peppina
Hej!

Jag har en sukulent av något slag som har växt iväg på höjden och tappat bladen nerifrån så att den inte kan stå själv. Se bild i mitt album.

Vad kan man göra? Jag funderade på om det helt enkelt funkar att kapa den och hoppas att den bildar nya rötter från stammen? Vad tror ni?
Emma_
Haha.. den såg lustig ut tongue.gif

Men ja, det borde funka att rota om den, tänk bara på att spara en bit av stammen så den går ner i jorden sedan.

Lycka till!

Emma
Carex
Om du inte vill stamma upp den:)?
igl
det är en echivera ser det ut som. du kan nog inte ta toppen och sätta, det tror jag inte går så bra. däremot går det jättebra att ta loss blad, låta ligga och torka någon/några dagar och sedan sätta dem i hälften plantjord, hälften sand. du ska inte sticka ned bladen långt utan bara nedersta spetsen på bladet. de brukar rota sig lätt. sticker du ned bladet för långt är risken stor det ruttnar.
vattna försiktigt i början.
mvh
inger
peppina
Hej!

Nu blev jag lite osäker..Vill ju inte ta död på den stora plantan, men som den ser ut nu går ju inte..

Vad menas med att stamma upp och hur gör man? Toppen är jättetung och stammen klen och mjuk..
CarMa
Jag skulle ha tagit av den där du håller tummen ungefär och hoppats på att den grenar sej lite där.
Knyta fast den i en stödpinne är nog inte fel heller.
Jag har aldrig haft nån själv så jag vet ju inte hur den reagerar...
men vågar man inget så vinner man ju heller inget. tongue.gif
niklaswik
Jag har en prick likadan som håller på att göra lika som din har gjort! smile.gif

Den såg för illa ut för ca ett år sen så jag "opererade" bort några ruttna blad längst ner och satte den i ny torr jord med bara 3-4 stackars blad kvar. Den bar iväg som sjutton och nu är den lite kal längst ner som din fast inte lika hög. Dock har min fått en "gren" där nere som gör att den inte ser så illa ut ändå.
Den har jag tänkt skära av så småningom och sätta för sig själv.

Tror säkert att det GÅR att skära av och sätta i sand, möjligen med lite jord i, frågan är om det verkligen är nödvändigt? Kan du inte stödja upp den med nånting? jag tycker den ser jättefrän ut så där, som ett litet träd. smile.gif
Åbo
Jag har en väldigt lik echeveria (skulle kunna vara samma) och den uppför sig på precis samma sätt. Jag har kapat den två gånger och planterat toppen i ny jord. Det funkar utmärkt!

Lämna lite stam på toppen som det kan bildas rötter på. Stammen som blir över har jag bara slängt.

Som den ser ut nu så orkar den inte hålla upp kronan för egen kraft och en massa blompinnar gör den inte direkt vackrare. Inte heller verkar den grena sig (det har inte min gjort på de fem, sex år jag haft den).

Så mitt råd är - kapa och plantera om. Vill du ha fler kan du dessutom plantera blad, men ta vara på den gamla fina bladrosetten.
peppina
Tack för alla svar!

Åbo: Håller med dig om att den inte blir särskild snygg när man försöker stadga upp den, min har stått lutad mot fönstret..

Så, igår blev den kapad och omplanterad smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon