Anna Maria
31-03-2006, 17:52
...men jag kan bara hoppas att "rätt" person ser det här!
Vi ska bygga en förstukvist till vårt hus. Snickaren är tillgänglig from onsdag nästa vecka, sen är han fullbokad till sommaren. Vi skulle gärna vilja ha entren klar till snösmältningen för hela framsidan är uppgrävd och det är LERA långt in i huset... med en buffertzon skulle vi åtminstone kunna ställa gummistövlarna utomhus under tak. Och så vore det ju så fint!
Mitt problem är följande: jag har rabatter runt den trappa som nu blir överbyggd. Libsticka, kaprifol, pion och en hel del små vilda tulpanlökar. Allt som jag gärna skulle vilja rädda. Men tjälen är ju kvar, dessutom är det rätt mycket snö uppskottad just över pionen. Är det någon som har något tips på hur jag kan få upp åtminstone plantorna till på onsdag - jag har inte längre några illusioner angående någon vår, det blir nog inget i år... Kan jag hälla ljummet vatten och på så sätt tina upp jorden lite?
Snälla, hjälp mig med det här om någon kan!
hälsningar
Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
31-03-2006, 18:04
hm .. hur djup tjäle har ni ? Visst kan det gå med ljummet vatten -men , jag skulle nog ta upp några brädor i maj i stället o rädda växterna då
Anna Maria
31-03-2006, 18:15
Hur djup tjälen är vet jag inte, men jag misstänker att den just där, i halvskuggan bakom trappan, är rätt bra.
Kanske kan man få snickarn att göra något så att det går lättare att öppna upp panelen där? Fast han var ungefär som herr Garbo i "Konsten att angöra en brygga", hans tal var knappt möjligt att förstå... Svår att prata med alltså. En äldre man från norra Uppland som mest kommunicerar med muttranden. Ack ja.
Tack ändå för idén!
Jag provar nog med lite ljummet vatten i morgon i alla fall. Om snöfallet avtar något alltså...
Maria
kerstin z5-6
01-04-2006, 14:39
Säj så här: JUST DÄR -peka -VILL JAG ATT DU ANVÄNDER SKRUVAR .....
kanske går det in ... skruv är lättare att ta upp än spik ..
Lycka till
K
som fortfarande har löjtnandshjärtan som kommer upp mellan verandaplankorna ... -de sprirar under bron mot ljuset ...
Katti med torpet
01-04-2006, 19:38
Är du riktigt säker på att du verkligen har tjäle, mer än några cm?
Här i Örebrotrakten är faktiskt marken mjuk under snön. Insåg det när grannen skottade undan all snö för att börja gräva för avlopp, ingen tjäle alls...
Anna Maria
01-04-2006, 20:14
Tyvärr är det rejält isigt just där, i skuggan av trappan kommer solen bara åt sent på eftermiddagen. Jag provade idag och spaden lyckades spetta sig ner högst nån cm. Inte funkade det med vatten heller... Jag har täckt med plast i ett fåfängt försök att värma upp jorden en aning, tror ni det kan hjälpa?
Jag kom annars på idag att golvet kan bli det han lägger sist, först måste ju stolpar och takstolar upp (tycker jag) och då hinner det kanske tina. Annars kan jag se framför mig hur libstickan med obändig livskraft kommer att tränga sig upp mellan golvplankorna år efter år...
Hm, är det så mycket mer vår i Örebro, varför är livet så orättvist...!
Maria
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.