Full version: Urnarrangemang
Stintan
Jag tänkte göra iordning två urnor med ett arrangemang på tre olika höjder.
Dels har jag vita liljor till bakgrund, som blir 80cm, därefter dahlior som blir 40 cm och sist fresia vars höjd blir 30cm.
Finns det något sätt att påskynda blomningen, den kommer så sent på sommaren?
Eller kan man sätta ner något annat bland knölarna, i väntan på det vackra.? Det är inga jätteurnor det är frågan om, kanske 60cm i diameter.
Tacksam för svar. Jag bor i Holland nu, så det är dags.
Stintan
Är det ingen som har ett tips?
lissa
Hej stintan , nja tips för att dom ska blomma fortare har jag inte, men tror att Freesierna brukar komma tidigt, och så väldigt länge brukar dom kanske inte blomma. Själv har jag Kalanhoe i samma låda som freesierna, vars blad brukar bli väldigt höga och lite skräpiga när den har blommat klart..
Lycka till, de låter vackert biggrin.gif biggrin.gif
Stintan
Tack för det, det ska i alla fall bli kul att se resultatet. smile.gif
*Felix matte*
Är det i den här tråden du saknar svar?
Stintan
Jaa, men jag hoppas ännu.
Ha det så bra! rolleyes.gif
kerstin z5-6
lite sent svar kanske men både liljor och Dahlia går att fördriva -i fönster , men helt under lysrör för tidigare blom smile.gif

Några småbyttor penseer kan göra arr ännu tidigare i blom
Stintan
Tack Kerstin!
Katti med torpet
Låter som att alla dina växer bygger på höjden?! Så varför inte sätta några hänglobelior mellan knölarna. De tar inte stor plats, brukar finnas i handeln tidigt och kan utgöra en fin underplantering även när de andra växterna har vuxit till sig.

Penseer och vivor är ju annars riktigt tidiga utplanteringsväxter som du kan ta bort när knölarna börjar komma upp i storlek.
Förra året hittade jag också 20 cm höga förgät-mig-ej som blev jättefina i urna. Även de ersätts ju så småningom av senare växter.
En annan favorit är Hellicrysum (troligen är stavningen helt uppåt väggarna). Den har silverfärgat ludet bladverk och är perfekt som underplantering i urnor. Eftersom det är bladen som är snygga behöver man inte vänta på blommingen. Räcker bra med en planta per urna då den skickar ut grenar på 60 cm åt alla håll (obs inte den småbladiga den blir mindre). Skulle nog passa fint ihop med din vita lilja...
Finns även med gul/gröna blad tror jag.
Stintan
Det värsta är, att det är precis hänglobelian jag varit ute efter och det finns inte en enda här. Den här trädgårdshandeln är stor, men jag får nog leta efter någon större, kanske närmare Amsterdam. Jag tycker att dom är så vackra att fylla ut med.
Ha det bra!
Katti med torpet
Ett tips till nästa år är ju i så fall att så lobelian själv. Har gjort det i år för första gången och det gick jättebra. wub.gif
Det förutsätter ju iof att du har tillgång till ett lite svalare utrymme med tillskottsbelysning för du måste nog så i februari...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon