Full version: Fadderbarn
Leia
Jag fick äntligen brev från vårt fadderbarn idag!
Skickade julklappar tillhonom och hans syskon i oktober (man ska skicka 2 månader innan, för att vara säker på att det hinner fram) Sedan får man räkna med att vänta ytterligare 2 månader på att få ett svar av fadderbarnet.
Anledningen till detta är att det är volontärer som sitter och översätter breven mellan oss.
Men nu hade vi väntat 5 månader sedan vi skickade paketet så jag var orolig att paketet "försvunnit" på vägen. Det har nämligen hänt förut...
Det jag hoppas med det försvunna paketet är att det kom några andra barn till godo, även om det kanske var någon av deras föräldrar som norpat till sig det på tullen eller posten...
ingrid fuxwall
Hade barnet fått paketet?

ingrid
AnitaO
Så skönt.
Bra att få en bekräftelse på att saker man skickar kommer fram och skapar glädje smile.gif
ingrid fuxwall
Som jag ser saken är det viktigt att få en bekräftelse på att försändelsen kommit fram. Tyvärr försvinner en hel del på vägen.

ingrid
Leia
Ja allt hade kommit fram!
Man får alltid ett foto på barnet tillsammans med sakerna man skickat. Det känns jättebra för man lägger ner en del engagemang och pengar på dessa paket.
Inte minst sonen som är lika gammal som fadderbarnet.
Vi brukar skicka ett paket till jul och ett till hans födelsedag i augusti. Till julen skickar jag även med något till hans två syskon. Det känns lite orättvist annars... Det får nämligen bara vara ett barn per familj som har fadder för att det ska komma så många familjer som möjligt till godo.
ninnisky
Blev lite nyfiken, Leia, var du har ditt fadderbarn. Vi har vårt i Nhong Khai i Thailand. Fick också vårt brev ovanligt sent i år så mina funderingar på om kortet med innehåll kommit fram fanns där. För övrigt hat vi underbar kontakt med barnbyn SOS och funderar nog på att snart åka dit igen. Vi var där 2000 och väldigt imponerade. Vår flicka är nu i maj 17 år så det är dags at skicka en liten sak (skickar inga paket utan bara i kuvert..)

När hon slutat skolan får hon förmodligen lämna hemmet eller, som hon så gärna själv vill, stanna kvar och bli "husmamma".
Leia
"vår" pojke bor i Guatemala. Han bor med sina föräldrar och två syskon, men de har det fattigt så de behöver stöd. Vårt bidrag ger hela familjens barn möjlighet att få läkarvård och de får gå i skolan.
För att få detta stöd förbinder sig föräldrarna att delta i ett projekt där de får jobba för att så småningom bli självförsörjande. De måste även gå en slags föräldrautbildning, där de får lära sig om hygien och kost.
Vi har vår pojke genom Barnfonden. Han är 5 1/2 år precis som vår egen pojke är, så därför blir det att våran Max kan identifiera sig ganska bra med denna pojke. Max är väldigt engagerad och vill skicka saker till Bryan.
Detta med fadderbarn känns verkligen som en bra sak att "ha". smile.gif wub.gif
ninnisky
Intressant att höra! Vi funderar på att ta ytterligare ett fadderbarn i samma ålder som vårt barnbarn, 4 år, kanske i Kambodja. Vår dröm är att kunna resa tillsammans för att besöka båda wub.gif

Vårt fadderbran har givit oss så mycket så det känns verkligen angeläget att ha henne! wub.gif
Leia
Ursäkta att det dröjer lite mellan inläggen, men jag är på jobbet...
Om du vill ha möjlighet att få välja ålder och kön är barnfonden perfekt! Jag tittade runt på lite olika organisationer innan jag bestämde mig. Och det var faktiskt det som fick mig att välja dem. Det kändes angeläget eftersom det är Max som "skriver" breven till pojken!
Castea
Jag blev ganska nyligen med fadderbarn. En flicka i Brasilien, också via Barnfonden. Hon blir 11 år i år.

Vad skickar ni för slags presenter? Jag vill gärna ha tips!
ninnisky
jag har skickat kalendrar med djur, små smycken(i år ett halsband pilgrim)
svenska t-tröjor. Brukar bara skicka det som får plats i kuvert. Bilder av vårfamilj och barnbarn.
Vårt barn är autistiskt och har lite svårt att skriva själv! Desto större var glädjen nu när hon bett sin mamma att skriva att hon ville träffa oss igen!

Har ni tips på vad ni skickar- dela gärna med er! Vår Fhae Chaem fyller 17 den 11 maj och jag ska snart skicka iväg nåt (förutom pengar) wub.gif wub.gif
Leia
CITAT (Castea @ 02-04-2006, 13:13)
Jag blev ganska nyligen med fadderbarn. En flicka i Brasilien, också via Barnfonden. Hon blir 11 år i år.

Vad skickar ni för slags presenter? Jag vill gärna ha tips!

Nu är ju mitt fadderbarn så mycket yngre än ditt och dessutom har jag en pojke. Min fördel är att min son kan välja saker...
Men "allmänna saker" som går hem hos de flesta är nog pennor, ritblock, hårspännen (till tjejer biggrin.gif ) puzzel (kanske din tjej är för stor för?)
Jag skickade faktiskt min egen gamla moncici med tillhörande kläder som min mamma sydde till den när jag var barn, till Bryans stora syster.
11 år...Hum svår ålder på tjejer, man vet inte riktigt hur mogna eller barnsliga de är i den åldern, det är ju så olika...
Kanske finns någon på forumet som har en flicka i den åldern som kan ge tips?!
Castea
smile.gif

Jo, det är svårt med den här åldern. Men jag kan ju gå till en butik här i stan som säljer litet smått & gott, och se vad det är som 11-åriga tjejer flockas kring. Det kanske är universellt. wink.gif
Leia
CITAT (Castea @ 02-04-2006, 14:23)
smile.gif

Jo, det är svårt med den här åldern. Men jag kan ju gå till en butik här i stan som säljer litet smått & gott, och se vad det är som 11-åriga tjejer flockas kring. Det kanske är universellt. wink.gif

Förmodligen! smile.gif
AnitaO
Nu har jag också gjort slag i saken och anmält mig som fadder smile.gif
Valde också barnfonden eftersom jag gärna själv vill välja land och kön.
Det blev en flicka i Thailand.

Leia:
Kommer det mer information om barnet, var hon bor, ålder o.s.v.?
Leia
CITAT (AnitaGg @ 02-04-2006, 14:50)
Leia:
Kommer det mer information om barnet, var hon bor, ålder o.s.v.?

Japp! Du kommer även få foto och adress om du vill brevväxla med flickan.
Till oss är det pojkens mamma som skriver för hon är läs och skrivkunnig.
Leia
Vill bara tillägga att jag börjar känna mig som representant för Barnfonden, Mark Levengood och jag, ni vet! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (Leia @ 02-04-2006, 15:14)
Vill bara tillägga att jag börjar känna mig som representant för Barnfonden, Mark Levengood och jag, ni vet! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Den sortens reklam är högst motiverad tycker jag wub.gif
herkules

Leia
CITAT (herkules @ 02-04-2006, 15:24)
hon är så vansinnigt söt denna lilla flicka och jag tycker det är häftigt att våra 200 kr/månaden kan göra så hon får mat, kläder och kan gå i skola, det vi här hemma tycker är en självklar rättighet.

Ja, och det är ändå pengar som man förmodligen hade köpt något onyttigt för annars...
AnitaO
CITAT (Leia @ 02-04-2006, 15:31)
CITAT (herkules @ 02-04-2006, 15:24)
hon är så vansinnigt söt denna lilla flicka och jag tycker det är häftigt att våra 200 kr/månaden kan göra så hon får mat, kläder och kan gå i skola, det vi här hemma tycker är en självklar rättighet.

Ja, och det är ändå pengar som man förmodligen hade köpt något onyttigt för annars...

Exakt ...
Rökare som man är borde man ju egentligen skämmas rolleyes.gif
Leia
CITAT (AnitaGg @ 02-04-2006, 16:14)
Exakt ...
Rökare som man är borde man ju egentligen skämmas rolleyes.gif

Ja, fy på dig! biggrin.gif
forget-me-not
Innan man skickar ett paket med presenter till sitt fadderbarn bör man kolla upp med den organisation genom vilken man har fadderbarnet.

När jag pratade med Barnfonden angående paket till Kenya fick jag beskedet att man inte får skicka paket för närvarande. Kenya har sagt att de inte vill det då de får betala tull för paket.

Barnfonden håller på och löser frågan, men för närvarande ska man inte skicka paket.

Det kan vara likadant i andra länder. Så för säkerhets skull hör efter med organisationen. Det vore ju tråkigt om paketen inte kom fram. sad.gif
Elisabeth P
Fadderbarn har jag funderat på ett bra tag.
Tycker att det finns så mycket värdefullt i detta både vad det gäller det barn/ familj man hjälper men även för mina egna barn som förhoppningsvis får en annan förståelse.
Barnfonden verkar bra eftersom det går att bestämma ålder och kön. Känns på sätt och vis lite hemskt att välja barn, men det är för att mina egna barn lättare ska kunna vara med.
Hur tar jag kontakt med barnfonden?
Vad krävs för att få bli fadder?

Lisa
Elisabeth P
Var lite snabb med mina frågor smile.gif , som vanligt. Sökte på nätet och fann de uppgifter som behövdes./ Lisa
AnitaO
Nu har jag fått information från Barnfonden.
Mitt fadderbarn heter Kamolrat och bor i Bangkok.
Hon är 7 år och bor tillsammans med sin mamma och en äldre syster.
Föräldrarna är skilda och pappan tillbringar all sin tid med sin nya familj.
Mamman saknar utbildning och försöker försörja sig på lågt betalda tillfälliga jobb.

Jättesöt liten tjej med fina flätor wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon