Full version: Mango
netrios
Ja, kalla mig dum om du så vill men min hjärna har nog tagit semester biggrin.gif Det är så att jag har planterat mango idag och nu när jag kikat här på detta forum stod det jag att man ska plantera dem vertikalt. Mmm jättebra! Om man nu visste vad 17 det är rolleyes.gif
Nu har jag lagt dem liggandes med ena änden (förmodar att den änden kallas för ögat...där pinnen har suttit) mera mot jordytan än vad den andra änden gör.

Nån skrev att man skulle låtsas som om kärnorna var en hand och man skulle göra ett karateslag med handen. Så skulle dem ligga i jorden. Är det så man ska göra? För mina ligger just nu med handflatan upp typ...smile.gif
lissa
Njaa, meningen är att den ska ligga med "eggen" neråt....
netrios
Tack för ditt svar men vad är eggen för nått? biggrin.gif Är det där kärnan öppnas eller?
yenny
Så här står det i min bok: Den lilla urgröpning som finns i den tjockare kanten skall vara uppåt i krukan och den smalare delen nedåt.

den skall stå rakt upp om jag förstår rätt. med toppen precis vid jordytan.
Christer i Falköping
Fast det går bra om du lägger den platta sidan vågrät i jorden. Det gjorde jag nu senast och det blir alldeles utmärkt resultat.
Christer.
lissa
Nja, toppen ska inte vara uppåt, ställningen är som om du lägger en banan på jorden. Men om det går att göra som Chriter säger och du är tveksam, så är ju det det lättaste smile.gif smile.gif
Emma_
Hej!

Jag satte tre mangokärnor för några månader sedan. Enligt mina erfarenheter så kommer grodden från den tjocka änden, och roten från den smalare. Med andra ord så tror jag det är bäst att sätta den så som Jenny beskriver. Men groddar och rötter brukar klara det mesta och att lägga den på sidan går säkert precis lika bra.

Förresten, om du inte redan har gjort det här, så tipsar jag dig att du tar bort det yttre hårda skalet från kärnan och bara sätter innerkärnan. Det går betydligt snabbare då. smile.gif

Min första grodde efter tre dagar, jag har en bild på den som liten i mitt album.

Emma smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon