Har sått Verbena 'Moon River' från Thompson & Morgan...
Jag tycker att den är så lång och ranglig...har försökt hitta nån info om den ska toppas eller inte...någon som vet?
Jag sådde den 3/1 och den har planterats om en gång sen dess
Ha för övrigt en riktigt trevlig helg...

Rättelse: Jag sådde den
3/2 ... inte den 3/1
Helen i Piteå Zon 5
31-03-2006, 09:14
Jag har aldrig toppat Verbenor, hur varmt har du? kanske du kan försöka ställa plantorna svalare? växtbelysning? Ifall det 'krisar' så kan du ju pröva toppa 1 planta och se vad som händer

/Helen
Värmen kan jag tyvärr inte göra nått åt...bor i lägenhet så det är mellan 20-25 grader beroende på om lysrören är tända eller inte...
...ljus har de gott om...
Jag ska invänta fler svar om det är så att någon annan vet...annars så provar jag att toppa nån enstaka...
Bitta98
31-03-2006, 13:19
Första året jag sådde verbena så toppade jag inte den och det blev några "fesliga" historier. Andra året så toppade jag mycket och ofta och fick jätte fina plantor. Nu toppar jag alltid mina verbenor ett par gånger. Så mitt råd är toppa, det kommer två nya skott vid varje topp ställe. De av nypta skotten kan du sätta i jord med plastpåse över krukan så får du nya plantor.
//bitta
Okej, tack för svarena...då gör jag så att jag toppar hälften...de som är längst.... och så låter jag den andra halvan vara...så får jag se hur det blir sen...
Du har inte möjligtvis någon bild på dina....???
Bitta98
31-03-2006, 13:50
Om du tittar i mitt album så har jag lagt ut två nytagna bilder på verbena som är toppad två gånger.
Är det bara en planta i krukan???
Det ser ut som att det är fler...annars så har de blivit jättefina...buskiga....
Bitta98
31-03-2006, 19:01
Jäpp, en planta i krukan, så fina blir de om man toppar dom.
Oj...jättefina...
...måste genast toppa mina...mina är bara en pinne rakt upp med 4-5 'bladpar'....när sådde du dina?
Bitta98
01-04-2006, 07:33
Sådde mina för en månad sen. Första året jag sådde fick jag också bara en pinne rakt upp när det var dags för utplantering hade jag nog tre pinnar på plantan

Det var de ämligaste plantor jag någonsin haft, året därpå börjde jag toppa ner till första bladparet (jag lät två bladpar komma och tog ner till första, toppen blir en ny sticklingsplanta) på varje sidoskott som kommer görs samma två, tre gånger.
Vet inte riktigt men det verkar som om toppningen stimulerar tillväxten på nåt sätt
Okidoki....de flesta av mina Verbenor har fått 4 och 5 bladparet...så jag toppar bara de som har fått 2 och 3 bladpar...
Tack för all hjälp...synd bara att jag inte hade frågat tidigare...men man lär sig alltid nått nytt...får toppa tidigare nästa år...
Tack föra de fina bilderna också...
Bitta98
01-04-2006, 10:33
Nyp de plantor som fått 4-5 bladpar ovan andra bladparet, funkar det också.
Okej...ska genast ila iväg och 'nypas'...ska jag ge växtnäring också?
...skolade om 2:a gången för nån dag sen...var så klantig vid första omskolningen att jag hade börjat med att ta ut småttingarna ur sina krukor och såg sen försent att jag hade slut på de större...så det var bara till å sätta ner de i de gamla krukorna...som var försmå...med lite bättre jord
Bitta98
01-04-2006, 12:29
I regel räcker näringen i jorden några veckor, jag börjar ge näring ca två veckor efter omplanteringen.
Okej...tackar för alla svaren

...nu har jag nypt färdigt och satt sticklingarna i ny jord...
...föresten...när kan man ta bort locket på sticklingarna?...har de i miniväxthus nu....
Bitta98
01-04-2006, 19:35
När de har fått rötter

Jag brukar låta de stå ca 1-2 veckor under plast, tycker att det är lättare att hålla fukten i jorden då. Efter två veckor brukar de fått rötter då planterar jag dem i egna krukor. Fast du kanske redan satt i egna krukor, då slipper du ju omplantering . Jag brukar knö ner ett antal i samma kruka och planterar om senare.
Okej...jag har satt två st i egen kruka och i en kruka satte jag tre st...visste inte hur jag skulle göra så jag gjorde både ock...
Jag har aldrig planterat sticklingar förut så nu får jag testa nått nytt...så därför vet jag inte hur man vet att de fått rötter eller inte....
Bitta98
02-04-2006, 07:48
Jag brukar dra lite försiktigt i plantan

och känns det som den sitter fast vänder jag krukan så att jag får ut klumpen och kan se om det kommit rötter. Har inget kommit så får det stå ett tag till. Ofta så ser man att de fått rötter genom att de börjar växa på höjden.
Du fårhålla oss uppdaterade om sticklingsförsöket. Det värsta är att de kan sluta med hur många verbenor som helst, jag har svårt att slänga något som lever och som går att göra en ny planta av.
Aha...perfekt då ska jag testa att 'rycka' lite försiktigt om nån vecka eller två....jo då klart jag kan uppdatera er om hur det går...
Jag vet hur det känns...fick ju slänga en hel del avnypta toppar igår...
Jag flyttade hit i november och då han jag aldrig se hur det såg ut i trädgården här...men jag tror att det mesta kommer att rensas bort, för det behövs garanterat ny jord....så jag vågar inte så för mycket....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.