Liselotte i zon 3
Nu till min andra häck...ölandstok (gul).......brukar klippa den lite senare ( glömmer ju titt som tätt unsure.gif att klippa till den tidigare)...men nu undrar jag om det går att klippa till den nu?

Vore skönt att göra det nu när jag ändå är i farten.

Liselotte i zon 3
Cilla
Om den är vital skulle jag inte tvekat. En tok borde tåla att bli beskuren nu.

Jag har sett uppvuxna tokar beskäras från januari till maj och de har svarat ungefär på samma sätt, dvs snällt med föryngring. Alla utom mina egna, men det beror snarare på ljusförhållandena och vattentillgång som blivit för dåliga för dem.
Hannele
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 01-04-2006, 18:15)
Vore skönt att göra det nu när jag ändå är i farten.

Varför vill du klippa den? För att den är för stor, för risig?
Man ska inte klipp anågot för att man är i farten...
Testa att göra en sökning på "ölandstok", du får många svar.
Liselotte i zon 3
Token...står vid vår framsid.... vi har en ca 50 cm hög mur och den står innanför den ut mot vår gata ...då jag har en liten bortbyting wub.gif ..så vill jag inte att den blir för hög så att andra trafikanter hinner se henne och andra som besöker oss innan de blir påkörda.

Annars tycker jag tokar är fina lite vildvuxna.

Liselotte i zon 3
Hannele
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 02-04-2006, 09:28)
..så vill jag inte att den blir för hög

Då har du nog fel växt på fel plats.
En "vaktmsätarklippning" på tokar för att hålla dem låga, är ingen hit.. sad.gif

Klart, med tålamod och nagelsax kan man forma ölandstok..
Susanna
Mina tokar behöver ingen klippning i år i alla fall....de är totalt nerätna av hararna, inte en gren finns kvar... sad.gif mad.gif
Liselotte i zon 3
Sedan vi flyttade in -92 så har jag varje år klippt ner mina tokar till en bra höjd...har fungerat ypperligt sleep.gif , efter att ha sett totalt risiga ut ( enligt grannarna) så har de fått fnatt och grönskar mer än villigt smile.gif .

Det jag har gjort är att vänta med att klippa dem, men tänkte att nu när jag ändå klipper vår andra häck så kanske man kan a ett nappa tag med token också....då blir det färre vändor att åka med riset och mer tid till att börja förbereda för våren rolleyes.gif .

Liselotte i zon 3
Hannele
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 03-04-2006, 12:21)
varje år klippt ner mina tokar till en bra höjd...

Inte mycket till blomning då?
Liselotte i zon 3
Om du bara visste Hannele....jag har aldrig sett så mycket blommor på en tok i hela mitt liv smile.gif ...det är som en granne sade..jag bor mittemot den gula fartranden laugh.gif .

Jag önskar att jag ägde en digitalkamera så att jag kunde plåta token och visa upp den i sin fulla gyllene grannhet. Men tyvärr kosingen räker inte till sad.gif .

Liselotte i zon 3
Hannele
CITAT (Liselotte i zon 3 @ 03-04-2006, 18:52)
Jag önskar att jag ägde en digitalkamera så att jag kunde plåta token och visa upp den i sin fulla gyllene grannhet. Men tyvärr kosingen räker inte till sad.gif .

Du kan köpa engångskamera med blixt i vilket varuhus som helst för 30 kr,
det kostar 50 kr att få bilderna på cd.

Jötunheimi, Norge, bilden tagen med 30 kronors engångskamera.
Liselotte i zon 3
Jag får välan försöka mig på det när de nu börjar blomma i år Hannele.

Ni kanske får påminna mig ....har allmänt hjärnsläpp tack vare skovet så funkar inte kabeldragningarna i huvudet riktigt. biggrin.gif

Liselotte i zon 3
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon