Full version: Rododendronhäck
Eva St
Läste i Allt om Trädg. om Rodendondronhäck - blev superintresserad av denna men där stod att man även kunde klippa den men klipper man inte bort blomningen då???????

Eva St
Hannele
Har inte läst artikeln, men det finns ju även friväxande häckar.
Big Gardener
Det går bra att ha Rhododendron som klippt häck. Men det förutsätter att man tar det varligt vid beskärningen och inte far fram med häcksaxen Allan. Sekatör och varsam beskärning fungerar. Då kan man ha många blommor kvar.

Rhododendron har gott om epikormiska knoppar och tål därför beskärning bra, men grenbyggnaden skiljer sig från traditionella häckväxter. Därför ställer det högre krav på hur man bygger upp häcken från början för att den i framtiden ska hålla sig tät.
sörbos
hej!
Jag blev medlem idag, så jag har gått igenom alla inlägg och fastnade vid ditt om Rododendron och om man kan klippa den utan att förlora blomningen. Ja, av erfarenhet vet jag att man kan klippa den ganska hårt, men du måste göra det direkt efter blomningen så hinner det komma nya knoppar innan vintern, sedan blommar den tidigt nästa sommar igen.

sörbos.
Big Gardener
Det kan man om man är försiktig, men sen bör man ju vara selektiv och inte spara alla blomknoppar och klippa bort vegetativa knoppar. Det vinner man inte mycket på.

Sen är det rätt att Rhododendron blommar på tvåårsskotten. Det är därför man inte kan fara fram med häcksaxen Allan utan istället ta det varligt.

Välkommen hit förresten!
Lasse A
Hej! Har ingen erfarenhet av rhododendron odling. Vill rekomendera en ganska ny Dansk bok om rhododendron som var trevlig.
Där står det bra om beskärning och att använda till häck. Vilka sorter som är bra och härdiga.
Viktigt är att välja sorter som tål mycket sol och öppet läge. Den danska bokens härdighetsangivelser kanske inte stämmer med sverige , eller om det är ampassat minns inte,,
men man kan ju kolla i plantskolelistornas angivelser kanske. Om nu dessa sorter finns att få tag på i sverige??

Niels Sköldberg, "Rhododendron". Fanns på mitt bibiliotek i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon