AAr
Hej !

Av alla olika arter och subarter för sallad, finns det en som min sambo älskar, som är exotiskt, och som hon hittar bara bland livsmedelaffärer med exotiska växter. Vi kunde inte hitta frön till salu för den.

Vi har nu köpt en stycke sallad i en livsmedelaffär och jag undrar om någon vet hur man skapar en planta med rötter och allt baserad på detta vi köpte.

Jag vet att om man tar t.exempel ett blad av streptocarpus och skär det precis vid huvudnerven och planterar den lodrätt kan man få det halvbladet att utveckla rötter. Det har jag lyckats med tidigare.

Vet någon om detsamma gäller för sallad ? Kan man få ett blad skuren vid huvudnerven att utveckla rötter ? Vet någon en alternativ teknik ?
Tack !
Ariel//
Gurkan
Har aldrig hört talas om vegetativ förökning av just sallat men kanske går det ...

Annars är en metod att låta en planta gå i blom och sedan kunna ta egna frön från den. Om det funkar med just denna sort, vilken det nu är, har jag ingen aning om. Isåfall får ni nog plantera om den i större kruka och låta växa vidare tills den börjar blomma och sen sätter frön.

Här kan man iaf. läsa lite mer om att skörda eget frö :

Fröodling enl. Runåbergs
Åsa, mälardalen zon 2
Bladsticklingar på sallad går inte det finns bara en del växtslag som det funkar med bladsticklingar på ex. kornettblomma, saintpaulia, pepperomia, bladbegonior

Har du någon bild på salladen så kanske någon här kan ge tips om vart man hittar frön, det finns faktiskt frön till en hel del asiatiska bladväxter i sverige + i EU så de brukar inte vara svåra att få tag på ifall man känner till de fröfirmor som finns tillgängliga när det gäller köksväxtfröer, det man hittar ute i vanliga handeln är bara en bråkdel av de grönsakssorter man kan få tag på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon