Full version: Flasklilja
L-inda
Hejhej!

Köpte en flasklilja för ca ett halv år sedan (en liten stickling). Den har växt några cmj på blad längden och så men stammen växer inte alls.. har jag planterat den i för stor kruka eller är det nån som vet vad det är för fel?
*Felix matte*
Jag har ingen sån men dottern har en med 3 st i samma kruka... står väldigt trångt och växer bra. Den står i norrfönster.
Åsa, mälardalen zon 2
Det är nog bara normalt, majoriteten av tiden du haft sticklingen är vinter = de flesta växter växer inte alls, det är inte förren nu när vårsolen börjar komma som det börjar komma tillväxt.
pejori
har tyvärr ingen större erfarenhet av dom. men jag får önska dej välkommen hit till odla wub.gif
L-inda
Okej, tack så mkt =)
tror iaf att jag ska ta och plantera om den i en liten mindre kruka så får jag se vad som händer då!/Linda
Alexander-VG-zon3
jag har 5sånna . och inte allt för stor kruka och låt dom tårka upp sen vattna igenom . jag har mina i östfönster och dom växer
Sunesetter
Hej och välkommen!

Flasklilja (Beucarnea recuvata) är en mycket långsamtväxande växt. Under vintern växer den knappast alls och behöver inte vattnas speciellt mycket heller. Äldre exemplar behöver inte vattnas alls under vintern då den klarar sig på det som finns i "flaskan".

Tänk på att placera den ljust och att vattna ordentligt när du vattnar men låte den inte stå fuktigt för då är risken stor att den ruttnar. Sätt stammen ytligt så att den endast har stöd av jordytan och låt sen rötterna dra sig ner i jorden.

Lycka till och ha tålamod, de blir väldigt vackra med åren!

Mvh
Marcus
Susanna
Jag har två flaskliljor, köpte dem 1994 och då var de cirka 10 cm höga. Nu är det cirka 40-50 cm så det tar tid för dem att bli stora. Men de blir oerhört fina när de blir större.
tepa
Hej

Vi fick lite nya växter till jobbet i somras. Nu undrar jag lite över de bruna bladen på Flaskliljan. Hon som skött om dem har slutat hos oss, jag vet inte riktigt om hon skött den som den ska. Om bladen blir bruna av övervattning, så är den nog övervattnad. Har läst här hur man ska vattna, och ska försöka göra rätt. Kan man bara klippa bort det bruna ? Jag hoppas verkligen att det inte är försent, utan att det kommer nya blad, med rätt skötsel. Vi har ju en massa lysrör på jobbet, den står inte i något fönster. Eller borde den flyttas ? Trädgårdsmästarn ställde ju den där den står nu.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon