Titta nu på bilden och se hålen i stolparna, där man fäster hyllplanen.

I hörnet där hyllorna stått nedmonterade har grannens barn, på andra sidan planket, haft en gruslåda, så jag funderade inte så mycket på att en del hål såg ut att vara täppta med grus.
Nu har hyllorna stått inne i ca två veckor och i morse när jag kom ut i hallen tyckte jag att det lät konstigt från hyllan, funderade på om det var nåt lysrör som sprakade

Sen såg jag nåt getingliknande på ett fönster och puttade ut den. Tänkte inte mer på detta, men så kom sonen och berättade att det var fullt med getingar (en lätt överdrift) under lysrören.

Fyra stycken var där och dessa förpassades direkt till en annan värld. Sen började vi ana nåt skumt och såg att i ett antal av de tilltäppta hålen var det nu ett hål och i flera som bara hade lite hål såg vi hur det rörde sig av små ben

Första insatsen blev att snabbt sätta tjock tejp över hålen, men sen hörde vi bara hur det prasslade och hade sig i stolparna... och ni som inte vill läsa vår grymhet - låt bli - men det blev en vass saxspets som borrades in i hålen och grävde runt
Nu kan jag inte gå förbi hyllan utan att lyssna efter fler odjur

Om det nu är getingar eller nåt annat är jag lite tveksam över, men här finns ju så många kunniga. Vi hade getingbo på terassen i höstas och det blev visst inte bortplockat heller, tror jag

Nu är jag inte så hemma i insektsvärlden så jag kanske har fel där.
Dom var i storlek med getingar, randig och rund bakkropp som en geting, men nog tyckte jag att just bakkroppen såg ganska smal ut, men det är kanske så att de blir kraftigare under sommaren?
Obehaglig upplevelse i alla fall