zaaritha
Kan min kompis få råd på buskar som blir ca 50cm---1m höga. Ska bli yviga, ej växa rätt upp m långa grenar, s a s. Helst m fina höstfärger. Ska växa vid ett plank på västersidan.
Det enda jag kom på att föreslå var aronia o ölandstok! unsure.gif
kerstin z5-6
Finns bara ett bra svar : smile.gif Rosor
L-inda
1. Mahonia, 05-1 meter. Vacker året om med blanka gröna blad, som kan få en rödaktig ton under vintern. Våren, stora gula blomsamlingar, som följs av blådaggiga bär. Om den står i ett väldigt soligt läge kan den få torra bruna blad så då måste man skydda den.
2. Buketapel, 1,1-5 meter. Riklig vit blom rosa i knopp. Röda ätliga frukter. Bladen blir orangegula under hösten och den är mkt uppskattad av fåglar som skydd samt för frukterna.
3. Rododendron, finns många olika sorter att välja bland.
4. Berberis, tex, silverberberis eller koreansk berberis. Den koreanska berberisen får väldigt fina färger men den har taggar.
5. Korallkornellen men den är nog lite för hög, 3-6m kan jag gissa på men den är jätte vacker.
6. Spiraea japonica 0.8m hög. kaminröda blommor i täta, flata blomställningar

Där var iaf några exempel, hoppas din kompis hittar något som passar henne / Linda
zaaritha
Tack! Kornell, hade hon där tidigare--den blev för hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon