josohl
Jag tänkte starta igång min varmbänk imorgon. Jag funderar på om jag skall prova att lägga ett litet lager med ris längst i botten så att syretillgången blir bättre, förra året tror jag varmbänken blev lite för kompakt och blöt, det blev aldrig nån riktig fart i den. När man anlägger "vanliga" komposter rekommenderas det ju att man lägger ris längst ner för att få god syretillgång för nedbrytningen. I anvisningarna för varmbänk brukar det tvärtom stå att man skall lägga halmgödlset rakt på marken, gärna en bit under markytan t.o.m., så att jordbakterier kommer till. Men behövs verkligen jordbakterier? I stallet ligger gödslet i en gödselbrunn på betongplatta (helt utan jordbakterier) och där är kompostprocessen igång som bara den.
Vad tror ni? Ris i botten för syretillförsel och god avrinning eller direkt på marken för bakterietillförsel?
Gurkan
Jag har sett flera beskrivningar på varmbänk där man lägger halm i botten, det borde ju funka liknande riset, ge en luftig bädd under gödseln.

Att jordbakterierna skulle tränga upp och starta processen tycker jag låter tveksamt.
josohl
Halmen är uppblandad med hästgödsel (det man tar ut ur hästboxen) och det är väl den blandningen som komposteras och ger värme. Blandningen är ganska fuktig och blir relativt kompakt, så jag skulle inte tro att det luftar särskilt mycket (mer än bara hästskit förstås, men det tror jag inte man kan bygga varmbänk på). Såg i nåt inlägg om jättepumpaodling att de lade ris först, sen halmuppblandad hästgödsel och sen jord. Låter ju som en varmbänk...
Gurkan
Ämnet har diskuterats "några" gånger förr ... kolla denna sökning så kanske du kan hitta mer info. :

Sökning : Varmbänk
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon