Full version: Vad har jag sått?
Anki V
Limonium platyphyllum stod det på påsen från Impecta.

Ni som har gott minne kanske kommer ihåg min "misslyckade" sådd. Jag skolade om de 10 småplantor som det överhuvudtaget verkade finnas liv i och alla tio har överlevt än så länge.

Nio av plantorna ser ut som den till höger, bladen ligger "slickade mot jorden och dom är grågröna och matta.

Den tionde har blanka blad och har ett "piggare" utseende. Bladen har inte några gula fläckar, det är taklampan som speglar sig i bladen.

Det finns två närbilder på växterna i mitt album: Frösådder-06

Vad i hela friden har jag sått?

Limonium fröna som jag fick av Kerstin beter sig ungefär som den tionde plantan. Har jag nio "gökungar" eller har jag en? laugh.gif laugh.gif
Maggan H
Den till vänster liknar groblad-såna som växer i gräsmattan -ett rent ogräs i så fall... ohmy.gif
Anki V
Det tyckte jag också först men bladnerverna ser inte riktigt ut som jag minns Grobladens (jag kan ha fel).

Är det ett groblad så är det i alla fall ett "ömt vårdat" groblad. laugh.gif laugh.gif

/Anki
lilla mamma
du fick inte grobladsfröer från allt om trädgårds forum i höstas då? Jag tänkte om du också varit där och tiggt... som jag gjort..
Helen i Piteå Zon 5
Kan det vara så att du har frösått variegerade Groblad? Det har jag rolleyes.gif dom är superläckra....tycker ditt ex. ser lite varigerad ut i ena bladet... /Helen
Anki V
Nja, jag har inte fått några frön från AoT-forumet och jag är så säker man kan vara på att allt som finns i såbyttan är från Impecta eftersom det är den enda jorden jag "steriliserat" i micron före sådd.

Tyvärr är den inte variegerad, det är reflexer från taklampan som syns i bladen. Den är så enfärgat grön den kan bli. wink.gif Fast ändå inte riktigt, hjärtbladen blir röda innan de vissnar bort och nya blad som kommer ut rosetten har också lite rött i sig, precis som på de andra Limoniumplantorna

Jag får hoppas att det är en "rar" variant av grobladet som jag så ömt vårdar. laugh.gif laugh.gif.

Den kommer i alla fall att få leva vidare tills alla tvivel är.......

/Anki
kerstin z5-6
hmmm tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon