Full version: Hoya imperialis
mysak
Jag är rätt ny på det här med hoyor, har förstått att här finns många som kan mycket! Jag har en imperialis som jag köpte rotad i höstas, har lyckats hålla liv i den hela vintern. Nu plötsligt gulnade tre av dom sju stackars bladen och ramlade av. Så nu har jag en tjusig planta med två blad vid krukkanten, en kal stam på tio cm och sen två blad i topp. Plus två alldeles nya som knappt har delat sig. Undrar bara om imperialis brukar växa lite "fult"? Jag älskar min lilla planta och bryr mig inte så mycket om hur den ser ut,undrar bara vad jag har att vänta mig?
pejori
hej och välkommen hit wub.gif
det första du ska tänka på, är att en imp. aldrig får torka... smile.gif
det du kan göra nu är, ställ den så ljust och varmt du kan. wub.gif
kapa toppen och sätt den i vatten eller sand och rota den.
krukdelen sätter med tiden sidoskott, så den kommer igång igen.
men hav tålamod....det kan ta lite tid. wub.gif
vattna den!!!!! laugh.gif
pejori
den här impen är ett år nu wub.gif wub.gif
mysak
Tack så mycket, och vilken fin planta du har! Jag är lite rädd för att klippa av den, om jag misslyckas med rotningen och den lilla stumpen i krukan också dör... Det verkar som om den vill fortsätta växa, så jag ska nog avvakta lite och vara flitig med vattenkannan. Brukar du ge din nån gödning?
pejori
ja....svag gödning någon gång..... wub.gif
men vattnet är viktigare...den tål inte torka alls wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon