Full version: Tossig uggla
mekare
Jag har fått en tossig uggla som håller mig vaken mitt i nätterna. Den sitter antingen på skorstenen eller i trädet utanför mitt sovrum och hoar. Jag trodde inte att ugglor hoade så mycket och så högt.

Är det någon som vet om detta är ett vårbeteende som går över eller om jag helt enkelt får leva med det?
Den dök upp nu i veckan när det blev varmt ute.

Hoppas att den inte tänkte bo hos mig om den ska låta så mycket.
pejori
tror att den lockar på en partner bara. laugh.gif
det går nog över när den fått napp laugh.gif
mekare
jag hoppas den får napp snart, jag har inte sovit på 3 nätter nu.

är det ingen som kan skicka över en riktig rugg-uggla smile.gif så det blir tyst snart?

funderar på att försöka se vilken sorts uggla det är. kan man höra det på ljudet annars? är den någon som har en sida med uggleljud?
KURT
Det finns fågelljud i mp3 format här. Men ofta kan man gissa vilken uggla det är ändå. De är ganska geografiskt skilda från varandra. Både i Sverige och lokalt, fördrar de olika biotoper. De olika ugglearterrna äter ju nästan samma föda, därför kan de sällan leva inom samma område.

I Östergötalandskulle jag gissa på kattugla!
mekare
Tack för länken, det lät nog som en kattuggla.
får se om jag kanske kan ta en bild på den i helgen.
Hoppas att den tar sorkarna som gjort gångar runt min ros som jag planterade i höstas.....
pejori
CITAT (mekare @ 31-03-2006, 10:09)
är det ingen som kan skicka över en riktig rugg-uggla smile.gif så det blir tyst snart?

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
josohl
Det är nog en kattuggla, de hoar mycket nu hemma hos oss (vi har en kattuggleholk på tomten). De kommer lugna ner sig ganska snart, förra året hoade de några nätter under cirka 2 veckor.
mekare
ugglan har tystnat - förhoppningsviss fick han tag i en uggledam.

Tyvärr lyckades jag inte ta några bilder på ugglan.
Castea
smile.gif wub.gif

Pappa brukade förr försöka härma ugglornas läte genom att spela blockflöjt (endast munstycket) för dem. Vet inte om han fick nåt svar... laugh.gif wacko.gif
KURT
CITAT (Castea @ 04-04-2006, 23:14)
smile.gif wub.gif

Pappa brukade förr försöka härma ugglornas läte genom att spela blockflöjt (endast munstycket) för dem. Vet inte om han fick nåt svar... laugh.gif wacko.gif

Att härma lätet är det säkraste sättet att få se en uggla, det brukar fungera mycket bra.
Aries
Jag tog och spelade upp kattugglelätet på datorn nyss och sambon trodde att det var ugglan vi brukar ha här i skogen. ;-)
"Hör du? Nu började den hoa igen!" Klart jag hör, svarade jag, det är jag som hoar ju! :-D
Aries
Jag letar bland fågelläterna nu, för jag har hört en annan uggla hoa här. Den låter lite som kattuggla men ändå inte. Någon som vet vad det kan vara?
zaaritha
Bra länk till fågelljud!
Upplevde dels nostalgi: kornknarr, nattskärra, rödstjärt o storspov; fåglar
jag hörde ofta, som barn--nu hörs de inte, tyvärr! sad.gif
Samt: fick veta två joglar--jag ej kunde tidigare: härmsångare o göktyta!
Så nu vet jag att det är härmsångaren jag brukat ligga vaken nattetid om somrarna o lyssna på!
Och--att det är göktytan som "väsnas" i björkhagen! smile.gif
KURT
CITAT (Aries @ 07-04-2006, 20:47)
Jag letar bland fågelläterna nu, för jag har hört en annan uggla hoa här. Den låter lite som kattuggla men ändå inte. Någon som vet vad det kan vara?

Hur långt norrut i Sverige? Vad är det för typ av landskap? Kattugglan är t ex vanligare i södra Sverige och den trivs oftast i lövskog/blandskog. Kommer man längre norrut i Sverige så finns det fler ugglor att välja bland, är det mera ren barrskog norrut så kan det vara pärluggla.
zaaritha
Nå´n som kan hänvisa till fler länkar m fågelläten?
KURT
CITAT (zaaritha @ 08-04-2006, 18:59)
Nå´n som kan hänvisa till fler länkar m fågelläten?

P2 har ju tyvärr slutat med månadens fågel, men man kan fortfarande lyssna på dem.

Andra:

LIRAN
Virtual Bird
KURT
För den som vill läsa lite mera om själva fågelskådandet, så har det börjat komma endel böcker om just fågelskådning:

Det stora året. Om tre män och en passion av Mark Obmascik.

Kingbird highway av Kenn Kaufman .

Mellan vingspetsarna av Brutus Östling.

Gemensamt för dessa tre böckerna är att fågelskådarna åker enorma sträckor för att få se enskillda fåglar. Men sedan finns ju också den motsatta trenden, att man bara skådar fågel från sin egen tomt, eller bara inom sin egen kommun.
Aries
CITAT (KURT @ 08-04-2006, 09:42)
CITAT (Aries @ 07-04-2006, 20:47)

Hur långt norrut i Sverige? Vad är det för typ av landskap?

Vi bor i Sörmland och det är mest blandskog runtomkring. Och rätt mycket åkrar här nedanför oss.
Jag är rätt säker på att det är kattuggla vi har hört. Men nu har vi hört en uggla som låter lite annorlunda, men det kanske är en kattuggla i alla fall?
Big Gardener
http://www.birding.dk/Stemmer/StemmerA.htm

Har ni svårt med de danska namnen kan ni alltid använda de vetenskapliga namnen med hjälp av denna översättningsguide:
http://home.swipnet.se/~w-58871/birdies/birdies.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon