Trädgårdsmannen
05-05-2003, 08:52
Vi har en slänt som är en vildvuxen avgränsning mot skogen - inga stora träd utan bara gräs, brännässlor och lite sälg här och var. Att göra en underbar perennarabatt finns i åtanke - men det får bli på lååång sikt.
Vad tror ni om att utspritt plantera Bergeniaplantor (kan få 40-50 stycken utan problem) som kan etablera sig som marktäckare - fungerar det, eller vinner gräset och kompani? Mina svärföräldrar har mängder med Bergenia och dom växer frodigt, men dom kanske inte är så snabbväxande? (Dom har bott där i 40 år och kan inte riktigt svara på hur fort dom växer...)
Ingrid på Västkusten
05-05-2003, 08:59
Tjjaaaa - aj ag tycker bara den är svår att bli av med - Bergenian ...... hos mig korvar den fram med en god fart men extremt snabbväxande är den itne. Men med en mängd finns det ju hopp :-)
brännässlor är annars ltie svårkonkurrerande - gräs med hmm.....
Funderar Ingrid
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 10:13
Ja, eftersom detta inte är en del av den iordningsställda trädgården känner jag att jag vågar låta Bergenian hållas avskärmad där. Dessutom är ju ett 50-tal gratis plantor av god kvalité inte dumt när alternativet är att ännu ett år hålla på med trimmern och klippa meterhögd gräs/brännässlor...för murgröna har väl inte en chans om man inte utgår från en hel massa plantor? den växer ju iof så det knakar, men gräset växer väl om den med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.