Full version: Lager
arnek
av att så lagerfrö...
I över en månad har jag nu väntat på att något skall visa sig. Har sått i små sålådor (liten plastkruka som varit för kaktus och liknande). Några av fröna har undervärme (element), andra står i fönstret. Är det någon som har sått lagerfrö inne (har inget växthus) och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Vore snällt/A
Scout
plockade tre lagerfrukter i kroatien och tog med hem. Jag pillade ut kärnan ur de något för omogna frukterna (fortfarande gröna och hårda) och la dem i små torvbricketter (man köper torra och blöter upp, de har nåt finmaskigt nät runt). De stod i fönstret över det varma elementet. I en plastburk med halvt påsatt lock för att simulera ett minidrivhus som jag då inte ägde. Höll lagom fuktigt.

En av dem grodde. Men det tog ett par månader. Är nu en 1dm hög pinne med ett blad i toppen. När den väl grott gick det fort, men nu växer den knappt alls.
skanke
Om man har otur så kan lager ha grotid på ett halvår.

Jag väntade i drygt tre månader på min när jag försökte för några år sedan. Jag gör ett nytt försök nu, hoppas det går fortare denna gång smile.gif
arnek
CITAT (skanke @ 31-03-2006, 17:32)
Om man har otur så kan lager ha grotid på ett halvår.

Jag väntade i drygt tre månader på min när jag försökte för några år sedan. Jag gör ett nytt försök nu, hoppas det går fortare denna gång smile.gif

[QUOTE]
Men det gick alltså tillslut????
skanke
Jovisst, men som sagt det tog tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon