Full version: E-plantor
Christa
Hej!
Finns det någon som har jämfört fruktträd som är e-märkta med andra? Är de härdigare än andra eller är de bara virusfria?

Om det finns gamla äppelträd på tomten som har virus, kan de då smitta e-plantorna eller är de resistenta?
Cilla
Det här är viktiga och stora frågor.

Japp, E-plantmärkta fruktträd är starkare, det tycker jag mig ha sett de år jag följt dem. År när andra träd i handeln är kräftsmittade eller trädgårdarnas träd står still pga torka, är E-träden de friskare. Ett år när jag fann kräfta i stora mått i handelns fruktträd fann jag endast ett E-märkt exemplar som hade det, och det var ett som plantskolan hade övervintrat hemma i flera år.

Virus finns i alla fruktträd som inte är virusrensade, och många virus sätter ned träden på olika sätt och i större omfattning än man tror (tillväxt, barksprickor mm). Virus sprider sig genom bladlöss och otvättade beskärningsverktyg bland annat men jag tycker det är skillnad på de träd som från början fått en virusfri start.

I handeln ser man också att E-träden fått bättre behandling redan från början; bättre rotbeskärning, inte sällan större krukor, bättre beskärningar och ympningar/okuleringar. Ofta större tillväxt också.

Härdigheten kommer av att E-märkningen garanterar sortäktheten och frökällan eller ursprungsmaterialet. Det är inte så sällan som man får felmärkta växter i affärerna, och det är ju inte så kul när man väntat på sin frukt i många år. Dessutom kommer inte grundstammar eller material från varmare länder, även om det mesta nog kommer söderifrån i Sverige.

Annat som man ser med E-märkta träd av andra sorter, är att de har bättre höstfärger, avmognar i rätt tid, mm. Här i forumet har vi diskuterat skillnaderna på E-märkta Ullungrönnen t ex, som alltid blir illröd som E-planta men som det är lite hugget som stucket med som icke E-märkt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon