Trädgårdsmannen
...vi har 20-30 maskrosor per kvm gräsmatta (1200 kvm) och det är helt hopplöst, hur katten skall man bli av med dem, pålroten MÅSTE väl upp?

Har provat med Maskrosjärn och ser ut som en spade fast med ett öppet rör längst ner och ett steg man skall trampa på så skall hela roten åka in och fastna i röret - bra idé, men för det första brukar man aldrig träffa mitt i maskrosen och då är det inte lönt, om man träffar mitt i sätter man igen hela jädrans röret och då lägger man mer tid på att rensa verktyget än att få upp maskrosor.

finns det några andra sätt? kan man konkurrera ut maskrosor? går de att kortklippa som tips säger att man skall göra för att trötta ut kirskål?
Åsa K, zon 1
Ja ha,

Det är nog inget annat att göra än att "lägga dig på knä" wacko.gif och börja gräva upp en efter en.

Och fram för allt mad.gif kolla var de kommer ifrån? Hur ser det ut runt om kring? Har du åkrar med maskrosor? Då sprider de sig därifrån.

Sedan finns det medel att ta till, fråga din handlare. Jag vågar inte rekommendera något här, då blir jag halshuggen sad.gif
Eva i Skåne
Ett vanligt litet maskrosjärn är nog att rekommendera, men man får blåsor i handflatan sad.gif .
Jag har hållt på i 3-4 år nu. Ta en liten bit åt gången och var noga, ta även de små som du inte ser förrän du ligger där på alla fyra.. Nu har jag bara en plätt på ca 10-15 kvadrat kvar. Det går med envishet.
Kör inte över med gräsklipparen när de blommar. Då hade jag valt att först knipa av blommorna.

Ett tips (som dock kan bli dyrt wink.gif )
Har du barn så erbjud dem en betalning för varje maskrosrot de får upp. Man får lita på deras hederlighet för räkna själv blir ett evighetsjobb. Fundera först på en rimlig summa. Jag erbjöd mina 1:- stycket, men då hade jag inte tänkt mig för. På en eftermiddag hade jag blivit av med en femhundring biggrin.gif . Sedan jag sänkte ersättningen har jag fått göra jobbet själv.
Trädgårdsmannen
Ja ersättning till barn hade nog fungerat - dom blir miljonärer även om jag ger dom 1 öre styck...

Njae - det är inte direkt mycket maskisar på åkern i närheten.

Så rotsystemen växer inte ifrån en? Man kan alltså med nöjdsamhet ta ett par kvadratmeter i taget och ändå inte bli omkörd även om man inte hinner allt på en sommar? Det var ju åtminstone lite positivt... Vanligt maskrosjärn är det inte ett sådant som ser ut som en skruvmejsel fast med ett V i änden?
Berith
Japp!!! biggrin.gif

Mariann
Combi stroller (med risk för halshuggning tongue.gif )
använd med måtta, låt det gå något år mellan varven. Och tänk på att det måste vara minst 15 grader ute hela tiden för att det ska funka.
Trädgårdsmannen
Vad är Combi stroller?
Mariann
Gift ohmy.gif Det gödslar gräset samtidigt som det dödar ogräs av alla slag
Hannele
Det är bara att gräva - och orkar man inte det varje dag under sommaren, så se till att maskrosen inte fröar av sej mer!
Trädgårdsmannen
Men det räcker väl inte att plocka bort blommorna för att maskrosen inte skall sprida sig nästa år - den sprider sig väl med sitt rotsystem?
Mariann
Får du bort HELA roten så kommer den inte tillbaka rolleyes.gif
Betty
...den har alltså pålrot... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon