akagebeck
31-03-2006, 11:54
Hej!
Jag har övertagit en perennrabatt som jag har tänkt piffa upp lite med ettåriga sommarblommor. Jag skulle gärna vilja ha några tips på enkla sommarblommor man man kan direktså mellan perennerna för att fylla ut lite.
Det är nämligen fullt under lysrören redan...
Och gärna tips på när man sår dem. Kan man så trots att det inte är frostfritt på nätterna?
Jag bor i Stockholmstrakten.
Irene_L
31-03-2006, 12:19
Det finns flera ettåringaqr du kan så direkt. Jag har tänkt att göra detsamma eftersom jag också har trångt under lysrören.
- Klint sås i april-maj, -Ringblomma mars-maj, -Rosenskära april-maj, -Sommarmalva april-maj, Kärleksblomster april-maj, Vallmo april-maj, Solros april-maj.
Dessa tänker jag så men det finns säkert fler sorter som man brukar förkultivera men som man kan direktså. De blommar då lite senare.
Kommer det en frostnatt får man täcka med fiberduk.
mvh
Irene
akagebeck
31-03-2006, 12:50
Tack för tipsen! Många fina tips!
En fråga bara, att man ska täcka över om det kommer en frostnatt, gäller det endast när blommorna har grott? Eller gäller det även innan?
Om man ska så vissa sorter i mars redan (jag har fortfarande snötäckta rabatter) så måste de väl tåla frostnätter? Eller?
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2006, 13:18
De blommor man direktsår utomhus sås när jorden reder sig vilket lär dröja en bra bit in i april i stockholmstrakten, ifall man ser hur det ser ut idag. Fröerna kommer inte gro förren jorden värms upp så när de börjar titta upp så brukar det vara ganska varmt om nätterna ev. kan det vara frostrisk någon natt och då kan man slänga över en fiberduk
Lättsådda sommarblommor vid direktsådd tycker jag är vallmo, ringblomma, lejongap (rensa inte bort de gamla blommorna på hösten lejongap kan ofta övervintra i stockholmstrakten), tagetes, krasse, solrosor, gurkört, atlasblomma
akagebeck
31-03-2006, 14:58
Tack för fler tips!
Men förlåt en nybörjare som inte förstår språket riktigt... vad betyder det att "jorden reder sig" ?
Jag har också tänkt att jordförbättra rabatterna.. ska jag slänga på kogödsel så fort snön försvunnit och sen så direkt eller kan jag så blommorna innan jag jordförbättrar?
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2006, 15:08
Jorden reder sig = tjälen har gått ur marken och jorden har torkat upp såpass mycket att man kan gräva i den utan att den fastnar på spaden.
Är det kogödsel på påse du använder kan du mylla ner den så snart jorden reder sig och sedan kan du så direkt.
akagebeck
02-04-2006, 19:15
Tack!!
Ser verkligen fram emot att våren framskrider och att få börja så och fixa i trädgården!
I somras sådde jag "orlaya grandiflora", en jättevacker blomma & tacksam. jag förgrodde visserligen… frön från Thompson & Morgan (Granngården). den kan jag verkligen rekommendera! jag bor i södra norrland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.