Anna Maria
Hej!
De förrförra ägarna till vårt gamla hus har använt motorsågen för att beskära våra stora gamla äppelträd. Kapat av stora grenar och resultatet har blivit något som ser ut som hamlade pilträd. Massor av vattenskott som står som kvastar ur tvärt avsågade grova grenar. Vad gör jag? Jag har beskurit lite redan, en del grenar som vi fått i huvudet när vi går förbi men sen vet jag inte vad jag ska göra. Någon som har råd att ge mig?
En del av träden bar lite frukt i somras (vi flyttade in i juli) men de flesta gav ingen frukt.

Maria utanför Enköping
Cilla
Träd som kastar vattenskott har blivit av med för mycket blad och grenmassa på en gång. Bästa receptet är att inte beskära dem alls under ett par år och låta dem kompensera sig. Sedan gallrar man bland vattenskotten på sensommaren och beskär inte alls på vårvintern.

Kika in lite på min hemsida, där finns en hel del skrivet om vattenskottssituationer.
Anna Maria
Tack för svaret. Jag har tittat på din sida men inte hittat några träd som ser ut som våra... Tror du att det går att få ordning på dem? Det är några år sedan de beskars, minst 3 i alla fall för de förra ägarna gjorde ingenting. Och vattenskotten är många och kraftiga.

maria
Hannele
CITAT (Anna Maria @ 31-03-2006, 21:08)
Och vattenskotten är många och kraftiga.

Dom måste ha haft avsikt att göra sej av med äppelträden...??

Eftersom ingreppet gjordes för flera år sedan, kan du välja några (en tredjedel?) kraftiga vattenskott och korta av dem nu, lämna några ögon kvar.
I slutet av sommaren, kan du avlägsna kvarvarande vattenskotten (en tredjedel?).
Resten tar du bort nästa sommar.
Om det kommer att likna äppelträd, är osäkert... med frukt kommer du att få.
Anna Maria
Ok, då gör jag så, tack för hjälpen.
Visst är det roligt med frukten men framförallt skulle jag vilja bevara de här gamla träden, huset är från tidigt 1900tal så träden är nog rätt gamla. Liv måste det ju vara i dem som de skjuter skott.
Förra ägaren kallade det "Bromma-beskärning"...

Maria
Cilla
Hej kära Hannele, i all uppskattning jag har av ditt trädgårdsarbete kommer som du vet också lite svenskfinskt ris ibland. Den här rekommendationen du ger Anna Maria är totalt oseriös.

För det första kan man inte ge en exakt rekommendation utan att ha sett träden. Det går inte att avgöra om trädet fortfarande kompenserar sig om man inte ser förra årets tillväxttakt av skotten, hur och om de bildat sidogrenar eller ej, vilka andra faktorer som påverkar trädets tillväxt.

För det andra är det idiotiskt att beskära vattenskottsträd på vårvintern, om syftet är att minska antalet och produktionen av vattenskott och om man vill att trädet ska utveckla fruktgrenar.

För det tredje är det att inkorta vattenskott i de absulut flesta fallen det sämsta man kan göra. Då fortsätter ju det upprätta växtsättet, sidogrenar försenas minst en säsong och fruktsättningen kommer flera år senare. Bland annat.

Om tillväxttakten börjar närma sig vad som är naturligtt för trädet i den ålder och miljö det har, om sidogrenar börjat utvecklas på vattenskotten, om trädet i övrigt är vitalt och om trädägaren syftar till lång levnad på trädet och frukt på friska grenar - då torde lätt gallring mellan vattenskotten under JAS, dvs sensommaren, vara det bästa. Men som sagt, det är många om här eftersom man inte ser träden.
arborator
Tack Cilla för goda svaret för Hannele, hon skriver också mycket i vår finska motsvarande panel. Jag har försökt även henne att lugna sig och inte bara skriva korta inte genomtänkta opinioner. Våra sidor skiljer sig i det att här har vi mycket bilder, men det hjälper inte om skribenten kan inte ge goda råd som grundar sig i mångårig erfarenhet. Fina bilder ser man överallt, men sällan god text
Sist hade vi tal om hamling, som är vad jag anser i Sverige är bättre känd sätt att avgränsa höjden av trädarter som kan bli för stora. Jag skrev lång text, hon hade fina bilder, gissa vad tyckte läsarna.
Om äppelträd och motorsåg, sånt händer. Det betonas för litet att kraftig beskärning ger för mycket ny tillväxt. Och det är väl så att om man kortar av nya skott de förgrenar sig, får ännu mer ny tillväxt. Ofta är det bra att böja nya skott, men det är ofta svårt när träden är för höga. Det är bra att läsa om auxinhormonets medvärkande i detta.
Och viktigast är väl detta att påpeka att man har gjort fel i första början: man måste börja korrekta beskärningen när träden är unga, bilda en god krona med genomgående stam och stoppa höjden i tid. Beskär vid behov och iaktta olika sorters växtsätt mm.
Förlåt mig mitt dåligt svenska, ursäkta även Hannele.
Cilla
Hej arborator,
Att någon ska "lugna sig" brukar iallafall i Sverige betyda att man vill att den ska hålla tyst, och det vill jag inte alls även om Hannele och jag har helt olika recept för hur man ska behandla träd som skjuter vattenskott. Jag ställer mig inte heller kritisk till att många här berikar forumet med bilder, det tycker jag är trevligt även vid de tillfällen då jag inte helt håller med om vad som sägs om dem.

Men i övrigt håller jag med om att det är viktigt att förstå varför träd skjuter vattenskott (nödskott) när man bestämmer sig för vad man ska göra. Jag har inte en gång sett ett träd som svarar bra på behandlingar som syftar till att utrota vattenskotten. När de väl en gång uppstått får man bygga vidare på dem, och efter några år är det få som ser att det är vattenskott.

Flera gamla träd jag jobbar med har hela sitt grenverk som vattenskott, t ex Gammelgumman här. Hade inte äppelträd förmåga att bilda vattenskott skulle de inte överleva och inte kunna bli så gamla. Gammelgumman har skickat upp sina för att krongrenarna fallit av ålder. Hon kan vara planterad på 1700-talet. Stammens omkrets är enorm.

25-åriga vattenskott och deras fruktgrenar. När alla andra träd i området får dåligt med frukt eller angripen frukt så kan man lita på Gammelgumman. Hon är översållad med mängder av härliga äpplen.

Att bli vän med vattenskotten så att de blir färre, brukar jag säga är en fungerande strategi. Man gallrar lite varje år, och behandlar dem i övrigt som trädens övriga grenar, med undantag för att man inte väljer så horisontellt riktade grenar som man kan göra med vanliga långskott. Vattenskotten får ju inte samma starka infästning som trädets andra grenar.

Artikel om detta: http://www.juniper.se/tradvard/vattenskott.htm
Här exempel på en vårvintergallring som inte gav fler vattenskott: http://www.juniper.se/tradvard/juniperjobb3.htm
Hannele
CITAT (Hannele @ 01-04-2006, 08:32)
välja några (en tredjedel?) kraftiga vattenskott och korta av dem nu, lämna några ögon kvar.

CITAT (Cilla @ 01-04-2006, 17:39)
behandlar dem i övrigt som trädens övriga grenar, med undantag för att man inte väljer så horisontellt riktade grenar
Jag måste ha skrivit väldigt otydlig - för jag menar precis samma sak som du, Cilla. unsure.gif

Man välja de grenar (gamla vattenskott) som ska bara frukt och korta in dem nu, lämna några ögon kvar på dem för fruktsättning. Det kan man göra nu på vårvintern.
Avlägsna vattenskott helt gör man alltid på sensommaren. Läs en gång till, vad jag skrev..

CITAT (Cilla @ 01-04-2006, 12:29)
För det andra är det idiotiskt att beskära vattenskottsträd på vårvintern, om syftet är att minska antalet och produktionen av vattenskott och om man vill att trädet ska utveckla fruktgrenar.

Cilla, korrekt, håller med dej, jag skrev ju att vattenskotten avlägsnas på sensommaren,
men de vattenskott man bestämmer sej för att behålla för fruktsättning, kan man korta in på vårvintern.
Man ska inte göra allt på ett och samma år, dela jobbet..

Nu hade ju Anna Marias träd "vilat" över tre år efter slakten,
hon kan förkorta de vattenskott, hon önskar ska bära frukt, nu,
resten (ca 2/3) låter hon vara.
Anna Maria
Oj det var värst vad min fråga ställde till rabalder!
Visst är det så att det finns många informativa bilder men inga som ser ut som mina stackars träd, det enda jag kan ta till mig är vissa principer för tillväxt och hur man ska behandla olika typer av grenar. Mina träd är verkligen hamlade, de består av en tjock rak stam med riktigt tät piggsvinsborst rätt upp! De vattenskotten är flera cm tjocka kraftiga grenar vid det här laget.... Däremot har vi faktiskt två träd som liknar de på Cillas bilder, vågrätt växande tjocka grenar och mer normal mängd vattenskott uppåt i kronan. Dem kan jag behandla mer efter de råd för beskärning som finns.
Tack för alla svar, även om jag inte direkt känner mig så mycket klokare vad gäller de värst behandlade träden. Jag tänker mig att jag lär mig av hur tillväxten verkligen ser ut nu under växtsäsongen och kan göra något vettigt i höst i stället.

Maria
Hannele
CITAT (Anna Maria @ 02-04-2006, 11:39)
Tack för alla svar, även om jag inte direkt känner mig så mycket klokare vad gäller de värst behandlade träden.

Inte lätt det där... jag vågar inte förtydliga det heller mer,
eftersom Cilla missförstod mej totalt, fast vi menade samma sak..
Cilla
Hej Hannele,
Det finns säkert missförstånd här. Men själv har jag helt slutat att korta in vattenskott över ögon, dvs knoppar. Det stimulerar dem att fortsätta uppåt utan sidogrenar, och det försenar fruktknopparna, som i sin tur kan böja ned grenarna och få dem bättre riktade.

Gör man det på våren fortsätter de pilrätt upp, gör man det på sensommaren kan de antingen fortsätta en bit och få problem med avmognaden, eller så fortsätter de uppåt nästa år.

Istälet brukar jag vänta på att vattenskotten ger sidogrenar. Då har man chans att ta bort toppen vid sidogrenen som man behåller. Sidogrenen får snabbare frukt och dessutom fortsätter den åt det håll den pekar, i en mjuk böj efter ett par år.
Hannele
CITAT (Cilla @ 04-04-2006, 13:19)
Istälet brukar jag vänta på att vattenskotten ger sidogrenar.
Då har man chans att ta bort toppen vid sidogrenen som man behåller. Sidogrenen får snabbare frukt och dessutom fortsätter den åt det håll den pekar, i en mjuk böj efter ett par år.

Nu har Anna Maria väntat över 3 år..

När jag kortar ner några av vattenskotten över 3-5 bladknoppar, utvecklas det fort fruktsporrar där.
Gör man inget, hamnar ju frukten i toppen på vattenskotten - och det vill man ju inte.
(Och alla andra vattenskott avlägsnas på sommaren, annars... blir det bara flera.)
Cilla
Ja, det borde efter 3 år ha utvecklats sidogrenar som man kan beskära i klykan mellan topp och sidogren av, dt håller jag med om. Länken som jag hänvisade till visade också ett sådant exempel, vårgallring av ett vattenskott där sidogrenar sparats.

Att korta ett treårigt vattenskott över 3-5 knoppar blir ganska högt upp det - du ser inte knoppanlagen på 3-årig vattenskottsved. Och oavsett var du toppar så får du fortsatt utveckling uppåt.

Om du däremot kortar in en sidogren på ett vattenskott över 3-5 knopar och sedan pincerar den på sommaren kan du sporra fram fruktanlag något tidigare.

Fast på ett motorsågat träd är det väl snarare grenutveckling och "ny" krona man ska satsa på, än att stanna av en och annan sidogren för att få frukt något år tidigare.
Hannele
CITAT (Cilla @ 04-04-2006, 15:11)
Om du däremot kortar in en sidogren på ett vattenskott över 3-5 knopar och sedan pincerar den på sommaren kan du sporra fram fruktanlag något tidigare.

Ja, precis.
Nu är det april, så tänkte att Anna Maria kunde få nya råd senare.
Hon vet inte, vad hos ska göra just idag. Och hon vet inte heller, vad pincera är..
Och "ny" krona kanske inte ens är möjligt, kan föreställa mej hur det trädet ser ut.
Anna Maria, har du chans att lägga ut en bild?

"Paraplyform" på fruktträd är väldigt vanligt på Västkusten,
lätt att sköta, lätt att plocka. Träden inte alltid så höga och man kan se..
Cilla
Paraplyform är väl det sista man skulle välja på ett vuxet träd som dessutom blivit motorsågat och försvarat sig med skott rätt upp i luften. Det vore som att göra massaker nummer 2.

Att föreslå en slags sporrning på sidogrenar till vattenskott som är 3 år gamla och sedan inte meddela att om det nu överhuvud taget är möjligt, man måste gå efter på sommaren och nypa bort toppskotten, är väl heller inte någon bra rådgivning.

Med vattenskottsträd är det träda som gäller i första hand, dvs ingen beskärning till dess att trädet börjar växa i normal takt. Sedan gallring mellan vattenskotten. Vid nästa års beskärning kan man inrikta sig på fortsatt gallring och att rikta vattenskotten genom att i grenklyka ta av toppen vid sidogren. Behandlingsår 4-5 kan man börja tänka på så avancerade saker som sporrning, men då har trädet ofta själv börjat utveckla fruktanlag så det räcker.

Men helt klart håller jag med om att vi alla kunde ge våra bästa råd om vi fick se bilder på träden.
Hannele
CITAT (Cilla @ 04-04-2006, 15:11)
Fast på ett motorsågat träd är det väl snarare grenutveckling och "ny" krona man ska satsa på, än att stanna av en och annan sidogren för att få frukt något år tidigare.

Vilket går fortare, plantera ett nytt träd eller hålla på bygga upp ett "slaktat" träd, kanske tio år?
Varför har man äppelträd på tomten? Det är nog olika, men om jag hade ett "slaktat" träd på en liten trädgård, skulle jag kanske inte drömma om att få det se ut som ett vackert kronträd inom närmaste 10 år, och sedan se den nya grannen såga ner alltihopa.. Skulle jag titta på "eländet" åratal, skulle jag se till att få lite frukt åtminstone.. Eftersom skönhetsvärdet redan är forlorat. Att skapa "vackra perfekte träd" får inte alltid ta överhanden.

Jag föreslog verkligen inte, att Anna Maria ska börja forma paraplyer!
Det var bara ett exempel, hur olika det kan se ut i landet.
Jag tror inte ens att Anna Marias träd är så hög...? Hon har inte berättat.
Cilla
CITAT
Vilket går fortare, plantera ett nytt träd eller hålla på bygga upp ett "slaktat" träd, kanske tio år?
Varför har man äppelträd på tomten?

Intressanta och bra frågor!! Sådana diskuterar jag ofta med mina kunder, och svaren på dem styr ju helt vad man gör med dem.

Jag har alltid tyckt det varit intressant med dina perspektiv som du ofta återkommer till, dvs att du har träden för dig och familjen och frukten och inte alls har lust att plantera något till nästa generation som iallafall kanske tar ned dem. Att inte alla trädåtgärder behöver sikta på att vara i det långa perspektivet.

Och det möter jag ofta hos andra som liksom du byggt upp sina trädgårdar från början. Där ska det växa snabbt och fungera för nuet. Medan de som övertar en trädgård som fått växa ett tag, ofta har inställningen att man ska förvalta det man fått, och att det är viktigt att de äldre träden mår så bra som möjligt, iallafall så att de inte dör medan man lever där.

Om ett äppelträd är helt slaktat på alla sina fruktgrenar och det är kapat i krongrenarna så tar det minst lika lång tid eller längre att få frukt som på ett 4-årigt nyplanterat träd, men när frukten väl kommer (om man inte skär för mycket i kronan igen) blir det långt mer frukt än det 4-åriga trädet kommer att ge på samma plats.

Skönhetsvärdet ses så olika. Jag tycker det är vackert både att få se unga träd växa sig större, och att se äldre träd kämpa med det ena och det andra. Många tycker att det äldre fruktträdet med den grövre stammen ger en bra känsla i trädgården, även om kronan är misshandlad. Andra tycker att den misshandlade kronan påminner dem om den felaktiga och kärlekslösa behandlingen, och då är ju trädet inte kul att leva med.

Vill man ha snabbast möjliga äpplen sätter man äpple på spaljé eller frukthäck, intill vägg eller fristående. Vill man satsa långsiktigt planterar man ett äppelträd satt på fröstam. Vill man på relativt kort tid ha mycket blom och frukt behåller man det slaktade trädet och låter det växa ganska ostört i början. Det är inte en långsiktig investering eftersom slaktade kronor alltid sätter ned levnadsålder på träd betydligt, men det är ett alternativ om man inte lider av synen på det och om man kan glädjas i att träd har förmågor att överleva både åsknedslag och dåliga beskärare även om de inte lever länge.

Med kort sikt i äppelträdsvärlden menar jag 5- 20 år. Med lång sikt 40-150 år.
Hannele
CITAT (Cilla @ 05-04-2006, 09:56)
Och det möter jag ofta hos andra som liksom du byggt upp sina trädgårdar från början. Där ska det växa snabbt och fungera för nuet. Medan de som övertar en trädgård som fått växa ett tag, ofta har inställningen att man ska förvalta det man fått

Det är i Anna Marias fall ganska ointressant, vad andra har gjort, men jag har väl tagit hand om den enda långa "pinnen" som fanns i i hörnet av vår sönderssprängda "trädgård". Många hade säker avlägsnat det också, för det hade inte mycket likheter med ett äppelträd. Denna före detta "pinne" till äppelträd ger oss idag 40 kg fina äpplen varje år! smile.gif
Under uppbyggnaden kanske inte skönhetsvärdet var det enda jag tänkte på , men det kom som ett bonus, långt senare.
(Hade vi haft vackra åldriga äppelträd, hade jag förvaltat dem också väl.)

Men det är inte Anna Marias bekymmer idag.
Cilla
CITAT
Men det är inte Anna Marias bekymmer idag.

OK, jag fortsätter "debatten".

Jopp, det är bekrymret med träd som stympats när det är vuxna eller gamla träd. De blir inte nya eller unga för att man stympar dem, det blir nödskottskronor på gamla träd. Oavsett vad man gör med dem måste man betrakta dem som biologiskt gamla elelr vuxna träd.

Att jag inte på något kan se möjligheterna att vettigt bygga upp en paraplyform av detta träd (liksom jag inte anser det vettigt i de flesta andra fall heller) har inte med skönhetsvärde att göra. Det är sällan folk tycker det är så praktiskt med träd som föråldras med varje beskärning och därmed sjuknar snabbt, som enbart har tillväxt av nödskott medan de äldsta grenarna dinglar och skaver mot varandra underst i kronan med skuggade, alltför stora frukter...
Hannele
CITAT (Cilla @ 05-04-2006, 11:41)
Att jag inte på något kan se möjligheterna att vettigt bygga upp en paraplyform av detta träd (liksom jag inte anser det vettigt i de flesta andra fall heller)

Ingen tycker det är ett vettigt förslag för Anna Maria..
Cilla
Vad bra. Då blir det varken råd om att inkorta vattenskott, göra andra typer av sporrbeskärningar, paraplyformationer eller göra 2 st gallringar på ett år.

Jamen då är väl både trädet och debatten nästan klara! tongue.gif
Anna Maria
Tack för alla svar.
Jag är som sagt mest intresserad av att få träden att överleva och att kanske se någotsånär mer ut som äppelträd, i alla fall mindre som hamlade pilar. Pincering är överkurs i det här läget, även om jag mycket väl kan läsa mig till vad det är!
De har alltså stått MINST 3 år utan beskärning eftersom de tidigare ägarna inte gjorde någonting alls, jag vet inte när de kapades exakt. Och de vattenskott som står som kvastar är 4-5 cm tjocka och alldeles raka. Träden är höga med riktigt tjocka stammar. De pryder väl sin plats som de stämningsskapare de är, de ger karaktär av riktigt gammal trädgård även om de är misshandlade. Härligt att se hur de ändå skjuter nya friska skott! Inte ett enda äpple dock, som tur är finns det tre träd som är mer normalt behandlade och där fick vi mycket äpplen i somras.
Jag har inte möjlighet att lägga in några bilder just nu.
Det är i alla fall intressant att det finns många olika skolor och olika råd att få, det innebär att jag kan göra som jag tror är bäst och det blir nog inte helt fel! Trädbeskärning är tydligen ingen exakt vetenskap.

hälsningar
Maria
Cilla
Hej Anna Maria! Bra om du har nytta av diskussionen här.

CITAT
Trädbeskärning är tydligen ingen exakt vetenskap.

Precis lika lite som medecinsk vetenskap är det, eller allt annat som handlar om att bedöma vad som ska göras med biologiskt liv. Går man till två läkare får man ibland samma, ibland helt olika råd, och går man till en sjukhusläkare och en homeopat får man helt olika råd.

Litteratur som försöker göra beskärning enkel genom att säga "tag alla grenar som växer ut si och så" utan att ta hänsyn till hur, hur mycket och var trädet växer och hur det i övrigt mår, är som att komma till en läkare som säger att "Jaså är det magont, jamen då är det grönt piller"...
arborator
Det blev en intressant diskussion! Nu tänkte jag att öppna en dy diskussion, kanske det går även här ,utan att öppna en ny spalt.
Den kunde heta: Myter om trädvård. Det finns en god bok,skriven av Doktor Alex Shigo, "100 myths of trees", men det är väl inte översatt.

Äppelträd, det skrivs ofta att man skall klippa bort grenar som växer inåt.
När lekmän läser detta råd, ser man resultatet. Ett paraplyformat träd har mycket liter sidogrenar nere i trädet, först i den höjden där de inte kommer åt. Jag har sett så mycket sådana träd.
Jag såg även här namnet paraplyträdet, det är inte bra vad jag tycker.
Man borde forma unga trädet så att man får en genomgående stam, där grenar pekar utåt och i god tid stoppa höjden.
Jag har sagt till många att man kan även korta av inåt växande grenar, senare de kan bli så tjocka och starka att de duger till när man stiger upp it trädet, om man inte har ett steg.
Jag har även klippt unga grenar av björk,lönn och stenfrukt mm., emot reglerna. Shigo skriver att sav och gummiflöde är naturligt och skadar mycket litet.
Cilla
Tack för tipset om Shigos myter om träd! Den bara måste jag ha.
Jag skrev lite om de myter jag tycker florerar här.

Myter om beskärning av fruktträd
Ophelia
Nu kanske jag förstör den här tråden men jag måste bara komma med en reflektion. Jag upplever att fler och fler träd "totalstympas" idag (och det är inte enbart bara för att det är "säsong" för tidig beskärning). Antagligen går man så hårt med sekatören/grensåg/grensax att det endas finns de grova grenarna kvar. Eller så har man haft motorsåg och kapat av hela ändarna på trädet. Ser oxå att många träd beskärs så endast fruktveden är kvar. Finns inget annat av fjolårets nya skott.

sad.gif sad.gif
Pirum
Ja, folk är barbarer mot sina stackars träd sad.gif Och då syftar jag inte på folk i den här tråden alltså. Brukar under vårpromenader i staden studera folks behandling av träd, och det är skrämmande.

Att ens tänka tanken på att sätta en motorsåg i ett fruktträd är ju helt barockt, om man inte har som mål att använda trädet till ved och sniderier alltså.

Efter att (inspirerad delvis av Cillas utmärkta site) varit ännu försiktigare med sekatören förra året så kan jag i år konstatera att de flesta av våra träd endast behöver mild beskärning. Av de äldre träden ingen alls.

(Sen har ju rådjuren beskurit en smula också...ett helvete att ha låga träd, jag tror jag ska försöka få framtida träd högre -men då kommer väl älgen)
Cilla
Ja det är många stympningar så här på våren, och det gör ont att se. Gata efter gata i våra bebyggda miljöer med träd som misshandlas, missuppfattas, ogillas, sjuknar, lider, för en ständig kamp för den omedelbara överlevnaden.

Det är en plåga som gör att man måste UT där det finns friskhet. Vilda skogen är bra och där ser man hur träd klarar att lösa sina liv på egen hand, men det räcker inte för mig. Jag måste också se träd i mänskliga miljöer som tydligt älskas, respekteras, gillas, används till glädje.

I veckan åkte jag runt på Lidingö och fotade fantastiska exempel på samspel mellan träd och människor, husbyggen och arkitektur. Och sedan är promenader på södra och norra Djurgården här i Stockholm också en befrielse för ögon som sett stympningar allt för länge. Rosendals trädgårdars beskärning av sina äppelträd är något jag också alltid njuter av.

Försök lägga manken till de träd som verkar älskas och respekteras av sina ägare. Som trädvän kan man inte bara se stympningar, man måste se annat också!
Ophelia
Jag tycker mig inte ha sett så många stympade träd tidigare som jag sett de två-fyra senaste åren! Kan detta vara baksidan av vårt uppvaknande trädgårdsintresse?

Jag har ibland lust att knacka på dörren och erbjuda mig att anmäla husägarna till en trädbeskärningskurs sad.gif

Cilla: De fotona lägger du väl ut på din hemsida eller bland dina foton på Odla?
Cilla
Jag har ca 10 000 bilder på träd... och tar mig inte så mycket tid att uppdatera sajten som jag borde.

Men jag har några sidor om stympning:

http://www.juniper.se/tradvard/stympning.htm

och

http://www.juniper.se/tradvard/exempel.htm
Hannele
Egentligen fel rubrik, för dessa är motsatsen.. sleep.gif
Gamla gamla päronträd som är räddade och fulla med fruktved:

Cilla
Fina bilder. Fruktträd i sitt sista skede, hur det än kom sig att sista tiden inföll just då, kan vara så karaktärsfulla.
arborator
Verkligen fina och gamla träd! Vore intressant att veta har ägarna varit så skickliga och erfarna eller tillräckligt förmögna att låta beskärningsarbetet för specialister.
Berskärningstid? Jag tippar nog våren, inte JAS. Det finns alltid undantag för reglerna eller hur?
Landet, kanske södra Sverige, men troligen Danmark.
Hannele
CITAT (arborator @ 11-04-2006, 17:52)
ägarna varit så skickliga och erfarna eller tillräckligt förmögna att låta beskärningsarbetet för specialister.

Sekatör är det enda som behövs (ta man fram sågen, beskär man för sällan).
Lite klippning av några kvistar nu på våren, utfört av vanlig bilarbetare, med sunt förnuft. smile.gif
Minst andra generationen, som sköter dessa gamla fruktträd.
Pirum
Tog igår en promenad i närområdet, bland villaträdgårdarna här i staden, och minst två av de trädgårdar jag beundrade mest förra året har beskurits hårt, förmodligen förra helgen.

Synd man inte gick förbi då så man hade kunnat fråga vad de gjorde.
Det handlar alltså om träd >50 år som beskurits på >5st decimetertjocka grenar vardera. Det är en rätt stor skada. Till ägarnas försvar ska sägas att träden fortfarande ser rätt ok ut, de är inte "stympade" totalt, MEN, eftersom de nu beskurit så mycket på ett svep så lär de få miljarder vattenskott osv. De har grejat mycket på huset, tror det är nya ägare.

Vill ogärna hänga ut bilder jag tagit utan tillstånd, men det är nästan så man får lust. (Man får såklart ta bilder på träden, men man får ju visa lite hyfs)

Ett av de riktigt vackra träden i en annan trädgård, sannolikt planterat senast på 20-talet eller så, hade också beskurits grovt. Flera decimetertjocka grenar bortsågade. Även den beskuren i helgen ser det ut som.

Deprimerande.

Fick dock en del glädje från promenaden. Flera av träden som stympades förra året ser ut SOM FAN i år laugh.gif Trist för träden, men de var ju redan förstörda, får hoppas att ägarna fick en näsbränna.

Sorry om jag svamlar i tråden, men, tänkte det var bäst att inte skapa ny tråd.
Mia, zon 3
Åh, vad härligt med en "röd tråd", alltså en tråd med debatt, som klarar av att hålla sig på en snygg nivå! Inga personangrepp, och fortfarande riktigt intressant och lärorikt för andra läsare! Puss på er!

Och för att bidra till innehållet: Jag har ett ungt träd och tre gamla, och tycker det är sk*tsvårt att beskära "lagom"... (ni kan se mina "damer" i mitt album). Dessutom börjar det bli dags att tänka på återplantering för att inte stå trädlös när mina ihåliga älsklingar dunsar i backen, och hur beskära då...? Tur att man har Odla, så man kan vrida och vända sina funderingar med andra!

Ingen hjälp till Anna Maria från mig, men jag tycker du verkar ha sunda tankar om dina träd i alla fall - med omtanke kan de säkert bli bra på åtminstone något sätt. Jo förresten - en nödlösning har jag! Om ett träd är rent ut sagt anskrämligt - plantera en klematis 'Summer Snow' som får dränka det! Om bokharabinda kallas arkitektens tröst så är nog denna klematisen beskärarens tröst.... wub.gif
Anna Maria
Ha, jag har faktiskt satt klätterrosor vid foten av de två värst behandlade träden!
De kommer nog att bli otroligt vackra, översållade med vita doftande blommor.
Ska kolla in "din" clematis också, tack för tipset!

Anna Maria
Cilla
Härliga gamla täppelträd Mia. Det ser väl inte ut som att det varit något problem med den beskärningen!

Det yngre trädet i albumet är lite väl hårt intaget, men du har säkert haft skäl. Om det utvecklar sig normalt skulle jag låta det utveckla mer bladmassa.
Susanne i Linköping
Mina äppelträd passar i den här tråden.

Detta står närmast huset. Sort och ålder okända, stammen är ca 40 cm tjock.
Som ni ser är balansen inte den bästa.
Det finns en hel del skador, klicka på bilden för att komma till mitt album där det finns fler bilder (bild 5-9 är på detta träd, bild 1-4 är äldre bilder på helt andra träd).
I bakgrunden på bild 8 syns vattenskotten på trädet intill.

Min största oro just nu är att någon granne ska erbjuda sig att hjälpa mig med beskärningen, som nyinflyttad vill jag ju inte stöta mig med någon. Det enda jag kommit på hittills är att säga att "nja, jag tror nog att jag tar bort de här träden och planterar nya". Tyvärr lär den ursäkten funka sämre nästa år.

Annars väntar jag till JAS och gallrar då lite bland vattenskotten och tar bort den där nästan döda grenen (om jag inte gör det redan nu), samt ev någon stor gren för att minska snedbelastningen på den ihåliga stammen.

Någon som vill passa på att tycka något?
Milex
Har ingen kommentar till ditt träd förutom att det är tragisk att behandla ett gammalt träd på det viset som beskäraren gjort.

Tyckte dock att det här trädet

var väldigt intressant. Hur har dom fått till det? Det är fräckt men onaturligt. Roligt att få se det smile.gif
Cilla
Vilken intressant tråd detta blivit!

Susanne, synd om grannarna har synpunkter. Det där trädet skulle jag inte skurit mycket i, men däremot hjälpt det med luckring kring rötterna. Något år till skulle nog skotten behöva för att utveckla sidogrenar som man kan rikta, och till dess behöver det stackars trädet all bladmassa den kan få. Men lätt beskärning i JAS är som du skriver inte helt fel även om det inte är det man helst vill göra med träd som har så stora skador.

Du har också bilder på kräftsår i ditt album. Om dessa kommer från något av träden intill så är det ju toppargumentet för att inte beskära på vårvintern.

Att sätta ett nytt träd intill och låta det kapplöpa lite med det gamla kanske också visar grannarna att du menar allvar med trädambitionerna. Men om du har kräfta i närheten så gäller det att välja bort de kräftbenägnaste sorterna.
Cilla
Milex - jag tror vi haft bilden här förut och den är lattjo. Här har man årligen, säkert flera gånger per säsong, jobbat hårt mot trädets naturliga växtsätt. Lägger man ned mycket tid från början och fortsättningsvis på sina träd så går det utan att det blir stora sårsvulster och bulor där trädet vill skicka upp grenar.

Frukten på trädet däremot ger jag inte mycket för. Den växer där trädet ger minst energi och där de har sämst ljusförhållanden. Men ägarna tycker säkert om dem ändå - man gör gärna det med saker man jobbat mycket med!
Susanne i Linköping
Visst har jag visat bilden på det lustiga äppelträdet förut:
Äppelträd med munktonsur

Om någon vill se det i verkligheten så finns det i Linköping, på Vallas koloniområde, en av lotterna närmast universitetet. Det stod i alla fall kvar för någon månad sedan, och jag ser ingen anledning till att det skulle ha försvunnit sedan dess. smile.gif

Kräftbilderna kommer inte från den här trädgården, vissa svulster syns på mina träd men de ser inte ut som kräfta såvitt jag begriper, snarare tror jag det är spår efter vattenskott som skurits bort gång på gång. De syns på bild 7 under rubrik Fruktträd i mitt album. Kräftbilderna är tagna för ett par år sedan, de aktuella bilderna tog jag igår och de träden är det min första säsong med.

Mina grannars träd är samma risbuskar av vattenskott som mina så det är därför jag är lite orolig för att de beskurits av samma person. Men det kan också vara så att beskärarna lärt av varandra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon