Hejsan, jag är en sådan där som läser mer än jag skriver men nu har jag en fråga. Vi har en helt ny tomt med lerig åkerjord och funderar på om vi ska så gräsfrön själva eller om vi ska köpa gräs på rulle. Prismässigt känns ju sådd som ett bra alternativ. Vår tanke är att lägga ut 10 cm plantjord och sedan så en långsamväxande sort. Nu i vår alltså.
Hur lång tid tar det tills vi har en gräsmatta då? Måste vi gå på jord/lera hela sommaren eller? Min man vill också veta hur mycket de långsamväxande sorterna växer på, säg, en vecka eller så.
Hälsningar Jonna
sår ni nu, så har ni en bra matta till sommaren
nu går det inte så fort, men fröna gror.
när sedan värmen kommer, smäller det till och växer rätt så fort.
klippningen avgör en del, då den också förökar sig med rotskott, så den ska klippas ofta
tror inte du behöver plaska runt i lera hela sommaren
vissa frön växer en decimeter på en vecka
Bitta98
31-03-2006, 16:43
En nysådd gräsmatta kan oftast inte användas på flera månader, plus att gäller att hålla barn hundar och diverse från nysådden. En färdig gräsmatta tål att användas efter ca två veckor. Lade färdig matta när vi byggde blev kanonbra.
//bitta
Tack för svar, fast säger ni inte emot varandra lite? Jag vill kunna använda den i sommar och slippa klä sonen i galon för en tur i trädgården...
Glömde nämna att jag bor i zon 1.
Bitta98
31-03-2006, 17:04
Jag går bara efter de uppgifter jag fick fram när vi velade mellan att så eller lägga färdigt. Läste i trädgårdsböcker och pratade med experter kom fram till att med både hund och barn ville vi ha en matta att använda med en gång. //bitta
Färdig gräsmatta på rulle definitivt
Det blir grönt och vackert direkt och man kan använda den efter 14 dagar.
thomaswahlqvist
31-03-2006, 22:41
njae 14 dagar är nog at tutmana ödet
Bitta98
01-04-2006, 07:24
14 dagar tål att användas, men man ska nog inte ha fotbollsmatch på den.
Oki, men nu är det ju så att jag funderar på hur lång tid det tar om jag sår själv. Det är åtskilliga tusen kronor i skillnad. Ingen som gjort det och har något att komma med?
Jag tittade just på gamla kort... jag sådde min gräsmatta på våren i slutet av mars... sen i mitten juni fyllde jag år och då hade jag en fin gräsmatta.
Så på ca 2 och en halv månad hade jag gräsmattan klar.
Fast då hade jag den täckt med fiberväv i ca 1 månad först.
CITAT (jpl @ 02-04-2006, 17:49)
Oki, men nu är det ju så att jag funderar på hur lång tid det tar om jag sår själv. Det är åtskilliga tusen kronor i skillnad. Ingen som gjort det och har något att komma med?
läs mitt första inlägg igen
Tack Pejori och yenny! Hur fungerar det emd fiberväven, varför och när lade du ut den?
Jag la ut fiberväv dels för att det var lite kallt tyckte jag... och dels för att skydda lite mot att min katt gärna ville promenera där.
Sen så blir det ju lite varmare under och jag inbillade mej att det skulle växa fortare då. (jag vet inte om det stämmer, någon annan kanske vet!?)
CITAT (yenny @ 02-04-2006, 21:04)
Jag la ut fiberväv dels för att det var lite kallt tyckte jag... och dels för att skydda lite mot att min katt gärna ville promenera där.
Sen så blir det ju lite varmare under och jag inbillade mej att det skulle växa fortare då. (jag vet inte om det stämmer, någon annan kanske vet!?)
stämmer...fukten och värmen=snabb tillväxt
Aha, fiberduk får det ju bli också! Några mer smarta tips?
CITAT (jpl @ 02-04-2006, 21:41)
Aha, fiberduk får det ju bli också! Några mer smarta tips?
passa noga med vatten, håll fuktigt hela tiden.
AndreasBlomquist
03-04-2006, 02:16
Jag sådde cirka 10 kvm yte förra året som jag hade först grävt ur och sedan fyllt igen med anläggningsjord. Efter att ha strött ut gräsfrön och myllat ner dem så täckte jag hela rasket med en fiberduk i cirka 3 veckor. Gräset växte så det knakade men jag har fortfarande inte gått på det. När jag har klippt gräset så har jag stått vid kanten på det nysådda och sträckt mig så att gräsklipparen nått allt.
Nu till våren och sommaren kommer vi ju dock att använda den nya biten precis som vanligt, dvs. massor av spring och lek av barnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.