|
lilla mamma
31-03-2006, 17:12
I mitt köksfönster står dessa grönheter
Hoya pubicalyx stor planta H. ::::::::::::::::::: rotat skott Rosettoxalis Lata lasse Flitiga lisa full med knopp Kohleria Gloxinia Myrranka Chirita med knopp Chirita tamiana med knopp Liten st paula full med blom Arons skägg Episcia suomi? En okänd hoya med tillväxt
lilla mamma
31-03-2006, 17:22
En hoya bella och så denna hoya jag inte kommer ihåg, vet ngn
Lotta150
31-03-2006, 17:27
CITAT (lilla mamma @ 31-03-2006, 17:22) En hoya bella och så denna hoya jag inte kommer ihåg, vet ngn  En Hoya caudata ser det ut som. Har den styva blad?
i mitt köksfönster står allt aldeles för trångt säger min kille... och det som bara är sticklingar  Hoya australis Hoya compakta regalis Hoya heuschkeliana Hoya serpens Hoya linearis Hoya wallichii nån form av aloe + nått mer tror jag... och hänger Hoya retusa och väldigt ofta en katt
Lotta150
31-03-2006, 17:29
I mina köksfönster står hoyor och åter hoyor... Fel förresten, en liten stickling av en epiphyllum står ju där också
lilla mamma
31-03-2006, 17:30
ja styvt är bladet
Margith
31-03-2006, 17:35
Jag har 3 fönster i köket. I det ena står det hoyor, i det andra pelargoner och i det tredje palettblad
Lotta150
31-03-2006, 17:38
CITAT (lilla mamma @ 31-03-2006, 17:30) ja styvt är bladet Då lär det vara en Hoya caudata Får jättefina, håriga små blommor...
Perlargonstickling, amellilja, två sorters basilika, persilja, rosmarin, gräslök, elefanttunga och ett helt gäng saint paulior  Hoyorna huserar i vardagsrummet, där det ljusaste fönstret (och största) finns
här står det....jösses...femton orkideer...tre aloe...en paula....tre hoyor och så några jag inte vet vad det är
Charlotte_S
31-03-2006, 18:12
Mest miniväxthus just nu och lite annat som behöver mycket ljus -- jag jobbar mycket natt och bor i en etta, så det går inte att ha växtlampor / uppdragna persienner i stora rummet. Och det är ett litet köksfönster * Sådd av svartöga, ska planteras ut (gul variant) * Sådd av strandkrassing, ska planteras ut ('Carpet of Snow') * Sådd av sensitiva / mimosa pudica * Stickling av änglatrumpet, ska planteras ut i kruka * Stickling av okänd hibiskus jag fått av mamma * Den lilla dracaenan som inte gick att bestämma exakt vad det var * En venusflugfälla, i litet växthus den med än så länge * Och så min gamla kristi törnekrona som jag just skurit ner en del. Jag har fortfarande ett hörn kvar, någonting mer kan jag knöka in, ska bara komma på vad...
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2006, 18:57
Ska se om jag kommer ihåg jag är hos mina föräldrar och kan inte gå och kolla i mitt köksfönster:
Lager 2st phalaenopsis bergspalm åderblad malabarspenat väpnarlilja triangeloxalis Saintpaulia rupicola Saintpalia diplotricha Saintpaulia velutina Saintpaulia ´Taita Safina´ Saintpaula ´Biscayne trail´ Saintpaulia ´Dancing trail´ Saintpaulia ´Shiawasee trail´ Saintpaulia ´Satin song´ Saintpaulia ´House of Amani´? Hängbegonia kornettblomma ´Domino´ Glasörtskaktus 2st basilika + en låda med saintpauliasticklingar
Förutom 1-2 katter (som måste ha sin tomm aplats att hänga på) står där:
2 philodendron tux 1 liten Begonia 1 liten Cissus rotundifolia (som jag fick identifierad här på Odla) 1 Multiflora 2 orchideer 1 tändstickskaktus 1 suckulent som jag inte minns namnet på och en kaktus av obrytt slag.
I mitt köksfönster har jag för närvarande Basilika, Persilja, Timjan, Oregano, Gräslök, en randig crassula av något slag och 6 st citron groddplantor. Dessutom en liten vas med forsythia som blommat över men istället blivit gröna. Plats i fönstret får också min vattenkanna. Men sen är det fullt.
Ciczi
Susanna
31-03-2006, 20:00
I mitt står
en citrus en övervintrad fuchsia + 6 nyköpta sticklingar garderobsblomma hjärtan på tråd luktärter på tilläxt fikon (plockad som stickling i Ostia)
*Felix matte*
31-03-2006, 20:02
Aloe. Aloe, Rexbegonia, Novemberkaktus, Kalanchoe... inge mer. Är på gång att köpa nya men har ännu inte kommit till skott
kamelian
31-03-2006, 20:39
Hej! i mitt köks fönster finns en Hoya cv golden eye ,Meredithii , Linearis ,Lacunosa ,Calistophylla,Polyneura ,Spindelilja, Amazonlilja Tolv apostlarslilja , och 13 orchideer
KARIN B
31-03-2006, 21:05
I mitt köksfönster står det 7 olika epiphyllum med knoppar och blommor en Lasiantha med knoppar och 8 st andra olika hoyor på tillväxt. Från att jag ägt 2 hoyor har det på några månader blivit ca 70, nu är det trångt i alla fönster.
Sunesetter
31-03-2006, 21:46
I fönstret:
3 miniplantor, Bambudracena,fågelbrobräken,flasklilja (ingen större än 5cm) 1 Orkideé 1 Kantdracena 1 hoya variata 1 okänt träd??! 1 Ornitoghalum
Thats it....
Eva i Skåne
31-03-2006, 21:47
Hmmm. Jag tog hjälp av ett foto från början av veckan I papplådorna står f n ca 70 pelargonsticklingar  och det som skulle vara fördelat på båda "våningarna" står numera hopklämt på övre hyllan och det är inte lätt att urskilja mycket där, men det är 2 hibiskus, 2 olika vandrande judar, 4 oxalis, bladkaktus, söderhalvsljus, passionsblomma, jakaranda, sedum, mor o barn, karlbergare, aloe, sammetsblad, paraplyaralia, gerbera och sen hänger där ampellilja och 2 murgröna.
zaaritha
31-03-2006, 22:37
Tre olika hoyor, två fläckbegonior, en episcia, en konstig växt m "propellerblad"!, ett lila novemberljus, en syskonstjärna, en våreld, en cypress, en elefanttunga, en narrhuva.
mammafia
01-04-2006, 06:07
en massa olika hoyor , 2 sticklingar av asblomma och 2 passifloror, det finns ännu plats för fler....
jag har två köksfönster, i det ena står det en jätte stor begonia änglavinge 2 st karlsbergare 1 hoya multiflora. I det andra fönstret har jag en blomstehylla på 3 plan och där står det en dr westerlund 2 hibiskusar 1 blomstekaktus 1 h. tsangii 1 h.bella 1 h.onychoides 1 h.lacunosa 1 h.australis 1 h.kentiana 1 h. wayetti (tror jag det är) 1 h.diptera 1 h.kerrii
evelina
01-04-2006, 08:15
Almdalen
01-04-2006, 08:53
I mitt kök har jag två fönster fulla med: Pelargonsticklingar, Fuchsior, Oxalis, div växter som jag fått av Blomstervän och som jag inte minns vad de heter ( förlåt Eva  ) och en ros. /Ingegerd
 5 hoyor och en kaffeplanta bor i mitt köksfönster
morellen
01-04-2006, 12:26
I mina köksfönster står några hoyasticklingar, fyra olika st paulior på tillväxt, tre orkideer, en sågbladskaktus, en vit-gulblommande kristi törnekrona, en fikonplanta, en änglavinge (?), en elefanttunga, en liten stickling på apostlablomma, diverse sticklingar på jul och påskkaktus, diverse pelargonsticklingar. nedanför står en h. carnosa, de övervintrade pellisarna, en övervintrad chili och en övervintrad physalisplanta + div sticklingar i vattenglas. Sambon muttrar och påstår att köksbänken inte är till för blommor?
Whiskuchi
01-04-2006, 12:29
Två små paradisträd, en rosengeranium och vanligtvis en katt som tar upp halva fönsterbänken
*Grodan*
01-04-2006, 14:37
I mitt köksfönster finns en hoya compacta på båge, en myrranka codonanthe crassifolia, en minipaula, tre grodor i olika storlekar samt två glas med diverse hoyasticklingar. Och så ska jag snart hänga upp min påskkärring där. Nedanför på diskbänken finns en korg med tre krukor med fredslilja, en hoya pubicalyx red button och en... kanske svärmors bladrosett eller vad den kan heta - samt ännu fler hoyasticklingar i glas.
Inga från Närke
02-04-2006, 10:49
Just nu har jag julkaktus som blommar för fullt så jag har döpt om den till påskkaktus, sedan har jag Alocasia, Amaryllis, Svartöga, Phalaenopsis och en Gloxinia.
Blomstertanten
03-04-2006, 08:23
 Hmmm. Försöker tänka efter , får ta hjälp av ett foto men fler har kommit till sen det togs.  Ungefär 30 hoyor !!! Oj, hur kom alla dom dit ?
Oj, vågar jag visa mina spartanska fönster efter att ha läst i tråden... Jag har i dessa två fönster: 1 Paradisträd, 2 Aloe, 1 Svärmors tunga och 1 Apsvans.
morellen
03-04-2006, 22:02
CITAT (estet @ 03-04-2006, 21:37) Oj, vågar jag visa mina spartanska fönster efter att ha läst i tråden... Jag har i dessa två fönster: 1 Paradisträd, 2 Aloe, 1 Svärmors tunga och 1 Apsvans.  Bäst vi drar ner dig i hoyaträsket fortast möjligt... jag nästan drägglar när jag tänker på hur mkt hoyor där skulle få plats
CITAT (morellen @ 03-04-2006, 22:02) Bäst vi drar ner dig i hoyaträsket fortast möjligt... jag nästan drägglar när jag tänker på hur mkt hoyor där skulle få plats :P Haha!  Sorry, det är nära nog omöjligt...men tanken var god.  Ni har just fått se fönster där jag har som mest blommor. Du skulle bara veta hur lite jag har i alla andra...
Jag har ett mycket litet köksfönster som ligger mot öst. Bougainvillea 3 olika Fikusar Citronplanta Dendrobium Hoya Variegata 2 minisuckulenter 1 vattenglas med hibiskusskott ... och den här:  Vet någon vad det är för något? Jag tycker den liknar dracena, men är inte säker... Det röda på bilden är ett sidenband, som hjälper plantan att stå rakt. Den växer ju så fort och spikrakt upp, så den tippar utan hjälp. Den är inte särskilt stor, bara någon decimeter.
Whiskuchi
04-04-2006, 13:58
CITAT (Whiskuchi @ 04-04-2006, 13:58) (dessutom har du ju blommor på gardinen - nån måtta får det väl vara??) ;) Preecis!! Mina första blommiga gardiner...
Annika Rahm
05-04-2006, 19:06
Pelargoner, pelargoner och åter pelargoner. På köksbortdet samt kökssoffan 36st + 2 orkideer , sticklingar + en sågbladkaktus som hänger i fönstret. Var vi äter någonstans  ...........på våran pergola som är ombonad. Annika
Linda_A
05-04-2006, 19:27
Jag har en runt en 12-15 hoyor i mitt köksfönster, säger jag när jag är ca 75 mil därifrån.
Blomstertanten
06-04-2006, 12:12
CITAT (Linda_A @ 05-04-2006, 20:27) Jag har en runt en 12-15 hoyor i mitt köksfönster, säger jag när jag är ca 75 mil därifrån.   Jag vet var du bor Linda !!!!
Linda_A
06-04-2006, 18:00
Blomtokan
06-04-2006, 18:21
Hej ! jag har ca. 30 hoyor och 2 pelargoner i mitt kökfönster.
Annelie32
06-04-2006, 18:24
I mina två köksfönster har jag 4 amplar med hoyor så klart Sedan har min man satt en vit målad bräda i mitten av fönsterna och då har jag små gulliga saint paulor där och under har jag hoyor igen
17 pelargoner, 3 änglatrumpeter, 1 hibiskus och 1 palettblad...
Saintpaulia, saintpaulia, saintpaulia och saintpaulia. Det är i alla fall 19 olika. Jag har inte hamnat i hoyaträsket och inte heller i pelargonträsket men lika fullt är jag i träsket. Precis som med er som gillar hoyor kommer jag hem med blad och sticklingar fast jag inte ska och på något konstigt vis får det alltid plats några till. Saintpaulia är min längtans blomma, för jisses vilken tid det tar innan den visar sin fulla skönhet. Anne
MariaÖrebro
11-04-2006, 15:27
vissa verkar ha snöat in totalt på hojor...  Själv har jag bara 2 hemma hos mig. I mitt köksfönster har jag: Sötpotatis Dadel Carambole Kumquat Litchi Granatäpple Apelsin Citron Kiwano 7 orkidéer, främst Phalenopsis.
maimiti
11-04-2006, 19:56
CITAT (MariaÖrebro @ 11-04-2006, 15:27) vissa verkar ha snöat in totalt på hojor...  Själv har jag bara 2 hemma hos mig.  Oops! Jag tillhör nog de som är totalt insnöade I mina köksfönster finns bara hoyor
Lotta150
11-04-2006, 20:17
Här är en insnöad till Enbart hoyor...
anne-li i olofstorp
18-01-2009, 11:36
Lite ot kanske, men vad 17 är en karlsbergare? Bild?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|