Britt-Marie i Bohuslän
Nu har vi fångat 4 skalbaggar i vardagsrummet, alla av samma sort. Långa tentakler, knappt 1,5 cm lång i kroppen, svart frånsett huvudet och undersidan o vissa ben som är ljusbruna. Munnen är dock svart. Det märkliga är att när vi fångade en av dem var huvudet rödare än vad det är nu i fångenskap i en plastpåse.

Vad kan detta vara?, vi har björkved inne sedan ngn månad skulle jag tippa. Vi är mycket förundrade och tackar på förhand för svar.
Piccante
Har du möjlighet att lägga ut en bild på skalbaggarna? Hur är de byggda är kroppen lång och smal eller rel, rund och kullrig, är antennerna korta eller långa i förhållande till kroppen? Är de metalliskt glänsande eller matta i färgen? Det finns ca 4400 kandidater att välja mellan i landet kan du ge lite fler detaljer så kanske jag vågar mig på att gissa.
Britt-Marie i Bohuslän
Nu har jag lyckats få in en bild. Tacksam för tankar runt detta fenomen, vi har fångat flera och veden är säkert 1 månad sedan vi tog in.
Tesa
Ser ut som en flugbagge..är främst rovdjur men kan äta mjuka växtdelar...
Ska leva på ängsmark...så du har nog alldeles för mycket odlingar inomhus så den tagit fel.. rolleyes.gif laugh.gif
Piccante
Det ser ut som flugbaggen Cantharis rustica, de är rovdjur så de utgör ingen större fara för växter inomhus.
Britt-Marie i Bohuslän
Tackar, nu har vi haft en baggfri dag så vi hoppas att de "tagit slut". Skumt i alla fall hur de kommit in. wub.gif
Eva i Skåne
Jag gissar på att de övervintrat i veden.

Det låter lite som mina getingar i bokhyllan. Om du inte läst så kommer länken här. getingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon