virrevarv
Har gått och grunnat något år nu på att skaffa mig ett växthus, mitt intresse för trädgård blir bara värre och jag älskar att dra upp växter av alla de slag, så ett växthus borde vara ett naturligt steg... Jag har fått grönt ljus från min käre sambo så egentligen är det inte mycket som hindrar mig från att göra slag i saken.

Men jag vet inte riktigt ändå, odlar alla som har växthus 15 sorters tomater och sju gurkor osv? Jag känner inget direkt intresse alls för grönsaker och att ha ett växthus bara för att dra upp sommarblommor och perenner är kanske onödigt? Vad odlar man i så fall under i växthuset sommaren? Eller det räcker kanske bra med mina drivbänkar ändå? Om jag skaffar växthus måste man dra in ström så man kan ha en frostvakt? Måste man dra in vatten eller klarar man sig med en regntunna och vattenslang?

Samtidigt så skulle jag vilja ha ett ställe som är bara mitt, där jag kan ha blommor överallt och kanske en lite pall att sitta på och njuta av dofterna och värmen när regnet strilar ute... wub.gif Men jag vill inte köpa något för 15000 och inte använda det till fullo heller utan då fortsätter jag hellre med mina drivbänkar och drömmer vidare istället och väntar ytterligare något/några år.

Vad säger ni? Ge era åsikter och tankar till en drömmande velpotta! blink.gif
katah
det är bara att snacka med Kerstin, hon vägrar att odla grönsaker!

Så hon måste vara en expert på, vad man odlar i växthuset under sommaren.

Om du kan tänka dig en vinranka, så fungerar det i alla fall.

Om du placerar växthuset på lite halvskugga ,så har du den perfekta mys-stugan... där du kan plantera dina blommor och njuta av en bra bok under regniga dagar! wub.gif
kerstin z5-6
nej , kanin är jag inte laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Finns tomatodlare som även för gurkor en km från mej -Gynner deras lilla företag i stället

Mars-juni Alla perenner 200 sorter eller mer -bärs ut efter grodd /alt en del som står på kylning där jan -mars för att gro när fläktarna dras igång och det blir varmt
skolar ut skolar ut skolar ut -knökafullt
Sommar
Fortsatt förvaring i juni av plantor --plockar med 15 20 st och gör nya rabatter med stora färgsvep, ger bort , förvarar med väntan på olika växtmarknader
Regn och blåstkänsliga orangeriväxter, som passionsfrukt ,katus agave trevliga permanenta växter som Vin , rosor i kruka, amplar .
Stora krukor med tobaksblomma -doftar underbart småflugor fastnar i dem
Förvaring av sommarkrukor under långa regnperioder/petunior blir fula av veckovis med regn , Rosor på stam -terosor ruttnar i monsun , -men inte i växthuset
Kryddor -de enda ätbara jag kan tänka mej -odlas i stora krukor för doft o smak till grillat-kräver värme gillar inte kalla somrar -trivs i växthuset, rosmarin , Fransk dragon
Rosticklingar -sätts- sommarsticklingar för rotäkta vara om något år

Augusti sept -höstsådd av färska frö växter tex stormhatt
Sås och ställs i växthuset -vattnas tom frost
Har de grott återkommer de i mars -om inte gror de på våren
Övervintrar känsliga växter -särskilt fuktkänsliga

Dec -går dit och andas ..soliga dagar luktar det jord...
januari sår nya perenner smile.gif
Klart du ska ha ett växthus !
Jag använder verkligen mitt ! och det är en helt annan sak än kallbänkar !

Förrsten har jag tre ) blink.gif

Glöm inte martini/camparihylla efter smak , musik korgstol och filt för regniga dagar
Luktärt i växthus är en höjdardoft !
Vattentunna går bra , el behövs under kallperioden -körde länge med förlängningssladdar o jordfelsbrytare till frostvakten /fläkten .. allt går smile.gif
permanent el o vatten är förstås att föredra men kanske inte säsong ett ?

Sen kommer kanske ev make att smuggla dit nån tomat .. det gör min .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
>Sen ljög jag lite för jag odlar fikon banan , mandarin o citron smile.gif-men inga grönsaker smile.gif
ewa zon 3
Nä nu blir jag sjuk av längtan wub.gif Hade två små växthus för många år sedan och kom ihåg hur skönt det var att bara ta en pall och sitta där inne och tänka. Kommer nog inte bli frisk förrän det står ett växthus på tomten, men var det är frågan. Här ska mätas

/Ewa
maloppa
Mitt växthus ska bli ett lusthus. Med stenlagt golv, el indragen, mysiga korgstolar och såbord. Det ska finnas möjlighet för både tomater (enstaka) nån gurka, en nedgrävd vinranka, kryddörter, småplantor på avhärdning, vinterförvaring av känsliga växter, en bra tidning eller två och lite vin. Alltså det jag känner för, vill inte att det ska bli så fullt av måsten att det känns sunkigt utan en plats där jag kan sjunka ner och njuta av allt grönt omkring mig.

Har sagt till skeptiska kompisar när de ifrågasatt varför jag inte ska ha jordbäddar att: om jag vill ha fest i mitt växthus kan jag ju bara lyfta ut krukorna och ställa in fler stolar. Slut på diskussionen!

Har grävt och dragit fram för vatten på utsidan växthuset, mkt praktiskt så man slipper dra fram slangen i tid o otid. El ska dras in för att kunna bidra till frostvakt, belysning, partymusik mm. Jätteglad att jag tänkte på detta innan. Har även lagt ett böjt rör i grunden så vinrankans rötter ligger nedgrävda på utsidan medan plantan får växa inne i värmen. Ser framför mig när jag om något år sitter under alla mogna vinklasar o myser tongue.gif .

Strunta i alla måsten, tänk efter vad du vill ha ut av växthuset, man kan som du ser av inläggen ha ett växthus till mer än tomater.

Skaffa ett om du har möjlighet, lycka till.
virrevarv
Nu bor jag ju i zon 1, kanske är det inte lika tvunget med ström indragen i växthuset på samma vis som i zon 5-6? Kanske behöver jag ingen frostvakt alls i februari/mars här nere, om det inte blir så extremt kallt som det var i år förstås, för då får man väl i så fall ta fram förlängningssladden som Kerstin säger!
Vattenutkastaren har jag alldeles intill den tänkta platsen för växthuset så det blir inte långt att gå med slangen precis.
En skön stol och en kall öl på mitt lilla planteringsbord, dofterna av några luktärtor och en krukros, några pelargoner på en hylla... Rader av sådder som ska ut i rabatterna. Åhh, jag får nog grunna vidare lite mer på allvar. wub.gif
Men det blir nog ändå inte förrän till hösten, vi sparar till bröllopet i augusti men sen så kan jag skaffa ett som står redo och väntar på mig i februari, mars nästa vår...

Kan ni tipsa mig om en bra bok om växthus? Var på biblioteket och frågade men det var mest gamla, mossiga som inte alls kändes roliga. sad.gif

Jag vill verkligen inte kasta mig in i något förhastat men som jag sa tidigare jag blir bara värre och värre trädgårdstok för varje år som gått sen vi köpte huset. Första året sådde jag några enstaka sorter, i år är jag uppe i MINST det tredubbla plus att jag börjat prova på att så perenner och börjat fatta galoppen hur man gör med dom. Nu har jag äntligen förstått hur förhållandet mellan ljus och tempratur påverkar mina sådder och det syns! Därför är det ju så oändligt mycket roligare! Det hade varit perfekt att skola om alla småplantor och sen låta dom växa vidare i ett växthus nu i mars, på så sätt får jag ju plats med ännu fler sådder här inne!! sleep.gif laugh.gif
Sen kan jag ju även så i växthuset senare på säsongen? Provade att direktså flera sorter förra året, rensade väl bort 90% av det i tron om att det var ogräs, så jag tycker bättre om att så i krukor/kött-tråg/smörpaket/diverse plastbyttor och sätta ut lite rejäla plantor istället! tongue.gif

Tack alla för att ni tog er tiden att ge mig inspiration och en knuff på vägen, nu ska jag ta fram alla mina växthuskataloger igen!!
kerstin z5-6
Glädjehuset"Hasselmark, Ulla om du vill titta på det lustfyllda odlandet smile.gif bilderboks stuk men kul

I z1 lär dina elkostnader bli minimala
klart du kan så -särskilt de varmgroende perennerna hela sommaren -du kan ju plantera ut i september ... det går inte så bra här nämligen ...

Jordbäddar har jag i mitt första v hus -och skulle aldrig någonsin göra sådana i det nya .. byta jord o strul .. nää -tacka vet jag krukodling och rejäla bänkar !
Gurkan
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

EDIT : Ok, jag ska lära mig att läsa FÖRST, svara SEN. wink.gif
kerstin z5-6
Skriv att du odlar tomater du -tillslut är tom jag omvänd laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
prydnadskål är väl en början Gurkan ??
virrevarv
Har surfat runt på en del firmor och hittat en del som är intressant. När jag skaffar växthus så blir det ett som ligger på 6 kvadrat och strax där över, det är vad jag får plats med där jag hade tänkt. Det är liksom en självklar plats att sätta ett växthus på... tongue.gif Fyra tackfönster är ett måste, det är viktigt med vädringsmöjligheter så mycket har jag fattat!

Jordbäddar är inte aktuellt för mig, jag är alldeles för ombytlig för det, jag vill kunna ångra mig och möblera om i fall jag känner för det. Dessutom verkar det lite knökigt, jag är nog för lat.. tongue.gif
Vad har ni som bord för att ställa alla era småplantor på? Tycker firmornas grejor var bra dyra, skulle inte ett tapetserarbord funka? Svärmor köpte ett här förleden (för att använda det till tapetsering! rolleyes.gif ) och det var stabilt, billigt och framför allt ihopfällbart! Färgen kanske inte var den roligaste men det finns ju folk som inte gör annat än olika sorters färg...
Ett bra planteringsbord med bra höjd vill jag ha, det får inte vara för lågt så min rygg går i strejk, Harald Nyborg har ett jag sneglat på.

Tack för boktipset Kerstin, ska fråga efter den på biblioteket igen, annars får jag väl köpa den! Trädgårdsböcker kan man aldrig få för många av, vad dom än handlar om...

Ha en fortsatt trevlig fredagkväll!
Gurkan
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-03-2006, 20:01)
Skriv att du odlar tomater du -tillslut är tom jag omvänd laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
prydnadskål är väl en början Gurkan ??

Ahhh ... jag har sått prydnadskål idag ... äntligen möts vi !!! laugh.gif

Ok då ... jag har sått veckans omgång av 32 sorters tomater idag och skolat om ca 50 chiliplantor. Inget växthus får vara utan tomater och chili. Dom fyller sin funktion lika mycket för gommen och ögat !!! Då var det sagt ... dessutom är det förbjudet att ha växthus utan Gyllenbär !!

Det som jag raderade innan handlade om värmefläkt, den kalla vintern och en förlängningssladd ... dvs. allt som redan stod i tidigare inlägg ... tyckte det blev lite pinsamt. rolleyes.gif

(å så har jag sått sommarblommor men skvallra inte till mina kompisar i "Köksträdgården")
kerstin z5-6
jissus laugh.gif laugh.gif laugh.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
ok ... men all odling är faktiskt kul biggrin.gif
Gurkan
Det finns förhoppningsvis lika många odlingsfilosofier som det finns växthus.

Jag brukade ju kalla blommor i allmänhet för "krims-krams" tills för inte så länge sen ... nu har jag ju själv trillat ner i sommarblomsträsket så det är aldrig för sent att ändra sig ... vem vet, nästa vinter kanske jag sitter här med 100 perennasådder också ... gu' bevars !

Nu ska jag sluta sabba denna stackars tråd ... förlåt virrevarr !

Hur som helst är jag glad att vi kunde mötas vid prydnadskålen !!! laugh.gif

Kerstin : Nu har jag varit och räknat ... 46 sorters tomater, 31 chili och 12 paprika, 2 physalis, 3 kronärtskocka och ca 60 övriga grönsaker ! Hoppas du inte får mardrömmar ! Det äts bara kaninmat i det här huset å så ska jag sälja både plantor och grönsaker.
kerstin z5-6
Boink ......
Man svimmar vid tanken på 46 sorters tomater .. biggrin.gif

Virrevarv: Mät igen ...är du verkligen säker på att ett på 10 kvm blir för stort ?
Risken att du ångrar ett 6 kvm är stor ...
dels blir det fort hett och mer svårodlat därigenom -dels blir det snabbt aldeles för litet smile.gif
katah
Du , jag tänker bara repetera Kloka-Kerstins råd.... flytta äppelträdet ,eller förrådet eller husväggar, men skaffa ett växthus vid 10 kvm....
Någonstans måste det finnas en plats för den wink.gif

Jag trodde 1 1/2 år sedan att jag satsade rej ält när det blev ett hus på ca. 13 kvm, och huujaa, vad trångt det redan är!!!

man vill ju odla, ha ett par stolar, någon hylla, lite jord/gödning/ redskap mm. där inne och sedan även få plats åt sig själv och kanske ibland till någon besökare.

wub.gif

Angående bordet, vi har trägolv och odlar under sommaren i hinkar. nu på våren skaffade vi serveringsvagnar. ( från lidis rea 60 kr/st ( vanlig pris 160 kr). Det känns praktiskt att kunna rulla dom på olika lägen, placera dom på ett "klump" när man vill städa i ena sidan och även bra för växter när man kan bara vända vagnen när man ser att plantorna börjar vända åt solen.

Ta tid för dig ... det har vi gjort och tycker att vi har hittat smarta huh.gif wink.gif lösningar just för våran situation. Men det tar tid och energi och öppna ögon när man går runtomkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon