Christa
Många utav mina bekanta har misslyckats med frukträden de planterat. I trädgårdar från 30-40 talen finns det dock ofta gott om träd. Är plantorna sämre nu än förr eller har bara mina bekanta lyckats ovanligt dåligt? Själv har jag aldrig planterat något fruktträd men vi letar efter ett ställe på landet och när vi hittat det så skall jag plantera äpplen, plommon, päron oc h körsbär.
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog en del på kunskapen, många planterar träden på fel ställe ex. i för blöt mark (förr i tiden jobbade de flesta med någon form av odling och hade erfarenhet sedan barnsben)+ numera kan det finnas icke härdiga fruktträd på plantskolan där man bor så man måste veta vilken zon man bor i och sedan titta på lappen på trädet och se om det är en härdig variant.

+Förr såldes ofta fruktträden på hösten (barrotat och avlövat) nu säljs de ofta på våren och sommaren = man måste vattna noga första året.

+Ganska många slaktar trädet varje år i tron att detta är beskärning.

+Är det så att man har svagväxande grundstammar till fruktträden så innebär detta att man får frukt tidigare men träden blir mindre och livslängden blir kortare ett äppelträd kanske bara lever 30-40år (men med tanke på att vi flyttar ganska ofta numera jämför med förr så är det ofta bara bra att trädet sätter frukt tidigt).
Cilla
Jag tror som Åsa, med betoning på att kunskaperna var större förr när man hade behov av hushållsfrukten. Förr bidrog hushållsodlare med kunskaper till bland annat Pomologiska sällskapet, och årsböckerna de gav ut är som samlingskataloger över hur planteringar, pollineringar, ympningar, sjukdomar mm utvecklades under året och resultat av olika metoder man testat.

Då läste och skrev folk om sådant som ett vardagsbestyr. Idag håller vi reda på manualer över datorer, telefoner, bilar, prylvaruhuskataloger, IKEAs sortiment mm...

Jag har till exempel inte stött på så många ur den äldre generationen som inte tänker på eller vet att blomning och fruktsättning hänger ihop. Samtidigt kan de vara helt okunniga om att det är skillnad på datorns hårdvara och programmen. Olika kunskaper för att klara olika vardagsliv.

Vanliga skäl som jag ser till att nyplanterade träd dör eller står still är
- för djup plantering eller plantering där trädet sjunker efter en tid
- för djupt och smalt planteringshål istället för bred växtbädd
- för lite bevattning de tre första åren
- rotsnurr, att rötterna växer i cirkel och inte har klippts upp
- avsaknad av skydd mot harar, rådjur
- för hård beskärning
- för mycket gräs ovan rötterna
- användning av ogräsmedel i närheten av träden

Och sedan har vi träd som dör oftare än andra i trädgårdarna
- familjeträd
- magnolior och andra zonkänsliga
- reapristräd (pga rotsnurr)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon