|
Trädgårdsmannen
05-05-2003, 12:03
Hej,
Vi pratar odling av alla de slag, men både när det gäller avgränsningar, klätterhjälp, prunkande pergolor, fågelholkar, fågelbord m m så skulle det kanske vara intressant att samla dessa i ett separat forum?
Jag har ett klart intresse av dessa områden och har planer på att bygga växthus av lärkträ men har lite för mycket att göra för att kunna ha en regelbunden närvaro. Hoppas det kan bli av även om det blir en liten grupp!
Kristina zon 3
05-05-2003, 13:27
Verkar väldigt intressant. Finns ju en hel massa områden. Då skulle nog min man bli intresserad av forumet. Jag är för.
Kristina
Varför inte?själv är jag helt oduglig vad det gäller snickrandet,men nagra tips kan man alltid hämtar:jag är för;-Renate
Trädgårdsmannen
06-05-2003, 08:56
Tanken var just att den eventuella avdelningen skulle behandla allt sådant som du beskriver, alltså det som i och för sig inte växer i trädgården, men som vi behöver som komplement till växterna för deras skydd, att klänga i, för oss att sitta i när vi njuter av det vackra, att gå på etcetera.
Småprat är lite för odefenierad i mitt tycke eftersom det är svårt att få en överblick i alla olika inlägg om man letar efter någonting specifikt som inte finns i egen avdelning.
CITAT (Berith @ 06-05-2003, 07:22) Kanske om avdelningen behandlade mer än det du räknar upp, inte bara småsnickerier? En avdelning där det diskuteras hur man bygger uteplatser, lägger plattor, sätter upp staket, väljer trädgårdsbelysning, murar en grill, sätter upp en flaggstång, bygger en stenmur, snickrar ett mjölkabord (undrar vad det blev för färg...?)
Finns ju hur mycket som helst att göra i en trädgård! Men behövs det en ny avdelning till det? Hmmm.... Svårt!! :unsure: :D Jag skulle önska mig en sådan avdelning!  Det har jag nästan för mig att jag efterlyste precis när jag börjat skriva i Odla-forumet. Visserligen "konkurrerar" väl ett sånt "hårdvaru"-forum med bygga-hus-forum på andra sajter. Men jag tycker absolut Odla ska komplettera med ett trädgårdens/tomtens "hårdvaru"-forum !  Det har väl ingen ont av... utom möjligen "konkurrenterna"
ja, jag är för så länge det gäller trädgårdens rum och form.  och som sagt tidigare.... min man kanske sku bli lite mer intresserade av detta forum då... eller att vi övriga lär oss nåt nytt ("ingen-annan-tar-ju-tag-i-det-typ")..om man nu inte redan kan det förstås /Ullagumman
Jag är för ! Tror det skulle vara bra att ha ett mindre avdelning att söka/fråga i ang något bygg-aktigt i trädgården. Har för mig jag läste ett torvblocksinlägg någonstans i forumet, det skulle passa där. Jag har planer på att anlägga en liten örtagård med torvblock runt.
Nu lyfter vi den här tråden igen, för visst vill vi väl ha en avdelning för snickerier i trädgården?
Hasse_h
14-05-2003, 12:12
Japp, det vill jag också!
Jag saknar också en avdelning om snickerier .
Susanne i Linköping
14-05-2003, 12:54
En ny avdelning för bara snickerier är jag emot.
Men en ny avdelning "allt som INTE växer i trädgården" är jag FÖR! Alltså en avdelning som även inkluderar plattor, smidesgrindar och trädgårdstomtar.
Vore jättebra med en sån avdelning tycker jag. Jag planerar just nu att snickra en spalje/rosbåge och går och grunnar på om jag måste gjuta betongplintar eller om det kan bli tillräckligt stadigt med jordankare eller spetsade pinnar rätt ner i marken... precis en fråga för den avdelningen, alltså!
Gunilla
Avdelningen behöver kanske inte heta "Snickerier" rätt upp och ner. Den skulle väl kunna heta t.ex. "Anläggningar och snickerier i trädgården", eller nåt helt annat. Den skulle naturligtvis få en förklarande underrubrik precis som alla de andra avdelningarna, som t.ex. "Vatten i trädgården" Allt från stora naturliga dammar till små konstgjorda, såväl som murbruksbaljor, vattensängar och uttjänta parabolantenner. Anläggningstips, växter, fiskar m.m.
Jag är också för en avdelning med den vidare definitionen!
det var någon som önskade att det skulle ingå isåfall torvblocksbyggen i snickeri-avdelningen, det önskar jag oxå - det är ju verkligen att bygga upp trädgårdens rum!!! vi har oxå i tankarna att bygga en kryddgård med hjälp av torvblock, nog för att vi just nu insett att vi avvaktar med det till nästa år (sommaren känns alltför kort för alla projekt man hoppas hinna med!!!) vi kommer att satsa tid och engagemang till att bygga ett förråd till alla trädgårdsredskap etc. samt att vi kommer att ställa upp fina vindskydd-/insynsskyddsplank i vår trädgård i sommar... vår tomt är ju så öppen och blåsig innan häcken kommer upp!
men visst; jag skriver det igen; JA till en avdelning för snickerier etc. i trädgårdens rum!/Ullagumman
Och så lyfter vi den igen...!
Ingemar
14-05-2003, 17:51
Avdelningen är på gång, vi bara funderar på vad som ska ingå
Tack Ingemar! Du e guld!!!
Är det inte det jag har sagt hela tiden - Ingemar är bäst!!
Trädgårdsmannen
19-05-2003, 08:28
Tjusigt!!
Mina tips på ingående områden:
- Snickerier såsom pergola, trädäck, staket, spaljeer, rosenbågar etc. - Belysning i trädgården. - Utsmyckning i trädgården såsom konstgjorda svampar, trädgårdstomtar etc. - Plattsättning. - Stödmurar och murar som avgränsning. - Användning av torvblock. - Grindar och andra detaljer i smide.
Bra idé tycker jag! Och röstar bestämt för!
...nu borde jag verkligen gå och lägga mig....
Hej! Jag är FÖR. Anledningen till att jag gick med i detta forum var att jag ville få tips på just snickerier i trägårn.
CITAT (Ti bee @ 20-05-2003, 00:12) Bra idé tycker jag! Och röstar bestämt för!
...nu borde jag verkligen gå och lägga mig.... Gå o lägg dig nu! Vi har ju haft avdelningen nu i ca 1 vecka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|