katah
huuuuja....
jag städade lite i trädgården i dag och slängde lite sågspån i komposten...

ohmy.gif ohmy.gif wacko.gif såg en mus-svans att sticka ut från högen!! ohmy.gif ohmy.gif mad.gif

Jag har en godtjänt varmkompost och har komposterat många år utan att träffa en enda mus.

Nej, jag har ingen katt...
men jag vill bli av med den!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
katah
Där ser ni... jag kan inte ens skriva rätt efter detta... "en möss" !!!! wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
Gurkan
Jag slänger möss i komposten ... fast dom har först gjort ett litet besök i musfällan (slagfälla).

Sätt ut fällor och beta med nån smaskigt, jag brukar gegga ihop solrosfrön med häftmassa och sätta på utlösaren. Fast om dom bor mitt i matlådan (komposten) kanske det är svårt att locka dem till fällan. Har sett spår i snön runt min kompost i vinter men ingen verkar ha tagit sig in (ta-i-trä).

Så vegetarian och djurvän jag är så råder 0-tolerans mot dessa små gnagare här i huset. Tyvärr. Du måste ta bort dem även om det är läskigt, i komposten har dom mat och värme och kan föröka sig obegränsat nu när våren kommer ... då är det bara en tidsfråga innan dom börjar gnaga i garage, uthus, hus på saker du inte vill ha söndergnagt samt elledningar och allt vad det kan föra med sig.
storm
oo oo oh ohmy.gif jag som djurvän har inte tänkt på kablar o grejer,men dom har get fan i allt i min kolonistuga hitintills peppa peppa ta iträ,jag har sett en mus hit och dit när jag grävt och rotat,till och med blivit glad ,höghusbaby som jag är laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Gurkan
Hi hi ... jo, dom är ju små gnagmaskiner och när det väl börjar klia i tänderna så är inget säkert ...

I mitt hus är det rena "Tom&Jerry" hålen i väggarna lite här och där så visst är dom flitiga dom små liven. Inte så mysigt med musbajs på köksdisken varje morgon heller ... fast nu är dom nog slut för den här säsongen. Till hösten flytta nog nya in.

Dom är ofantligt söta, med sina små plirande ögon som tittar upp och undrar vem som kommer och stör mitt i maten ... men tyvärr så kan dom ställa till med stor skada.
katah
jo, då ska vanliga hederliga fällor fram!!

och jag som var orolig för båtförrådet och båtinredningen.... och nu har jag dom små liven här hemma.... brrrrrrrr... sad.gif
lilla mamma
du får låna min hund, han såg till att mina i k-posten försvann
katah
Finns det något medel som möss avskyr?

urin? tongue.gif sad.gif
Gurkan
CITAT (katah @ 31-03-2006, 22:03)

urin? tongue.gif sad.gif

Spela Celine Dione för dem. Sticker dom inte då så är det bara fällor som hjälper. smile.gif
Whiskuchi
CITAT (Gurkan @ 31-03-2006, 22:43)
CITAT (katah @ 31-03-2006, 22:03)

urin? tongue.gif  :(

Spela Celine Dione för dem. Sticker dom inte då så är det bara fällor som hjälper. smile.gif

Huu, tänk på grannarna!! blink.gif wink.gif
Tapio
Spela Celine Dione för dem. Sticker dom inte då så är det bara fällor som hjälper.  :)

Halaj!

Nej! Det är ju djurplågeri!...:-)

//T
katah
CITAT (Tapio @ 01-04-2006, 17:41)

Spela Celine Dione för dem. Sticker dom inte då så är det bara fällor som hjälper.  smile.gif

Halaj!

Nej! Det är ju djurplågeri!...:-)

//T

min senaste tanke var att fånga grannens katt och stoppa den i komposten... wink.gif ...då skulle komposten bli ordentligt omvänd när den letade efter musen....

men just nu tror vi att musen har rymd och hoppas att katten har hittat den själv!!!
katah
Det var nog "en möss"... där, jag såg ju en men hittills har vi fångat tre möss!!!!

Fördelen med dessa är att , när jag själv totalvägrar städa musfällor,
finns det räddningen , sonen 11 år, som tycker det är jätteintressant!

Han tömmer fällor, gör odning en ny laddning ost och tom. tömmer kökskomposten för jag bara kan inte när jag vet att det kan finnas ännu flera...

men även lillebrorn 8 år är nu fullt sysselsatt med detta!
Det finns fördelar med allt wacko.gif även möss... wink.gif
Index_67
- Har aldrig några problem varken ute eller inne , har fem stora katter som tar allt som rör sig runt komposten ,ser bara svansbitar ibland rolleyes.gif laugh.gif
Så försök att låna in en eller flera om det går - klart bra ,men vanliga fällor skall ju ta dom - var envis bara.
Ophelia
Sätta dit lite kejsarkronor eller allium? Kejsarkronorna luktar ju ganska fränt.
Merlin
koka ett par liter vatten + en vitlök. Vattna komposten med blandingen och du ska se att mössen försvinner direkt!! sleep.gif
katah
ophelia: det är en varmkompost jag har wink.gif , så jag kan inte plantera något dit...
Men Merlins recept låter bra!

Sonen älskar sin uppgift som mössjägare och tömmer också¨komposthinken utan kruseduller...
hittills har vi fångat sju (7!) stycken !!!

Det måste vara bra nu, men vitlöksreseptet ska till praktik om vi fångar en mus till !!!
Jag fixar alla småkryp men inte möss eller ormar... paaniiiiiiiiiiiik!!!!!!!
katah
CITAT (Merlin @ 16-04-2006, 20:28)
koka ett par liter vatten + en vitlök. Vattna komposten med blandingen och du ska se att mössen försvinner direkt!! sleep.gif

hinner jag spinga i väg innan möss börjar springa hejvild?
ohmy.gif blink.gif blink.gif ohmy.gif unsure.gif wink.gif
stina
Tror du att det funkar att vattna runt buskar med det här också om man har sorkproblem i rabatterna?
Gurkan

Var tar dom vägen då ? Flyttar in i garaget istället ? Eller huset eller förrådet.... Eller till grannen ... det löser ju knappast problemet, bara flyttar det några meter.

Jag har för min del hellre möss i komposten än i köket ... kanske ska vattna med vitlök i köket och hoppas att dom flyttar ut i komposten !! laugh.gif
storm
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
katah
CITAT (Gurkan @ 18-04-2006, 21:48)

Var tar dom vägen då ? Flyttar in i garaget istället ? Eller huset eller förrådet.... Eller till grannen ... det löser ju knappast problemet, bara flyttar det några meter.

Jag har för min del hellre möss i komposten än i köket ... kanske ska vattna med vitlök i köket och hoppas att dom flyttar ut i komposten !! laugh.gif

grannes katt kanske hittar dom lättare då? rolleyes.gif blink.gif wacko.gif wink.gif

vi har hittat två nya idag... fyyy
har hela kvarterets möss övervintrat på våran kompost??
Ally
Hej Katah,
Jag har (hade wacko.gif) en teori att man får inte möss om man inte lägger bröd, kött, pasta, ris, ost eller såna matrester i komposten - bara grönsaksrens/rester.
Jag har en varmkompost som ska vara råttsäker, men lägger inte såna i alla fall.
Så nu måste jag fråga! Vad brukar du lägger i komposten? unsure.gif
katah
allt, som enligt dig inte ska läggas dit... tongue.gif

men jag har haft en varmkompost säkert över 5 år och aldrig träffat en enda mus där!!!
min teori är att bottengallret har någon spinga där mellan sidor och botten ,

eller att de har flyttat in då när barnen har fyllt på komposten och inte stängt luckan ordentligt.

9 möss har vi räknat hittills, men det har nu varit två lugna dygn, så hoppet finns att det är nu slut med dom.

Vi har inte varit så glada över grannens katter ( de springer på rabatter mm.) men funderar på att bli lite snällare mot dom faktiskt! wink.gif biggrin.gif
katah
Jag fattar inte vitsen med en varmkompost om man inte kan slänga allt dit... wacko.gif mad.gif
Hur gör ni andra då med era varmkompostar, slänger ni inte in allt? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon