Trädgårdsmannen
05-05-2003, 08:45
Överallt läser man om att Stockrosor är tvååriga - blommar andra året - men jag köpte röda stockrosor i Garden Centret och dom var märkta med "perenn" - stämmer verkligen det?
En annan fråga om stockrosor - bladen blev på bara några dagar översållade med små svarta lusliknande uslingar - vad är det, löss? Jag gick på med vanligt spray mot löss igår så vi får se vad som händer. Vill dom ha mycket vatten?
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 08:56
Hugg av blomsterkvawsten i tid = perenn :-) och det finns vissa som är perenenr med (arter)
Lite grådaskig zon med perenn & bienn i stockrosornas värld.
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 08:57
...direkt efter sista blomman?
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 09:00
Ja - för det är kopplat till blomningen för vissa sorter och ibland fungerar dte ändå :-)
de dubbla för mig måste huggas så snart det är ganska klara med blomning - de enkalre brukar va perenna.
Exakt vetenskap det här!
Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 11:58
Vad tror du dom små rostbruna krypen är och beror på?
kerstin z5-6
06-05-2003, 16:44
är det kryp gissar jag på nån typ av löss -Florina K blandat med vatten brukar hjälpa -Dessvärre har era söderutstockisar en viss tendens till rost ..men det är ett svampangrepp -den tappar alla blad tillslut
Helt perenn hos mej är bara sorten Alcea kurdica -Gul enkelblommande och buskig .
Eva i Skåne
06-05-2003, 17:02
Buskig

?
Det kan komma flera "stammar" nere från marken på mina, men menar du att det kommer sidoskott på stammen?
Åsa, mälardalen zon 2
06-05-2003, 17:42
Är det rostbruna kuddar under bladen + växten ser allmänt vissen och tråkig ut så är det tyvärr stockrosrost som är mycket vanlig och inget djur. Rostsvampen går även på malva, tyvärr så finns det inget bra sätt som utrotar svampen mer än att gräva upp plantorna och kasta dem. Man kan prova ta bort de första bladen som dyker upp på våren + spruta med svampmedel en massa gånger under sommaren då kanske man kan hålla nere angreppen men man blir inte av med dem. Stockrosrost kan även spridas med frön så man är inte garanterad smittfria plantor ifall man försöker så nya och röjer bort de gamla.
kerstin z5-6
06-05-2003, 20:57
varje planta av A.Kurdica har 5 -6 stammar -som inte är högre än max 1 .40
Liknar en lysande neongul buske ..."a wonderful thing " som de skrev på fröfirman i Canada
Trädgårdsmannen
07-05-2003, 07:06
Nej, det är inte rost än så länge - det är små brunröda kryp - antagligen någon sorts löss. Har sprutat med medel

om man nu vågar skriva det här...så vi får se om de besegras.
En annan sak, efter planteringen har bladen blivit ganska blekgröna - gissar att det beror på näringsbrist? Växt har dom gjort så det är troligen inte vattenbrist. Dom står i jord med täckbark - kan det vara kvävemängden de inte tycker om? Tips?
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 05-05-2003, 10:00)
de dubbla för mig måste huggas så snart det är ganska klara med blomning - de enkalre brukar va perenna.
Hur långt ner på plantan ska man hugga?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.