Elin80
Hej!

Jag längtar så himla mycket efter en egen trädgård, men eftersom sambon inte känner sig redo för ett hus så har vi istället skaffat oss en ny lägenhet, för att få något som är vårt och inte bara mitt (lägenheten vi bor i nu är min). 1 juni flyttar vi in i vår ny lägenhet, som ligger på andra våningen och har både inglasad balkong och en balkong utan glas...Så jag undrar vad jag kan odla på mina balkonger, eftersom jag nu inte får min trädgård...Helst ska det bli så trädgårdslikt som möjligt...Har t.o.m funderat på att bygga något lika stort som balkongen (utan glas) och fylla med jord och ställa ute på balkongen. Men jag tror inte att de som bor under oss kommer uppskatta det...är kanske inte så kul att få blöt jord på sig om det nu skulle börja ösregna eller nåt annat som gör att jord ramlar ner....

Så, någon som har något förslag på vad som kan odlas där...? Gärna både ätliga och oätliga saker...Helst ska det vara saker som inte är giftiga för katter, eftersom vi har en sådan liten parvel...

/Elin
Castea
Jag har också balkong. Tycker det är roligt att odla tomater. I fråga om blommor - förra sommaren odlade jag bl a jättefin buskkrasse i balkonglådorna. Lättodlat, går att så direkt i lådorna. Slingerkrasse är fin om man vill ha något högre, slingrande.

Du kan säkert få massor med andra tips i denna tråd! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vet du om balkongerna är soliga eller skuggiga?
netaave
I maj ska det börja ett tv-program enbart för balkongodlare.
Elin80
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,01-04-2006, 08:50)
Vet du om balkongerna är soliga eller skuggiga?

Hej!

Jag tror att de är skuggiga eftersom det står två stora körsbärsträd precis utanför...

/Elin
Elin80
CITAT (netaave @ 01-04-2006, 14:59)

Åhh, vad kul! Vet du vilken kanal det ska gå på och hur dags?

/Elin
Elin80
CITAT (Castea @ 01-04-2006, 08:29)
Jag har också balkong. Tycker det är roligt att odla tomater. I fråga om blommor - förra sommaren odlade jag bl a jättefin buskkrasse i balkonglådorna. Lättodlat, går att så direkt i lådorna. Slingerkrasse är fin om man vill ha något högre, slingrande.

Du kan säkert få massor med andra tips i denna tråd! smile.gif

Tomater är en bra idé! Det ska jag göra!

/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
Växter som brukar gå bra i lite mer skuggiga lägen är ex. begonia, fuchsia, flitiga lisa

+ Man kan såklart ha skuggälskande perenner ex. hosta, hasselört och liknande i krukor.

Tomater brukar vilja ha en hel del sol men man kan ju testa någon planta ändå kanske inte träden skuggar så mycket som man tror.
Margaretha
Vad du kan odla på den inglasade balkongen beror ju lite på var du bor och om du kan hålla några plusgrader på vintern eller inte. Kan du hålla frostfritt finns det massor med roliga växter som nerium, olivträd, passionsblommor, änglatrupeter, citrusträd, Afrikas blå lilja, Solanum osv.

Tänk också på att man inte FÅR ha för stora tyngder på en balkong. Tror att det är en gräns på 100 kg per kvadratmeter. Folk som vistas där inräknade! wub.gif
netaave
CITAT (Elin80 @ 01-04-2006, 16:24)
CITAT (netaave @ 01-04-2006, 14:59)

Åhh, vad kul! Vet du vilken kanal det ska gå på och hur dags?

/Elin

Saxat från förstasidan på odla.nu

"Det andra programmet som startar i vår heter Lilla Täppan. Det har premiär den 9 maj klockan 20.30 på SVT 2. Det blir 6 stycken halvtimmeslånga avsnitt. Sista programmet i serien ger en återblick.

Här är det Sven Ryheden, landskapsarkitekt från Göteborg, som är programledare. Programmet handlar om balkongliv. Balkongen är en underskattad tillgång som lätt kan förvandlas till ett spännande uterum. Nio balkongägare i ett hyreshus i Göteborg deltar i och får hjälp med att förvandla sina outnyttjade uterum till något alldeles extra. Dessutom ska de tillsammans göra något åt den lilla täppan som finns bakom huset."
Gurkan
Min erfarenhet är att innekatter ÄLSKAR att speka runt i jord som ligger bar ... så fundera på nåt lämpligt att täcka jorden med så spar du dammsugaren lite. Jag täckte jorden i alla mina krukor med stenar, sådär 5 cm stora. Funkade utmärkt och var ganska snyggt också.

F.ö. kan allt odlas på en balkong om där bara är lite sol, kanske inte stora träd då, men allt annat. Tomat såklart som redan nämnts och jag vill gärna slå ett slag för chilipeppar, ger mycket skörd ifht. ytan som de tar upp.

Å så kryddor såklart, dom tar inte så mycket plats och fyller funktionen både som prydnader och nyttoväxter.

Balkongkryddor (köpta plantor) som lite inspiration :

linvik
Du kan odla det mesta på din balkong. Tänk bara på att det kan bli väldigt varmt och således torrt om solen ligger på. Odlar man mycket får man vattna mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon