Trottoarbonden
Hej!

För någon månad sedan sådde jag lite fröer, bland annat en amerikansk klätterväxt, i mini-drivhus i jiffy-plattor. Nu är det dags för omplantering för klättrarna. De har fått en lång stjälk (ca 10cm) som inte har några blad på sig, och i stjälkens kommer det massor av fina blad. Det jag nu undrar är hur man ska göra när man planterar om växter som växt på det viset. Ska man sätta dom långt ner i jorden så att det inte blir så mycket stjälk under bladen? Eller ska man alltid behålla jordens nivå där den är? Finns det något generellt tips gällande detta?
Mycket tacksam för svar!
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror kanske lite på vad det är för växt, men är det en annuell så brukar de åtminstone klara av att man gräver ner dem ända upp till hjärtbladen enligt min erfarenhet.
Trottoarbonden
Det är en annuell. Jag har även tagetes som är långa och gängliga, funderar på om man kan "plantera ner" dom också...
Åsa, mälardalen zon 2
Tagetes brukar gå utmärkt att gräva ner ända upp till hjärtbladen det vet jag.
Trottoarbonden
Tack för hjälpen! Nu sätter jag igång och gräver ner dom!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon