Full version: Öststatsträd
Christa
Hej!

En man i Hallstahammar tog efter att muren föll hem ett antal frukträd och en del annat från plantskolor i de forna öststaterna. Norrby plantskola som hans plantskola hette finns inte längre. Jag har letat efter någon katalog eller någon hemsida där man kan se vad som finns men inte hittat något. Har kollat med några plantskolor men de har inget eller några få sorter. Är det någon som vet något om detta? Jag bor i Vänersborg men allt är av intresse.
Åsa, mälardalen zon 2
Erlandsson har en ekologisk fruktodling i Norrby Hallstahammar (Eko-frukt i Hallstahammar ), där han har en massa olika sorter, tror dock att det är hans son som tagit över numera. De brukar inte sälja plantor till privatpersoner och de brukar säga nej till studiebesök (även från trädgårdsskolor och folk inom branschen) till för ett par år sedan hade de öppet hus för branschen en dag om året men det har de slutat med, jag var där sista året.

En del av de sorter han tog hem kan man hitta i handeln ex. staketvindruvorna som finns på de flesta trädgårdsbutiker.

Annars kan man ju testa i Finland där brukar man kunna hitta en del från forna öststaterna ex. Wickmans säljer ju via postorder + man kan ju förlägga någon semestervecka i finland och åka runt på plantskolor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon