|
Full version: Drömmer katter
Ibland när katterna ligger och sover rycker det i tassarna och de piper, nästan som om de drömde något. Undrar ofta vad som rör sig i de små katthjärnorna, i synnerhet när de sover och ligger och morrar högljutt. Mardröm?
Fast jag trodde förmågan att drömma var kopplad till fantasin? Har katter - om de verkligen drömmer - fantasi isf?
*Felix matte*
31-03-2006, 19:14
Jamen så gjorde Felix ofta... han sprang i sömnen... alltså liggandes. Ofta skällde han, fast det var bara jätteförsiktiga skall... lät nästan som hicka. Många gånger fick jag väcka honom för att han drömde så intensivt och länge.
Djur kanske har lite fantasi trots allt, annars skulle de väl inte drömma (för det måste väl vara det de gör när de håller på sådär?) tycker jag? Det ser så otroligt gulligt ut när hundar ligger och sover och viftar på svansen eller sparkar med tassarna. Mina kissar ligger mest och rycker, twitchar lite och morrar eller gnäller, det ser inte alls lika gulligt ut.
CITAT (LadyG @ 31-03-2006, 20:53) Mina kissar ligger mest och rycker, twitchar lite och morrar eller gnäller, det ser inte alls lika gulligt ut.  Min gör så med... jag tycker det ser lite läskigt ut...så jag brukar peta på frida tills hon vaknar.
CITAT (yenny @ 31-03-2006, 21:48) CITAT (LadyG @ 31-03-2006, 20:53) Mina kissar ligger mest och rycker, twitchar lite och morrar eller gnäller, det ser inte alls lika gulligt ut.  Min gör så med... jag tycker det ser lite läskigt ut...så jag brukar peta på frida tills hon vaknar. Precis, jag tycker det ser lite läskigt ut också.
har läst någonstans att dom gör så när dom förbränner maten men om det är sant vet jag inte till hundra
Då kanske man inte ska störa dem när de ligger och rycker? Min ena katt ser mest förvirrad ut när jag stör henne, den andra surar för det mesta  Men det ser läskigt ut, som om de har dödsryckningar eller nått
Mimmi, min ena katt, for upp fräsande som en vettvilling en gång (innan jag hunnit väcka). jag vågar drista mig att tro att hon drömde en mardröm, stackars kissen. Hon såg ut som en luddboll med flaskborstsvans och alla vassa klorna syntes (tur att jag inte rörde henne då, hon hade väl klöst fingrarna av mig)
zaaritha
31-03-2006, 22:01
En "djurpratare, va´hon nu heter, svenska--säjer att djur drömmer. De ser grejer, som vi människor...
zaaritha
31-03-2006, 22:04
*Felix matte*
31-03-2006, 22:11
CITAT (LadyG @ 31-03-2006, 22:56) Mimmi, min ena katt, for upp fräsande som en vettvilling en gång (innan jag hunnit väcka). jag vågar drista mig att tro att hon drömde en mardröm, stackars kissen. Hon såg ut som en luddboll med flaskborstsvans och alla vassa klorna syntes (tur att jag inte rörde henne då, hon hade väl klöst fingrarna av mig)  Jag har fått klössår på lår och rygg efter Felix drömeskapader
zaaritha
31-03-2006, 22:13
Har hänt mej också! Ibland ligger jag som i ett skruvstäd med 4-5 katter på o intill mej. Då kan nå´n drömma o klösa o jamla!
Whiskuchi
02-04-2006, 13:49
O ja, visst drömmer de!! Mina brukar rycka med tassarna och morrhåren viftar hit och dit. Ibland sopar svansen också. En gång har det hänt att en av dem farit upp som ett jehu och fräst vilt - jag antar det var en mardröm. Så jo, de måste helt enkelt drömma. De har ju REM också...
CITAT (Whiskuchi @ 02-04-2006, 14:49) O ja, visst drömmer de!! Mina brukar rycka med tassarna och morrhåren viftar hit och dit. Ibland sopar svansen också. En gång har det hänt att en av dem farit upp som ett jehu och fräst vilt - jag antar det var en mardröm. Så jo, de måste helt enkelt drömma. De har ju REM också... Det hade jag ingen aning om! En de har REM -sömn måste de nästan ha drömsömn också, tycker man. Sömn går ju i vågor, iaf hos människor. Då kanske det funkar likadant hos katter?
Whiskuchi
02-04-2006, 17:48
CITAT (LadyG @ 02-04-2006, 17:43) CITAT (Whiskuchi @ 02-04-2006, 14:49) O ja, visst drömmer de!! :wub: Mina brukar rycka med tassarna och morrhåren viftar hit och dit. Ibland sopar svansen också. En gång har det hänt att en av dem farit upp som ett jehu och fräst vilt - jag antar det var en mardröm. Så jo, de måste helt enkelt drömma. De har ju REM också... Det hade jag ingen aning om! En de har REM -sömn måste de nästan ha drömsömn också, tycker man. Sömn går ju i vågor, iaf hos människor. Då kanske det funkar likadant hos katter? Om man tittar ser man att ögonen rör sig hastigt från sida till sida (ibland sover en av mina med öppna ögon, då behöver man inte titta noga)
Fastligt, det har jag faktiskt inte tänkt på. Nu ska jag smyga på katterna när de sover och se om jag kan se ögonrörelser  Min man kommer att undra, men det kan det vara värt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|