Full version: Hjälp
nunne
Hej vet nån vad detta är för växt?
Hur sköter man den?

Magnus ohmy.gif

Ingrid på Västkusten
Ser ut som en Rhipsalis - en kaktus :-)
Skötes som vilken krukväxt med gödning och ganska soligt :-) halvsoligt kan fungera med.

Blir bra i en ampel också.

Hälsar Ingrid
mari_tres
På svenska tror jag att den heter "Drinkarens dröm" eller "Flaskblomma" av formen. Doch vet jag inte om det är just den här växten, det finns väl flera sorter av den här?
Inger Skåne
Jag vet inte vad den heter men jag har två stycken. Det är en fetbladsväxt.

Ska stå ljust och vattnas måttligt - sparsamt. Hellre för lite än för mycket!
tulle
Någon fetbladsväxt är det INTE. Det är kaktus antingen Hatiora eller Rhipsalis. Jag för min del lutar nog mest åt Hatiora.
tulle
Berith
Hittade den här bilden, det är väl ganska likt?

Hatiora-Drunkard's Dream

nilssontherese
Jag har oxå en sådan växt! Och jag skulle tro att det är Ripsalis...men är inte säker. Blommar med små små vita blommor! Min farmor gav mig ett ex, och hennes blommade mycket!! Så jag antar att den som andra suculenter måste ha en vila och lägre temp. Min farmors är jättestor, och täcker nästan hela hennes fönster!

MVH Therese
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har en sån krukväxt som finns på Magnus (nunnes) bild, som jag fick skott av på Alnarp från en lärare som är mycket kunnig på krukväxter och liknande exempelvis var de han som introducerade femtungan i sverige och han kallade plantan jag fick skott från, Hatiora salicornoides, glasörtskaktus.
Nutten
Åsa, det är Hartmut du menar va?!
Nog ser det ut som en Hatiora salicornoides alltid!
katti
Jag har en liknande, jag tror att den kallas glasörtskaktus, men jag är ganska säker på att det finns ett antal olika sorter... Min har förresten gula blommor.. väldigt söta rolleyes.gif
solan_2
Det är en tändstickskaktus, som får gula små blommor
katti
Beskrivning av Glasörtskaktus Hatiora salicornioides
Citerat ut Kerstin Ahlvins Krukväxter A-Ö:
"Växternas leder är relativt långa och flasklika.Lederna delar sig i två eller tre nya, vilket gör växten buskig och tät. I skottspetsarna kommer blomman, först som en liten gul droppe, sedan som en härligt gul blomma"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon