Spirea
Jag har en ett och halvårs gammal bokhäck. Har suttit hela vintern och tänkt på jorden den är planterad i, det är en gammal leråker jord. Sen har jag även lagt täckväv och täckbark runt hela häcken.
Så när jag satt och tänkte på min lerjord i häcken, så kom jag på om man skulle lägga ut lite kogödsel runt varje planta för att förbättra jorden.
Har börjat idag med arbetet och lagt tre-fyra händer kogödsel runt varje planta. Så nu undrar jag om det är okej och göra så. Blir det till det bättre? Eller det kan ta skada att lägga 3-4 händer kogödsel runt varje planta, har så klart ta bort täckväven och täckbarken först innan jag gjorde det.
Cilla
Jag har hittills inte lyckats skada någon vedartad växt med kogödsel, men så använder jag köpt, brunnen och lite utblandad kogödsel också. Om gödseln är brunnen gör den bara gott, även om den kanske inte är helt nödvändig alltid. En åkerjord behöver inte vara dållig, den kan tvärtom vara riktigt bra. Men ofta består de av mycket ler och kan behöva luckras upp så att man syresätter vid nyetableringar, och utblandas med lite löv eller trädgårdskompost. Kogödsel bidrar ju också till att ge organiskt material. Och täcker man odlingen brukar en lerjord inte bli så kompakterad som den kan bli om den är naken, det är också bra.
Hannele
CITAT (Spirea @ 01-04-2006, 17:20)
Eller det kan ta skada att lägga 3-4 händer kogödsel runt varje planta

Är det Kogödsel från 50-liters säckar, så är det vanlig jord för plantering.
(Så kallad Planteringsjord innehåller numera bara torv, ganska värdelöst att plantera i..)
Vi du ha lite krut, köper du Hönsgödsel och följer påsens dosering.
Spirea
Tack för svaren, då gör jag rätt alltså.
Jodå det är kogödsel ifrån 50 liters säckar.
Sommartorparn
Jag tror Hannele ville ha sagt att du gott kunde ta lite mera eftersom den kogödsel man köper är ganska svag. Men hur mycket är lagom, undrar jag också?
kerstin z5-6
naturvaran är bättre o billigare -2dm tjockt fast inte nära stammarna till roshäck -något mindre till annan häck ..
Cilla
Jag det här med hur man portionerar kogödsel är lite av ett mysterium. Min erfarenhet är att den man köper är så välbrunnen och dessutom ofta urlakad (främst på kväve) att man kan sätta det mesta rätt ned i den.

När man myllar ned den i lerjord märker man redan efter några veckor att den liksom "försvunnit". Man kan lägga på rejält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon