Eva i Skåne
Jag har varit, och är fortfarande, så glad för mina hyllor som stått flera år till ingen nytta på terassen. Flera hyllor med belysning och ännu en ljusramp är på gång.
Titta nu på bilden och se hålen i stolparna, där man fäster hyllplanen.

I hörnet där hyllorna stått nedmonterade har grannens barn, på andra sidan planket, haft en gruslåda, så jag funderade inte så mycket på att en del hål såg ut att vara täppta med grus.
Nu har hyllorna stått inne i ca två veckor och i morse när jag kom ut i hallen tyckte jag att det lät konstigt från hyllan, funderade på om det var nåt lysrör som sprakade wink.gif
Sen såg jag nåt getingliknande på ett fönster och puttade ut den. Tänkte inte mer på detta, men så kom sonen och berättade att det var fullt med getingar (en lätt överdrift) under lysrören. unsure.gif blink.gif mad.gif

Fyra stycken var där och dessa förpassades direkt till en annan värld. Sen började vi ana nåt skumt och såg att i ett antal av de tilltäppta hålen var det nu ett hål och i flera som bara hade lite hål såg vi hur det rörde sig av små ben wacko.gif
Första insatsen blev att snabbt sätta tjock tejp över hålen, men sen hörde vi bara hur det prasslade och hade sig i stolparna... och ni som inte vill läsa vår grymhet - låt bli - men det blev en vass saxspets som borrades in i hålen och grävde runt
Nu kan jag inte gå förbi hyllan utan att lyssna efter fler odjur unsure.gif blink.gif och inte har det lockat mig att stå där ute och så fröer, som det var planerat för eftermiddagen wink.gif

Om det nu är getingar eller nåt annat är jag lite tveksam över, men här finns ju så många kunniga. Vi hade getingbo på terassen i höstas och det blev visst inte bortplockat heller, tror jag unsure.gif , men jag trodde bara det fanns en drottning som överlevde.
Nu är jag inte så hemma i insektsvärlden så jag kanske har fel där.
Dom var i storlek med getingar, randig och rund bakkropp som en geting, men nog tyckte jag att just bakkroppen såg ganska smal ut, men det är kanske så att de blir kraftigare under sommaren?

Obehaglig upplevelse i alla fall sad.gif
pejori
RYYYSS!!!! säger jag bara wacko.gif wacko.gif
har getingnoja, men kan inte låta bli att skratta ändå.... laugh.gif laugh.gif
hjälp vad dom är fyndiga dom små liven... laugh.gif
vilka perfekta höghus du har serverat till dom Eva:wub: wub.gif
jag hade fått spader om det kom getingar ur mina hyllhål. ohmy.gif
har samma hyllor, men dom får vara ute efter den här historian laugh.gif laugh.gif
Eva i Skåne
Höghus laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Den var bra den biggrin.gif
netaave
Sätt en glasburk med saft och några droppar diskmedel i på en av hyllorna, getingarna dras tilldet söta men så drunknar dom för diskmedlet tar bort ytspännongen i vätskan! om det nu är någon som är känslig för djurplågeri. biggrin.gif
Eva i Skåne
Jag tror inte det ska krypa ut fler nu wink.gif

Även idag har jag bearbetat de igensatta hålen och sedan dammsugit i dem, så förhoppningsvis får jag inga fler sådana husdjur. huh.gif
AnitaO
Gah! Hatar getingar.
Ger mig rysningar i hela kroppen.
Det är väl så efter vad jag vet att det är drottningarna som övervintrar.
Så för bövelen se till att du blir av med allt.
Annars blir det inte kul längre fram i vår sad.gif
Charlotte_S
Det finns bara en getingdrottning i ett samhälle, men det är inte hon som övervintrar -- det kommer ett litet antal nya befruktade honor från varje bo, och det är dom som blir drottningar i varsitt getingbo nästa år. Hade du otur var det väl alla dom som samlade sig på ett ställe. Annars kan det ha varit någon sorts vildbin, det finns sorter som är väldigt lika getingar. Smalbin, t.ex., övervintrar också i trägångar och prång.

Säkraste sättet att kolla blir väl att se om dom fastnar när dom sticks eller inte tongue.gif
Eva i Skåne
CITAT (Charlotte_S @ 01-04-2006, 17:05)
Säkraste sättet att kolla blir väl att se om dom fastnar när dom sticks eller inte tongue.gif

Tack blink.gif men det ska vi inte vänta på!!!

sleep.gif
zaaritha
Förmodligen är det helt ofarliga getingliknande steklar!
Hade så´na i fönsterkonsoller på förra platsen, vi bodde på.
De tar skadelarver o dyl.
Förresten; getingar är inte så farliga som många tror!
Vi har levt i fred m getingar i flera år nu o aldrig blivit stungna! smile.gif
pejori
det hjälper väl inte att säga att dom är ofarliga, om man är rädd för dom, så är man sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif
det är som att säga till nån som är rädd för spindlar....dom är inte farliga. Det vet dom, men är rädda ändå ju wub.gif wub.gif
Gurkan
Det är nog nån slags "solitärgetingar" du fått med in. Dom gör sina bon i små hål och lever, till skillnad från vanliga getingar, ensamma istället för i stora kolonier.

Ute i trädgården är dom viktiga rovdjur som tar många skadeinsekters larver men jag förstår att dom inte är lika "gulliga" inomhus !! wub.gif

Google : Solitärgetingar
pejori
hade det varit min hylla, hade den haqmnat på påskelden laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Biggan_
CITAT (Eva i Skåne @ 01-04-2006, 16:57)
Jag tror inte det ska krypa ut fler nu wink.gif

Även idag har jag bearbetat de igensatta hålen och sedan dammsugit i dem, så förhoppningsvis får jag inga fler sådana husdjur. huh.gif

Då behöver du inte ha strömmen på dammsugaren mer, den brummar ändå ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
pejori
låter som en norsk dildo...två hummlor i ett treo-rör laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
fast den här blir amerikansk....getingar i ett dammsugarrör laugh.gif
AnitaO
CITAT (pejori @ 01-04-2006, 23:39)
låter som en norsk dildo...två hummlor i ett treo-rör laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Två humlor i ett Treorör
Biggan_
CITAT (AnitaGg @ 02-04-2006, 08:12)
CITAT (pejori @ 01-04-2006, 23:39)
låter som en norsk dildo...två hummlor i ett treo-rör laugh.gif  :lol:  :lol:  :lol:

Två humlor i ett Treorör

Man tager vad man haver, sa Kajsa Varg ohmy.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon