a94marbo
31-03-2006, 19:38
Hej
För 2 år sedan sådde vi ny gräsmatta. I höstas började en explosionsartat tillväxt av ett ogräs jag inte sett innan. Det verkade vara ett sumpgräs och efter jag tittat i sumpmarken en bit bort från tomten såg jag att samma ogräs finns där.
Vad är detta? Hur får jag bort det?

/Martin
Åsa, mälardalen zon 2
31-03-2006, 20:41
Jag tycker det ser ut som någon fräkenväxt och inte gräs. Fräkenväxter är svårutrotade, rotsystemet går långt ner i marken, de kan ofta överleva marktäckning i flera år och dör inte alltid av roundup.
a94marbo
31-03-2006, 21:05
Kolla lite på nätet (den virtuella floran) och det finna många olika fräkenväxter, men ingen såg ut som det som jag har i gräsmattan.
Kan jag få bort dem utan att behöva gräva upp allt, och så om?
Kanske får satsa på några liter round-up....
/Martin
Sommartorparn
02-04-2006, 15:07
Roundup tar ju bort gräset också. Kanske den hålls i schack av regelbunden klippning, vad det nu är..... är det en fräken så funkar inte roundup heller.
Har också såna längre ner på tomten där det är blött. De håller sig gröna hela vintern och verkar vara svåra att bli av med.
Hoppas någon kan berätta vad det är för något. Vill INTE att de ska sprida sig till våran nya gräsmatta.
a94marbo
11-04-2006, 21:59
Det får vi hoppas, för din skull. Vi har säkert 1000 st i gräsmattan. Skall testa med att lägga på sand för bättre ytdränering + lägga på Stroller Combi när gräset börjar växa.
/Martin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.