|
Latmask
31-03-2006, 17:02
Jag hittade en vitlök bland kryddorna som det växt ut en grön stjälk på, så jag tog och planterade den i en kruka och ställde på fönsterbrädet. Kan det ge något resultat? Hur ser en vitlöksplanta ut?
Du gör verkligen skäl för ditt nick !! VITLÖK !!!!
Hej Latmask! Det blir grön blast. Satte själv vitlök utomhus för ett par år sen, men utdelningen blev ganska skral. Har inte gjort om det – inte mödan värt, tyckte jag. Helios
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2006, 09:25
CITAT (helios @ 08-04-2006, 23:02) Hej Latmask! Det blir grön blast. Satte själv vitlök utomhus för ett par år sen, men utdelningen blev ganska skral. Har inte gjort om det – inte mödan värt, tyckte jag. Helios Visst är det lönt att sätta vitlök utomhus ifall man har rätt utsäde. +Planterar vid rätt årstid och gödslar och vattnar. 
Eva 33c
09-04-2006, 10:16
Rätt årstid - är det augusti eller något sånt? Rätt utsäde - vad använder du Åsa? Jag har ibland satt lite vitlök på våren bara för blastens skull, men när jag ser dina vitlökar blir jag sugen på att prova "riktiga" vitlökar. jag bor visserligen i zon 5 men jag tror at jag läst att det ska gå bra ändå. Alltså kan du berätta kort hur du odlar vitlök.
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2006, 10:24
Jag brukar ofta plantera runt okt-nov, det får inte vara varmare än +7 i jorden när man sätter vitlök (de största klyftorna ger de största lökarna). Jorden ska vara mullrik, näringsrik och väldränerad. Vitlöken ska inte spira innan vintern kommer. När våren kommer och det börjar spira gödslar och vattnar man, vitlök är en hungrig gröda. Jag brukar gödsla flera gånger och så använder jag gräsklipp. Runt augusti brukar de vara klara för skörd. Hos mig funkar Hammar bäst men det kan vara olika beroende på vilken jord man har (jag har tänkt köpa några nya sorter iår och testa ifall jag hittar fler bra sorter, christo som funkat bra också hos mig har för små klyftor vilket är jobbigt när man ska skala dem)
jag har satt vitlök tidigt på våren och fått relativt fina vitlökar frampå hösten ändå...så nog kan man prova att sätta några nu och sen göra på "riktigt" till hösten..om man inte vill tåla sig..
Eva 33c
09-04-2006, 13:12
Tack för tipsen, jag provar nog lite nu i vår och "på riktigt" i höst som Tesa föreslog. Svårast blir kanske att hitta utsäde i höst. På våren brukar man kunna hitta lite här och var i butikerna men på hösten vet jag inte om jag sett något ... Var köper ni som odlar vitlök ert utsäde ifrån?
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2006, 14:11
Jag tänkte höra av mig till Åke T. han brukar ha utsäde till en massa sorter på hösten, jag köpte Christo av honom ett år då han hade ett stånd på Bergianskas höstmarknad. http://www.tomatklubben.se/Även Törnviks frö säljer utsäde till vitlök http://www.tornvikfro.com/(man får dock inte vänta för länge med beställningen på hösten då kan det vara slutsålt)
Karamell
12-04-2006, 20:34
Jag köpte utsäde i höstas - men tror ni de kom i jorden? Inte då. Och nu bara regnar och regnar det och grönsakslandet ser bedrövligt ut. Men jag tänkte peta ner dem nu istället och köpa nytt utsäde till hösten. Nåt litet borde det väl kunna bli *hoppas*
Jag tar klyftor av mina egenodlade vitlökar... och är därmed självförsörjande , på hösten får det bli några mer än i år. Vårt eget räckte till februari-mars i år...
CITAT (katah @ 13-04-2006, 14:52) Jag tar klyftor av mina egenodlade vitlökar... och är därmed självförsörjande , på hösten får det bli några mer än i år. Vårt eget räckte till februari-mars i år... Jag slarvar med skördandet och det kommer nya varje år - dom har redan börjat sticka upp. Dom bor i en pallkrage.
Jag flyttade till mitt lilla hus 1:e dec och hann nätt och jämt plantera vitlök, fick sprätta upp lite frusen jord och planterade. Nu är blasten ca 20 cm hög och jag har börjat gödsla så smått med lite guldvatten. 19 av 20 tog sig, det var "köpevitlök" från affären. Det verkar alltså inte vara några problem att plantera dem sent.
Jösses!!! Satte mina tidigare än så och var ute i landet senast i em och kollade, inte så mycket som en liten grön topp syns! Har jag gjort nåt fel tro!?  Men man måste ju gratulera också!
Tack karjo !
Efter att jag hade planterat så täckte jag med ett lager löv och sen ett lass ris från några thujor som jag hade huggit ner. När jag lyfte på täcket för tre veckor sen ungefär så låg där lite blekgul blast längs marken. Nu har den rest sig och är grön och fin.
Om du bor i zon 3(4) så kanske du får vänta lite på att det ska ta sig, jag bor ju i den mildaste delen av zon 1.
Jag bor i zon 3 och jag brukar se resultat först i slutet av maj eller juni. Det är jätteroligt att odla sin egen vitlök! Jag brukar också sätta lökar som börjat gro i mylla. Också om det inte blir knölar så är ju blasten supergod att klippa ner i sallader eller över rätter. Mulle
 OK, jag får väl lugna mig lite till då!
mayababy
19-04-2006, 13:10
Jag har frågat innan men fick inget svar då så jag provar igen nu när vitlökstråden kom upp igen: Jag är väldigt förtjust i vitlöken som man köper som bara är en enda stor klyfta, i affärerna kallas den Solo. Jag har provat att sätta en sån men fick bara vanlig skörd av mångklyftade vitlökar, har letat på internet men inte hittat nåt utsäde. Någon som vet hur man odlar fram Solo-vitlöken och var man kan få tag på utsäde?
Susanne i Linköping
19-04-2006, 13:20
Solovitlök är ingen särskild sort, utan den ovanliga formen beror på hur den sätts och odlas. Ett tips jag sett är att använda topplökar som utsäde (många sorter sätter ju topplökar), tyvärr har jag inte lyckats prova själv eftersom jag flyttade efter att ha satt topplökar för första gången och inte hunnit testa igen.
I fjol var det en av mina vitlökar som nästan blev en sololök, den hade bara två stora klyftor. Varför just den blev sådan vet jag dock inte. Den verkade ha kommit efter de andra i växten på något sätt, de andra lökarna hade börjat vissna i blasten men den här såg helt annorlunda ut, omogen liksom.
Skörda för tidigt är dock inte lösningen på att få sololökar, det vet alla som skördar färsk vitlök tidigt på säsongen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|