|
catlady
31-03-2006, 12:02
Jag hade min avokadokärna i ett likörglas och där trillade den ner och fastnade... När jag tillslut slog sönder glaset för att fa ut kärnan sa trillade ena halvan av. Nu sitter andra halvan i ett glas med blöt jord och roten bara växer och växer, men det ända man ser av en potentiell planta är nagra millimeter ljusgröna knoppar/blad som sitter fast i kärnan, och som har sett likadana ut i flera veckor... Ska jag ge upp pa den eller kommer den börja växa?
Alexander-VG-zon3
31-03-2006, 12:11
varför satte du dne i ett likörglas jag tryckener mina kärnor i jorden sen så kommer där upp blad å sånt . hur menar du med bladen att du har en halva med rot och blad . eller har du en halva med rot och en halva med blad men har du boda sakerna på en halva eller nåt så får du se vad som händer
Alexander-VG-zon3
31-03-2006, 12:12
har du bild som du kna lägga upp .skulle vilja se hur det såg ut
Haha.. jag har samma problem.. Har också haft min i ett glas med vatten, och roten är säkert två decimeter. Jag har inte orkat ta itu med det förrän för några dagar sedan, och jag kan faktiskt tänka mig att det beror på näringsbrist att den inte skickar upp själva stammen. (detta trots att jag hittade en mycket gammal och mycket möglig fluga i mitt glas  ) Ska se om det händer något nu när den sitter i jord, men toppen har liksom börjat torka så jag har inget större hopp.  Lycka till! Emma
Alexander-VG-zon3
01-04-2006, 12:25
varför sätter ni dom i vatten
Jag satte två i jord samtidigt som den i vatten.. och det händer verkligen ingenting med dem.. Men de gör ingen skada så de får vara kvar.  Emma
Alexander-VG-zon3
01-04-2006, 13:01
vilket funkar bäst
SannaLasso
01-04-2006, 14:51
Jag gör som Linnéa i barnboken "Linnéa planterar" :
Kärnan ur en ordentligt mogen, dvs smörig o ätbar avocado (eller en lite äldre övermogen) får torka under ett-två dygn, sen ner till drygt hälften i jorden med en plastpåse m lufthål om. När man ser skottet fyller man på med jord så skott och kärna precis döljs. Det tar mycket olika tid för kärnorna att gro, ofta minst någon eller några månader.
Inte för mycket vatten och ljus placering. Toppar man skottet under bladen när det blivit drygt decimetern grenar den sig, annars sällan.
Vi gjorde ofta så här när ungarna var små. Det var deras plantor så det blev ganska stor omsättning, några få kom så långt att de blev snygga.
CITAT (SannaLasso @ 01-04-2006, 14:51) Jag gör som Linnéa i barnboken "Linnéa planterar" :
Kärnan ur en ordentligt mogen, dvs smörig o ätbar avocado (eller en lite äldre övermogen) får torka under ett-två dygn, sen ner till drygt hälften i jorden med en plastpåse m lufthål om. När man ser skottet fyller man på med jord så skott och kärna precis döljs. Det tar mycket olika tid för kärnorna att gro, ofta minst någon eller några månader.
Inte för mycket vatten och ljus placering. Toppar man skottet under bladen när det blivit drygt decimetern grenar den sig, annars sällan.
Vi gjorde ofta så här när ungarna var små. Det var deras plantor så det blev ganska stor omsättning, några få kom så långt att de blev snygga. Ja, så har jag också gjort. Det var säkert två månader sedan så det har väl inte hunnit bli något än. Kärnan i glaset grodde snabbt däremot, kankse på en vecka eller något sånt. Emma
Alexander-VG-zon3
01-04-2006, 16:36
jag brukar ta veck nöten eller kärnan sen efter ett tag
catlady
03-04-2006, 15:43
Likörglasen går liksom ihop upptill så att man kunde vila kärnan där till hälften i vatten. Det är bara alldeles nyligen jag läst att det går bra att sätta dem i jord från början. Nu sitter några halvcentimeter stora (små) gröna blad fast mitt i halvan som inte gick av, och roten bara växer... Men jag ger det en till månad eller så - sedan ger jag upp och tar nya kärnor. Och då ska jag prova det någon skrev här ovan, ur någon barnbok eller...?
Alexander-VG-zon3
03-04-2006, 15:44
att sätta dom i jord helt eller halft funkar sen vet jag inte vilket som går snabbare vatten eller jord
soulfire
03-04-2006, 16:20
jag har lärt mig ett sätt som gick jättesnabbt. Men låter kärnan torka nån dag sedan gör man ett litet snitt i vardera ändå på kärnan osch sätter varsin tandpetare i sidan sedan får kärnan balasera på ett glas som man har vatten i. Vattnet ska inte nå kärnan men det "lockar ut" en rot... sen när skottet dyker upp så planterar man den i en liten kruka med jord som täcker halva kärnan och sätter två blompinnar på varsin sida och trär en platspåse med små hål över. Ta bort påsen när karakrärsbladen kommer... glöm inte att toppa (som jag gjorde). Min avokado är nog 170 cm och har växt jättesnabbt verkligen...
lycka till!
soulfire
CITAT (soulfire @ 03-04-2006, 17:20) jag har lärt mig ett sätt som gick jättesnabbt. Men låter kärnan torka nån dag sedan gör man ett litet snitt i vardera ändå på kärnan osch sätter varsin tandpetare i sidan sedan får kärnan balasera på ett glas som man har vatten i. Vattnet ska inte nå kärnan men det "lockar ut" en rot... sen när skottet dyker upp så planterar man den i en liten kruka med jord som täcker halva kärnan och sätter två blompinnar på varsin sida och trär en platspåse med små hål över. Ta bort påsen när karakrärsbladen kommer... glöm inte att toppa (som jag gjorde). Min avokado är nog 170 cm och har växt jättesnabbt verkligen...
lycka till!
soulfire Haha, det var exakt sådär jag gjorde.. men jag orkade inte förklara hela proceduren.  Men jag tror min stod i glaset för länge. Har du läst det i en bok som heter något med "kärnor och frön" och har en massa frukter på framsidan?  Emma
soulfire
03-04-2006, 19:02
hej emma näää det var det inte det kanske var i någon trädgårdsstidning? Ibland tror jag att det är lite olika med olika avokados... vissa blir ju mycket kraftigare än andra.. jag hade nog provat med en ny parallellt med rotskottsavokadon. Jag har för mig att min var rätt seg, sätt den i jord och se vad som händer!
Den är redan satt i jord.  Och jag har två kärnor i jord som jag satte samtidigt som den i glaset.. men jag får se vad det blir av det. Det är inget projekt jag är jätteengagerad i direkt.  Men tack för svaret! Emma
catlady
05-04-2006, 15:09
Jag satte en plastpåse över för en vecka sedan och nu har det lilla gröna börjat växa äntligen!
personligen tycker jag det bästa sättet är att sätta dem i kruka direkt. Men sätt kärnan i en kruka efter et tag, om det misslyckas kan du alltid prova med en ny, de är så enkla att man lätt får för många, tro mig...
Citrusflickan
07-04-2006, 13:37
Ni som talar om att göra små snitt i avokadokärnan, hur stora ska de vara? Ge gärna någon mer direkt siffra för oss som är mer instruktionsboksanhängare än på känn-anhängare
MariaÖrebro
11-04-2006, 14:52
Peta hål med en potatissticka, så du får ett hål som är lagom för att sticka in spetsen från en tändsticka/tandpetare. Stick inte för djupt bara. Ca 5 mm räcker gott och väl.
För min del stoppade jag bara ner en avokadokärna i en kruka och täckte med ett tunnt lager jord. Nu har den blivit ca 15 cm hög. Det är viktigt att toppa dem, så det inte bara blir en lång ranglig "pinne".
Citrusflickan
11-04-2006, 15:53
Okej, tack, då är jag med på tandpetarsteget Men varför ska man ha två blompinnar när man lägger den i jorden som någon beskrev ovan?
Citrusflickan
19-04-2006, 23:06
Ytterligare en jobbiga fråga från mig som gjort hålen i fröskalet på kränan och haft den ovanför vattenytan ett tag: Ska roten titta fram, eller eftersöker man mest ett uppluckrande av fröskalet så att avokadokärnan lättare gror i jorden i krukan? Hoppas någon har ett svar på detta, vore tråkigt om den ruttnade bort
Citrusflickan
20-04-2006, 15:03
Här är en bild på eländet...
Åh, men undersidan av kärnan ska ligga i vatten.  Eller så gjorde jag i alla fall, och efter en vecka så tittade roten fram. Men min fick torka i några dagar först och sen skalade jag bort det bruna. Lycka till! Emma
Citrusflickan
20-04-2006, 16:34
Alltså, vattenytan var alldeles nedanför kärnan för en vecka sedan, men vätskenivån har sjunkit och jag har inte tänkt på det förrän jag så det i kameran idag
Citrusflickan
20-04-2006, 16:38
CITAT (soulfire @ 03-04-2006, 16:20) Vattnet ska inte nå kärnan men det "lockar ut" en rot... sen när skottet dyker upp så planterar man den i en liten kruka med jord som täcker halva kärnan och sätter två blompinnar på varsin sida och trär en platspåse med små hål över. Jag följde det här rådet, därav att jag inte lät kärnan nå ända ner i vattnet, men såklart var ytan högre upp än den är på bilden. Kanske ska fylla på idag då om ni inte tror att det är lönlöst
catlady
04-05-2006, 19:00
Nu har min hunnit bli ungefär 15 cm hög, med 5 blad! När, hur och hur mycket ska jag toppa den?
Alexander-VG-zon3
04-05-2006, 19:18
jag tycker bästa sättet att sätta den direkt i kruka 1-2cm ner så man täcker allt med jord . och sen ha det jätte vramnt å jätte fuktigkt så brukar det ta sig snabbt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|