Full version: Staketdruvor
Christa
Hej!

Jag köpte en staketdruva till min bror och den har klarat sig men druvorna hinner aldrig mogna. Jag besökte en bekant som hade en staketdruva och den hade mssor av mogna fina klasar men bären var förfärligt sura och inte alls goda.

Finns den någon som har erfarenhet av staketdruvor och kan berätta om någon god sort oc h om de brukar hinna mogna på friland?

När jag första gången läste om staketdruvor tänkte jag "wow" druvor som man kan odla utomhus i vårt klimat men hur är det egentligen?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har Zilga, Spulga och Sukribe planterade i soligt läge och de ger söta goda bär, jag sommarpincerar och gallrar så det kommer in ljus på bären de blir sötare då. Här i zon 2 mognar de långt innan frosten kommer.

Spulga

Sukribe

Zilga

Susanna
Läckra bilder Åsa!

Vad är egentligen skillanden på stakettdruvor och "vanliga" druvor?
Åsa, mälardalen zon 2
Staketvindruvorna hör till en annan art än de vanliga vindruvorna. Staketvindruvorna är mera busklika i växtsättet och får inte riktigt den där stocken + staketvindruvorna vill ha jord med lågt pH (vanliga vindruvor vill ha högt pH). Staketvindruvorna är bra mycket mer härdiga ex. Zilga ska klara temperaturer nedåt -35-40C vilket innebär att just den sorten går att odla även i norra sverige.
Eva 33c
Jag bor i zon 5 och köpte en staketdruva 1996. Den hade inget namn (jag tror inte de var indelade i namsorter än då.. wink.gif ) bara uppgiften att den skulle få blå druvor.
Den är väldigt lik Zilga på Åsas bild, men den har röda skaft i klasen och är mycket dekorativ. Den växer så det knakar mot en östervänd husvägg. Jag klipper någon gren ibland men ganska ovetenskapligt eftersom jag egentligen inte vet vad jag ska göra med den. rolleyes.gif
Men druvorna mognar före frosten varje år. Fast inte smakar de som "köpe-druvor". Någonstans beskrevs smaken som "blåbär" och det kan jag nog hålla med om. De är söta och goda men ganska små och har stora kärnor. Men som sagt det kan ju tänkas att namnsorterna är bättre i det avseendet. Men vacker är den och det är kul att ha en vinranka här i våra trakter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon