp alla tulpaner och krokusar med undantag för de som har gula blommor... Lägger upp bilderna i mitt album lite senare om det är någon som är intresserad av att se förödelsen.......

Usch, usch, jag blir så himla ledsen och känner mig så maktlös. Min granne berättade att de har varit här runt fem-tiden på morgonen fler dagar i rad. Det kanske är dags att börja gå upp lite tidigare och hålla morgonvakt

sad.gif
Eivor på Väddö
Jag har både harar och rådjur som gillar mina växter. Så jag prövar alla knep som omtalas. Senaste är hårspray. Den ska de inte gilla smaken av. Och antingen hårsprayen eller Rå-väck från Weibulls som jag sprutat på buskar verkar smakat illa. För det låg några avbitna grenar bredvid busken, men i stort sett hela busken var orörd. Blodmjöl med ammonik och T-sprit indränkt i trasor, oasis el liknanade har jag prövat. Hjälper lite. Starkt chilipulver på växterna - hjälper också för en tid. Granris - det petar de bort och äter upp det som finns under. Nätburar omkring det mest åtråvärda som nya tulpanknoppar - fungerar men är inte så snyggt. Urin i pet-flaskor nedgrävda i jorden har jag inte prövat, men väl lite urin på jorden runtomkring rabatten. Periodvis får jag ha växterna i fred, men rätt som det är så har någon varit där och naggat. Stängsel på 2 m höjd skulle väl hjälpa, men det kostar - ca 250 m att stänglsa då.
Nya tips mottages tacksamt. Eivor på Väddö
Inga från Närke
Kolla i denna gamla tråden:

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...5db1ef41d0a9439

http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...5db1ef41d0a9439

Jag själv använder blodmjöl blandat med amoniak och doppar en oasis i detta och sätter på en pinne där det finns tulpaner och krokus. Sedan måste man göra om det efter ett tag när det har torkat. Behöver inte vara stora oasisbitar och de syns inte så farligt i rabatterna eftersom de är bruna av blodmjöket.
Strör du ut endast blodmjölet på marken så måste man strö nytt efter varje regn.
Laci
Tack Inga. Gamla trådar är ovärderliga!

Grannarna är inte så glada när man sprider väldoft av ammoniak och blodmjöl i trädgården, men det kanske är så att man måste se efter sitt eget hus först och främst. tongue.gif

Jag tänker nog försöka att hälla sörjan i PET-flaskor, och hoppas att det minskar spridningen av doften.
Inga från Närke
CITAT (Laci @ 15-04-2006, 23:51)
Grannarna är inte så glada när man sprider väldoft av ammoniak och blodmjöl i trädgården, men det kanske är så att man måste se efter sitt eget hus först och främst.  :P

Blandningen behöver inte vara så stark och själva kuben du gör av oasis ca 3-4 cm* 3-4 cm stor som doppas i blandningen och sätts på en pinne. Doften är bara om du sticker dit näsan ända intill så därför stoppar inte rådjuren dit näsan mer än en gång. Sätts ner bara där du har de atraktiva tulpanerna och krokusarna. Rosor säger en del här att de ger sig på men inte har de gjort det hos mig, däremot senare när floxen börjar skjuta nya skott, där är det kris också.
Gubben var ute igår och strödde lite blodmjöl på de mest utsätta platserna för vi hade ingen oasis hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon