Full version: Tomat nyhet
jåj
Äntligen har de kommit …
Min Japanska vän Chiko har i dag givet mig en helt ny Japansk förädling av Tomater!
Den första som är framtagen för att i växthus producera de bästa tomaterna när musik spelas!
Tyvärr vist hon inte vilken musik eller ljud nivåer som ä lämpliga, men det är en sort som kommer att lanseras på marknaden först nästa år och som då blir ett riktigt bevis på att växter även kan höra.
Växter med känsel och syn är ju välkänt eller ?
Sensitiva, och nog ser växterna var solen finns och vänder blommor däråt.

Men nu funderar jag på vilken musik är bäst och måste man byta skiva också ? ofta ?

GBG 1/4
JÅJ
P.S.
Hoppas alla 6 fröerna gror
Gurkan
Mycket intressant frågeställning. smile.gif

Jag har läst några disskussioner om vilken musik som göra att kor mår bra och mjölkar bäst men dom står ju rätt långt från tomater då, dom har ju öron och hörselorgan som vi och även en viss medvetenhet om vilka ljud som kan uppfattas stressande resp. lugnande.

För det första måste man resonera lite om vad tomater uppfattar som "hörsel", dom har ju inga öron utan får nog tillgodogöra sig ljudens vibrationer på ett mer direkt sätt. Dom har ju inte heller nån "medvetenhet" om vad som är vacker musik ...

Sen får man resonera lite om vilka mekanismer i ljudvibrationerna som kan tänkas påverka plantans tillväxt. Kan det vara så att vibrationer på nåt sätt t.ex. stimulerar plantans interna hormonutsöndring eller påverkar nån annan typ av signalsubstanser.

För människan hörbart ljud ligger nånstans mellan 20 och 20000Hz men det är ju inte säkert att tomaten uppfattar samma frekvensomfång. Kanske stimuleras de bästa av frekvenser som ligger utanför vårt område, kanske inte. Man kan också tänka sig att det finns frekvenser som ger en negativ stess för plantorna.

Lägre frekvenser ger generellt mer "fysiska" vibrationer än högre var dom bästa resonansfrekvenserna för en tomatplanta ligger kan jag inte ens gissa på.

Ja du Jåj ... jag har faktiskt ingen aning men jag hade nog valt musik som jag själv gillade. Jag hade spelar reggae för dem, med stora baslådor så det känns ända in i magen ... både på tomaterna och "trädgårdsmästaren". wub.gif

Du får Googla lite på det, det finns säkert många undersökningar om hur växter reagerar på ljud och vibrationer, om inte just tomater då.
åsgård
Under århundraden så har man talat med sina växter och även om de inte har öron så påverkar det växterna sägs det.

Eftersom det nu är japanska tomater så föreslår jag att du kan använda dig av Kabuki eller No spel.

Lämpligast är nog via bredbild och en 5.1 ljudsystem. Jag använder mig av en subwofer Infinity Kappa med 500w effekt och ett lägsta frevensområde på 15 Hz så någonstans i området bör det tilltala tomaterna.
Gurkan
Det är ju synd att dom inte har öron, då kunde man ju satt på dem hörlurar och provat med olika musik till de 6 olika plantorna.
Whiskuchi
Mythbusters (på Discovery Channel) testade olika ljud på... bönor tror jag det var, nån baljväxt iaf vill jag minnas. Ett växthus hade inspelat snällt prat, ett hade inspelat skäll (alltså i stil med "Fula växter, jag HATAR er!!", ett hade hårdrock (death metal), har för mig att ett hade klassisk musik och ett växthus var kontrollhus och alltså helt tyst. De hade exakt samma betingelser annars, samma storlek på krukor, samma jord, samma mängd vatten och gödning. Efter ett par veckor vägde de växtmassan för att se vilket som vuxit bäst. Segrare: Death Metal-huset!! biggrin.gif
Gurkan
Jåj ... har du valt nån musik än ?? smile.gif
kerstin z5-6
och vilken stil på musiken gillar perenner -duger flamenco ? smile.gif
Annlo
blink.gif blink.gif blink.gif

Är det bara jag som tror att Jåj drar ett aprilskämt? blink.gif

I så fall......... laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Annars........... blink.gif tongue.gif
Gurkan
Jag HOPPAS det är sant.
Jag TROR det är ett skämt.
jåj
Jag vattnar fröna varje dag och spelar massor avmusik men inget händer...

Ett annat prov i år som jag såde i MARS är frö frön den "svarta" tomaten Kumato som fins att köpa på ICA MAXI.

Torkade några frö 2 veckor och sådde sen, så långt ser att bra ut
ohmy.gif

Har letat pånätetmen inte kunnat hitta att det är en F1 hybrid så det kanske blir bra ...

Ha en bra dag
JÅJ
jåj
CITAT (Gurkan @ 02-04-2006, 18:58)
Jåj ... har du valt nån musik än ?? smile.gif

Norsk Pariser Polka är vad som gäller i dag! laugh.gif
Jag försöker förena nytta med nöje att lära den Norska varianten Pariserpolka so dansas i Sverige av gammeldansare biggrin.gif

Om inte det en lyckas så blir väl något annat unsure.gif

HÄLSNINGAR
JÅJ
Gurkan
CITAT (jåj @ 03-04-2006, 21:04)
CITAT (Gurkan @ 02-04-2006, 18:58)
Jåj ... har du valt nån musik än ??  :)

Norsk Pariser Polka är vad som gäller i dag! laugh.gif
Jag försöker förena nytta med nöje att lära den Norska varianten Pariserpolka so dansas i Sverige av gammeldansare biggrin.gif

Om inte det en lyckas så blir väl något annat unsure.gif

HÄLSNINGAR
JÅJ

Som sagt i en annan tråd, vad du än gör, spela inte Celine Dione för dem, då dör de dirket.

ohmy.gif
jåj
CITAT (Gurkan @ 04-04-2006, 00:29)
Som sagt i en annan tråd, vad du än gör, spela inte Celine Dione för dem, då dör de dirket.

ohmy.gif

Vadär nu detta ohmy.gif unsure.gif
Kan man dans till det eller bara digga och döda växter ?
biggrin.gif

JÅJ
Boxer
Påtalåten med Ola Magnell funkar för all växtlighet. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon