Christa
31-03-2006, 15:05
Hej!
Finns det ngon som har jmfrt frukttrd som r e-mrkta med andra? r de hrdigare n andra eller r de bara virusfria?
Om det finns gamla ppeltrd p tomten som har virus, kan de d smitta e-plantorna eller r de resistenta?
Det hr r viktiga och stora frgor.
Japp, E-plantmrkta frukttrd r starkare, det tycker jag mig ha sett de r jag fljt dem. r nr andra trd i handeln r krftsmittade eller trdgrdarnas trd str still pga torka, r E-trden de friskare. Ett r nr jag fann krfta i stora mtt i handelns frukttrd fann jag endast ett E-mrkt exemplar som hade det, och det var ett som plantskolan hade vervintrat hemma i flera r.
Virus finns i alla frukttrd som inte r virusrensade, och mnga virus stter ned trden p olika stt och i strre omfattning n man tror (tillvxt, barksprickor mm). Virus sprider sig genom bladlss och otvttade beskrningsverktyg bland annat men jag tycker det r skillnad p de trd som frn brjan ftt en virusfri start.
I handeln ser man ocks att E-trden ftt bttre behandling redan frn brjan; bttre rotbeskrning, inte sllan strre krukor, bttre beskrningar och ympningar/okuleringar. Ofta strre tillvxt ocks.
Hrdigheten kommer av att E-mrkningen garanterar sortktheten och frkllan eller ursprungsmaterialet. Det r inte s sllan som man fr felmrkta vxter i affrerna, och det r ju inte s kul nr man vntat p sin frukt i mnga r. Dessutom kommer inte grundstammar eller material frn varmare lnder, ven om det mesta nog kommer sderifrn i Sverige.
Annat som man ser med E-mrkta trd av andra sorter, r att de har bttre hstfrger, avmognar i rtt tid, mm. Hr i forumet har vi diskuterat skillnaderna p E-mrkta Ullungrnnen t ex, som alltid blir illrd som E-planta men som det r lite hugget som stucket med som icke E-mrkt.